7.– 8.12.2001 Hotel International Brno
motto: „Stavíme pyramidu! Lidé, výkony, ziskovost“.
Tentokrátse hoteliéři – členové Národní federace hotelů a restaurací ČR, zástupcihotelových škol a další hosté sešli na konferenci v brněnském hotelu International.Někteří přijeli již ve čtvrtek odpoledne, ale převážná většina účastníků,kterých letos bylo méně, než na předcházejících konferencích, přijíždělav pátek ráno.
Hlavními tématy konference byla problematika v oblasti lidských zdrojů,změna přístupu k novému modelu obchodování soustředěnému na lidský kapitál.Hovořilo se o významu vzdělání v reakci na potřeby hotelového průmyslu,ale i nutnosti celoživotního vzdělávání. Důležitým bodem jednání byl návrhstrategického plánu rekonstrukce NFHR ČR, jehož podstatnou část vám přinášímedále v tomto materiálu. Nyní ale k jednotlivým bodům konference.
pátek 7. prosince
Pátečnídopoledne probíhala živá diskuse o významu a prospěšnosti sledovánístatistických údajů. Vzhledem k tomu, že tuto skutečnost si více uvědomujemladá nastupující generace, hovořili k tomuto tématu mladí lektoři Podnikatelskéakademie NFHR ČR Bc. Václav Stárek, Bc. Jaroslav Vaculka a Jan Pochobradský.
Odpolední témata byla zaměřena na studium a vzdělávání zaměstnanců,rekvalifikační vzdělávání, střední školy, terciární školy. O vzděláváníobecně hovořili Ing. Jaromír Coufalík z Národního vzdělávacího fondu aDr. Vladimír Štětina, který vystoupil za omluveného Doc.Dr. Jana Urbana.
Poodpoledním coffe breaku následovalo téma strategie rozvoje vzdělávánív institucionálních a mimoškolských projektech NFHR ČR. Hovořili IvaHavlová, předsedkyně Vzdělávací nadace NFHR ČR, Doc.PhDr. Ivan Müller,CSc., rektor VŠ CRHL, Prof.Ing. Jiří Jindra, CSc. rektor VŠH v Praze 8a JUDr. Felix Křížek, jednatel ITM Praha.
„Večer nad Brnem“ byl název společenského setkání v Hradní vinárněna Špilberku. Slavnostní nádech dala celé akci dobová atmosféra hradníchreprezentačních prostor.
sobota 8. prosince
Druhýjednací den, na který také přijelo nejvíce hostů, zahájil prezident NFHRČR JUDr. Jan Filip
NFHR ČR v retrospektivě roku 2001 přednesl Ing. Vojtěch Přidal,viceprezident NFHR ČR. Je pouze škoda, že celá prezentace byla tak trochu„z rychlíku“ a mnohé zajímavé aktivity NFHR v roce 2001 tak zanikly.
Pak již následovala vystoupení čestných hostů:
JUDr.Čestmír Sajda, náměstek ministra pro místní rozvoj, hovořil o cestovnímruchu v EU. Špatnou zprávou byla výše financí plánovaných ze státního rozpočtudo cestovního ruchu pro rok 2002. V roce 2001 to bylo 275 mil. Kč, prorok 2002 je plánováno pouze 200 mil. Kč. Ve svém druhém, odpoledním, vystoupeníhovořil pan náměstek o satelitním účtu a zmínil také jednotný integrovanýinformační systém ČR.
Ing. Helena Pískovská, prezidentka Svazu obchodu, hovořila mimojiné o vnímání etiky v podnikání.
Ing.Karel Nejdl, ředitel ČCCR, vyjádřil optimismus v dalším vývoji cestovníhoruchu po 11. září na základě informací z Evropské komise a USA. V každémpřípadě však dobrým lékem není nižší cena. „Neptejme se, co udělá cestovníruch pro nás, ptejme se, co děláme pro cestovní ruch ČR my !“, s tímtovýrokem pana ředitele Nejdla se dá pouze souhlasit. Také přišla na řadutrocha statistiky (obsazenost 9/2001), ale z vystoupení pana ředitele Nejdlabylo patrné, že není příliš spokojen se statistickými údaji ČSÚ.
Návrh rekonstrukce NFHR ČR přednesl Roman Vacho, viceprezidentNFHR ČR. Tento návrh, jehož podrobnější znění (nikoliv však úplné) najdetena následujících stránkách, není podle slov pana Vacha vyvolán nutnostířešení krize, je to příprava do budoucna. „Restrukturalizace připravujezáklady pro jednotnou organizaci, hájící náš obor ve vztahu k mezinárodnímuměřítku“, řekl Roman Vacho.
Návrhrekonstrukce NFHR ČR se následně projednával v 5 sekcích – hotelové řetězce,nezávislé hotely, nezávislé restaurace, vzdělávací instituce, přidruženíčlenové z programu vzájemně výhodné spolupráce.
Na odpoledním Valném shromáždění vzešlo ze sekcí mnoho novýchpodnětů a připomínek nejen k navrhované rekonstrukci NFHR ČR, ale i např.ke stanovám, atd. Všechny připomínky budou postupně zapracovány (termín– do konce června 2002) a zveřejněny již ve zpravodaji 1/2002.
Závěrečný slavnostní večer konference je každoročně věnován vyhlášenía předání cen NFHR ČR. Ceny za rok 2001 byly uděleny takto:
Výroční ceny NFHR
 Držitelé Výročních cen NFHR ČR za rok 2001, zleva: Ing. StanislavAdam, hotel Inter-Continental, Jiří Tůma, Quality Hotel Prague, JUDr. JanFilip, prezident NFHR ČR, Ing. Vojtěch Přidal, Hotel Pyramida, Ing. JanŠtěpánek, Francouzská restaurace Obecního domu, Ing. Petr Kosmák, FortunaHotels a.s. |
„Hoteliér roku 2001“
Jiří Tůma, ředitel Quality Hotel Prague
„Zelený hoteliér roku 2001“
Ing. Stanislav Adam, technický ředitel Hotelu Inter-Continental
„Mladý manager – hoteliér roku 2001“
Ing. Petr Kosmák, ředitel strategického rozvoje a řízení FortunaHotels a.s.
Mimořádnou cenu obdrželi
Ing. Vojtěch Přidal, ředitel Hotelu Pyramida, jako ocenění výsledkůrozsáhlé rekonstrukce hotelu
Svatopluk Pazderka, majitel Hotelu-restaurantu Promenáda, zarozvoj stravovacích a ubytovacích služeb
Ing. Jan Štěpánek, ředitel Francouzské a Plzeňské restauracev Obecním domě, za rozvoj gastronomie
Čestné uznání
Markéta Táborská, Corinthia Towers Hotel, za osobní iniciativuv oblasti ochrany životního prostředí
Co o sobě prozradili držitelé Výročních cen NFHR ČR 2001,jaké mají názory a co bylo důvodem k jejich ocenění?
Hoteliér roku 2001
Jiří Tůma, ředitel Quality Hotel Prague
Absolvent HŠ Mariánské Lázně. 12 let mého působení v hotelu Alcronnasměrovalo mojí cestu, napomohlo mému odbornému růstu, zájmu o obor aprofesionalitu. Absolvoval jsem
dvouletouzahraniční praxi v Austrálii, v té době nejlepší 1. otáčivé restauracina světě v Sydney. Po návratu v roce 1970 jsem působil ve vedoucích funkcíchu RaJ Praha 1. Po revoluci jsem otevřel hotel Atlantic, kde jsem působilve funkci ředitele – nájemce. Od roku 1995 až po současnost působím vespolečnosti Fortuna Hotels, a.s. ve funkci ředitele provozní jednotky QualityHotel Prague, která v roce 1996 vstoupila do mezinárodního hotelového řetězceChoice Hotels International. V roce 1998 se Quality Hotel Prague umístiljako nejlepší Quality Hotel ve střední Evropě.
Po celou dobu mé profesní kariéry vždy byla mou prioritou spokojenosthosta, snaha vytvářet mu příjemné prostředí a poskytovat kvalitní služby.Vždy jsem usiloval a vedl své zaměstnance k tomu, aby vytvářeli hostu takovéprostředí, do kterého by se stále rád vracel. Hotel je, obzvláště pro obchodnícestující reprezentanty svých firem, mnohdy jejich druhým domovem.
Nikdyjsem nebyl ten, kdo sedí za stolem a odtud řídí. Být hoteliérem je prácerozmanitá, která vyžaduje být ve středu dění. Jen tak mohu poznávat, jestlizaměstnanci pracují podle mých představ. Tím se snažím eliminovat případnéstížnosti hostů. V hotelu je co dělat celých 24 hodin. Zde není možné,dívat se na odpracované hodiny. Tuto práci, která je náročná na čas, lzedělat jen s dobrým rodinným zázemím a pochopením manželky. Samozřejmě,že někdy přijdou výčitky, hlavně pro nedostatek času na děti a rodinu,ale pokud tu práci dělá člověk rád a záleží mu na výsledcích, nemá na vybranou.Osobní příklad je tou nejlepší motivací pro spolupracovníky.
Snažíme se tak, jako většina hotelových řetězců, o maximální bezpečnosthosta. Bezpečnostní agentura, kamerový bezpečnostní systém, monitorující24 hodin vchody do hotelu, jednotlivá střediska, ale i parkoviště, jsouvýznamnými bezpečnostními prvky.
Snahu o úsporu energií vidíme v zavádění osvětlení hotelových chodebna bázi senzoru. Zavedli jsme nové bezpečnostní schránky pro úschovu cenností.Quality Hotel Prague právě upravuje 1 patro pro VIP klientelu. Ochranamajetku hosta musí být naší profesionální ctí.
Zelený hoteliér roku 2001
Ing. Stanislav Adam, technický ředitel hotelu
Hotel Inter-Continental Praha v oblasti péče o životní prostředí pokračujev trendu, nastoleném v minulých letech, zejména v oblastech snižování spotřebenergií a materiálů, při zachování standardu hotelu, likvidace odpadů aprodukce znečišťujících látek.
Programpéče o životní prostředí je detailně zpracován do všech odděleních hotelovéhoprovozu a zároveň dává své podněty pro zlepšení prostředí v nejbližšímokolí hotelu, případně i činností prospěšných městu. Našim pracovníkůmtak byla dána příležitost k rozšíření vědomostí a možnost podílet se narealizaci tohoto programu přímo při každodenní činnosti.
V červenci 2001 byl hotelu udělen certifikát TUVUMWELT BERLIN, kterýbyl velmi náročný a přinesl objektivní pohled na činnost hotelu v oblastiochrany životního prostředí. Získání certifikátu OKO-PROOF je oceněnímkaždého přihlášeného subjektu. Náš hotel byl prvním v ČR s tímto oceněním.Součástí certifikačního procesu bylo zpracování odpovědí na 180 anketníchotázek včetně přípravy veškerých podkladů. Celý proces probíhal v průběhupůl roku a tématický záběr byl velmi široký, od bezpečnosti, pracovní motivace,řízení energetiky, odpadů (vody, nebezpečné látky), nákupu, dopravy ažpo školení a externí zařízení a jeho začlenění do okolí.
Přestožepoloha hotelu je v samém centru Prahy, udržuje hotel cca 5 000 m2 zelenýchploch. Pravidelně se provádí obnova trávníků, květin i zeleně tak, abyjejich vzhled odpovídal úrovni našeho hotelu. Na nábřeží, v ulici Na Františku,provede hotel na své náklady ozdravění stávajících stromů, případně výsadbustromů nových. Současně na jaře letošního roku byla na náklady hotelu obnovenavegetace zahrady nad garážemi v prostoru náměstí Curieových.
Pro lepší kontrolu a ovládání všech chladících zařízení byl instalovánsystém „CAROLL“, který umožňuje centrálně sledovat a regulovat teplotuve všech chladících boxech. Tento způsob kontroly přináší okamžitě přesnéinformace o poklesu tlaků v potrubí a zabraňuje tak případným haváriím.Ve všech chladících zařízeních jsou používány freony typu R 22 a 502, kteréjsou šetrné k životnímu prostředí.
Vrámci měření látek, znečišťujících ovzduší (tuhé látky, oxid siřičitý,oxidy dusíku, oxid uhelnatý, organické látky), kde hotel s výkonem plynovékotelny nad 10 MW patří mezi velké zdroje znečisťování, jsou měřené hodnotya následné platby ČIŽP každoročně velice nízké, jelikož je věnována maximálnípéče všem zařízením, která tyto látky produkují. Při pravidelných ročníchkontrolách odpadních vod, prováděných odbornou laboratoří, splňují vyprodukovanéodpadní vody veškeré parametry, zakotvené v kanalizačním řádu.
V oblasti likvidace pevných domovních odpadů a nebezpečných odpadůuzavřel hotel smlouvu s odbornou firmou, která trvalou přítomností svéhozaměstnance v hotelu zajišťuje konečné třídění, separaci a likvidaci veškerýchodpadů, odcházejících z hotelu.
Prostřednictvím autorizované laboratoře jsou v hotelu pravidelně prováděnytesty na legionellu. Výsledky testů plně vyhovují evropským normám.
O skutečnosti, že činnost hotelu v oblasti péče o životní prostředíje na vysoké úrovni, svědčí i několikeré ocenění hotelu v minulých letech.
Mladý manager – hoteliér roku 2001
Ing. Petr Kosmák, ředitel strategického rozvoje a řízení FortunaHotels a.s.
Pracovnízkušenosti
FORTUNA HOTELS, a.s. – ředitel strategického rozvoje a řízení
CK Prague International – marketingový manažer
Hotel JAS *** – obchodní manažer, vedoucí recepce
Hotel Maximilian **** – recepční
Hotel Belvedere *** – číšník
Vzdělání
VŠE Praha, Fakulta mezinárodních vztahů – mezinár. ek. vztahy – k obhajobě (Ph.D.)
VŠE Praha, Fakulta managementu – management služeb – státní zkouška (Ing.)
ZČU Plzeň, Ekonomická fakulta – cestovní ruch a lázeňství – státní zkouška (Bc.)
OBCHODNĺ AKADEMIE, Praha – hotelnictví a cestovní ruch – maturita
SPŠ elektrotechnická, Praha – automatizační systémy – maturita |
 Předsedkyně Vzdělávací nadace NFHR ČR Iva Havlová a prezident NFHRJUDr. Jan Filip (uprostřed) přebírají z rukou JUDr. Aleše Janků, ředitelevnějších vztahů a člena představenstva Philip Morris, šek v hodnotě 100.000Kč. |
Petr Kosmák ve své současné pracovní pozici zhodnocuje praktické zkušenostinabyté v oblasti hotelnictví a cestovních kanceláří. Zabývá se aplikacíprovozních řešení hotelového provozu do projektové činnosti řady developerskýcha architektonických kanceláří. Má na starosti strategii firmy FORTUNA HOTELS,a.s. nejen po teoretické stránce. Dnes a denně posuzuje se svým týmem projektyvýstavby nových hotelů, jejich provozuschopnost a parametry odpovídajícískutečnému provozu v hotelu a gastronomii. Rovněž zpracovává ekonomickéanalýzy budoucího hospodaření hotelů. Do jeho odpovědnosti patří i právníproblematika Smluv o řízení, Nájemních smluv a Franšízingových smluv.
Nevypadl však zcela z praxe a drží se jí vší silou. Pravidelně sloužítzv. ředitelské služby na hotelech CHOICE HOTELS v Praze, přímo odpovídáza provoz jednoho **** hotelu v Mariánských Lázních, zavádí také standardyřízení a realizuje kontroling všech hotelů skupiny FORTUNA HOTELS, a.s.Z obchodní činnosti lze také jmenovat tvorbu analýz výkonnosti hotelů,marketingové analýzy, segmentace i analýzy dodavatelů. Svoji kancelář máumístěnu v jednom z hotelů řetězce a souhlasí s politikou otevřených dveří,aby kolegové z provozu, ale i on sám, se mohli kdykoliv vzájemně poradit,jak některé specifické problémy hotelnictví řešit. Jeho hlavním krédemje týmová spolupráce.
 Cenu pro mladého managera sponzoroval American Express, předávalIng. Jan Brázda, generální ředitel American Express pro Českou a Slovenskourepubliku (na fotografii vpravo) |
Je členem Společnosti pro strategické řízení a inovace, klubu strategickýchmanažerů a k jeho zájmům patří práce pro Klub českých turistů, kde v regionuPraha je předsedou jednoho z odborů KČT.
Přestože mu bude teprve 30 let, věnuje se již svým nástupcům a velmiúspěšně přednáší na Vysoké škole hotelové v Praze 8 předmět Hotelový provoz.Spolupráci CHOICE HOTELS s katedrou cestovního ruchu VŠE Praha při výucemarketingu bere dnes jako samozřejmost.
Za vlastní cíl si Petr Kosmák klade rozvoj vlastních dovedností a rozšiřováníznalostí o mezinárodních hotelových řetězcích a řízení hotelového provozua rovněž, jak deklaroval při předávání ceny Mladý manažer, i užší spoluprácipři řízení NFHR ČR. V pracovní vizi chce v budoucnu být vynikajícím ředitelemvýznamného hotelu.
Mimořádná cena jako ocenění výsledků rozsáhlé rekonstrukce hotelu
Ing. Vojtěch Přidal, ředitel Hotelu Pyramida
Obdržená cena je oceněním především pro společnost OREA HOTELS, zajejí úsilí o výrazné zkvalitnění všech služeb, které nabízí největší hotelovýřetězec v této zemi. Jen díky podpoře a pochopení majitelů, zastoupenýchfirmou CIMEX Holding, generálního ředitele OREA HOTELS p. Zdeňka Šafaříkaa jeho nejbližších spolupracovníků, bylo možno podle hodnocení pravidelnýchnávštěvníků hotelu PYRAMIDA a jeho hlavních obchodních partnerů, dosáhnoutvýznamných změn v celkové úrovni a kvalitě všech služeb hotelu. Všechnypráce jsou již před dokončením, byly prováděny za provozu a rád bych protopoděkoval také všem svým spolupracovníkům, kteří se mnou celý ten ne zrovnalehký proces změn absolvovali. Hlavním cílem všeho tohoto úsilí a předevšímvložených investic je přechod hotelu PYRAMIDA do kat. **** k 1.3.2002,tedy před hlavní sezónou příštího roku.
Mimořádná cena za rozvoj gastronomie
Ing. Jan Štěpánek, ředitel Francouzské a Plzeňské restaurace v Obecnímdomě
Udělení mimořádné ceny je zcela jistě zásluhou celého týmu zaměstnancůFrancouzské i Plzeňské restaurace. Krátce po mém příchodu dosáhla fluktuaceaž 60 % celkového počtu zaměstnanců. Ale v současné době je zde již stálýa velmi profesionální tým, kterému záleží na prestiži restaurace. Opustilijsme onu porevoluční vlnu zaměstnávat pouze mladé lidi. Nesázíme pouzena mládí, ale především na to, co který člověk dokáže a je lhostejné, zdaje mu 30 nebo 50. Jsem toho názoru, že věkové kategorie musí být rovnoměrnězastoupeny a navíc musím říci, že řada starších zaměstnanců cítí dalekovětší zodpovědnost za to, co dělají, v prvé řadě za svou vlastní rodinua nepřicházejí s takovými překvapeními, jako že by druhý den rádi skončili.Ani k tomu nemají důvod, protože zázemí pro ně je zde nadstandardní.
Máme velmi dobrý personál, náš šéfkuchař i cukrářka jsou členy národníhotýmu a AKC. A také o další naše pracovníky má národní tým zájem.
Lidský faktor je jeden z nejdůležitějších, ale pokud se nemýlím, Vašerestaurace byla oceněna především díky přístupu k novým technologiím.
Ano, přínos, za nějž byla Francouzská restaurace oceněna, je předevšímv přístupu k novým technologiím, green managementu, který se snažíme naplňovat.Jednak je to pozitivní krok vůči přírodě a jednak se to odráží v nižšíchnákladech. Například zakoupení šokéru je naším dalším krokem k naplněnípřísných norem EU v oblasti uchovávání potravin. Vnější návaznost konvektomatůna výrobu a přípravu jídel, to vše propojeno počítačem, který přesně sledujevstupy a výstupy při pečení, vaření a potom při zchlazování a uchovávání,splňuje všechna kritéria potřebná ke vstupu do EU. Dokonce mohu říci, žev tomto směru máme určitý nadstandard.
Indukční sporák, zmíněný šokér, nové konvektomaty, nové druhy pečícíchtrub, udržování potravin v dané teplotě pomocí holdmatů, uskladňování zmraženýchomáček a jejich další úprava pomocí pacojetu to vše nás posunuje k vyššíkvalitě a dosažení lepších výsledků. Máme možnost nabídnout hostům širokouškálu vín či šampaňského, aniž by museli vypít celou láhev. To nám umožňujenová technologie tzv. vinojet, který uchová otevřenou láhev vína či šampaňského3 týdny v nezměněné kvalitě. Hosté mohou konzumovat menší množství nápojůpři širším výběru tak, jak se hodí k jednotlivým chodům. Vytváříme tímharmonii mezi kvalitním jídlem a kvalitními nápoji. Dalším krokem k rozšířenínabídky vín slouží zbrusu nová vinotéka, která byla zhotovena na zakázkutak, aby její celkový charakter zapadl do secesního interiéru Francouzskérestaurace.
Ve Francouzské restauraci najdete souhru mezi kvalitním personálem,kvalitními surovinami, kvalitním servisem a kvalitní technologií, což jepodkladem pro plnou spokojenost našich hostů.
Čestné uznání za osobní iniciativu v oblasti životního prostředí
Markéta Táborská, Hotel Corinthia Towers Hotel, Café Praha
Markéta si připravila z pohledu svého pracovního místa souhrn věcí,které hotel každodenně dělá pro ekologii, jako např. používání výrobkůz recyklovaného papíru (krabice na dorty), úspora energie v letních měsících(osvětlení), zabudované úsporné nádržky na toaletách apod. Jedná se o řadusnadno dosažitelných drobností, které chrání přírodu, leč nejsou zcelaběžné ve všech obdobných provozech.
Návrh restrukturalizace NFHR ČR
(krácený převzatý materiál NFHR ČR)
Nový model předpokládá, že rozšířením forem členství bude moci NFHRČR lépe sloužit svým členům a jejich zájmům.
Zdůvodnění
- IH&RA v březnu 2001 projednávala materiál, zabývající se důvody trvaléhosnižování členství nezávislých hotelů a restaurací v této organizaci. Jevje sledován od roku 1988, ale za poslední léta úbytek „nezávislých“ nebo„individuálních“ členů představuje více než 300 z původních 2000 členů.V roce 1988 návrhy restrukturalizace IH&RA na Valném shromáždění vNew Delhi neprošly z obav nad možnými finančními ztrátami, kterým se vdalším vývoji IH&RA stejně nevyhnula a její bilance je pasivní. Úkolvyrovnání bilance má horizont až v roce 2005 a proto proběhla v pařížskécentrále řada úsporných opatření.
- NFHR ČR se setkává s obdobnými problémy v otázce dalšího rozšiřování počtučlenů. Návrh změn poplatků ve prospěch získání nových členů je v programujednání výboru již tři roky a je ze stejných obav nad možnou finanční ztrátouoddalován. Přijetím návrhu změn v IH&RA se může roční poplatek členstvípřiblížit HOTRECu a NFHR ČR pak bude moci jen s mimořádnými obtížemi zachovatčlenství v obou organizacích. Ztráta členství může být chápána jako ztrátazdrojů z minulých let
- Vývoj událostí na tuzemské scéně cestovního ruchu zaznamenal vznik novéhosubjektu Unie cestovního ruchu, ke kterému NFHR ČR vyjádřila vyhraněnéstanovisko. I když ACK ČR neměla ke stanovisku NFHR ČR výhrady, tak vrcholnéorgány ACK ČR a AČCKA vyjádřily představu spojení v jednu společnou asociacis uskutečněním v roce 2002. NFHR ČR je národní asociací se zastoupenímv IH&RA a HOTREC a je tedy představitelem hotelů a restauraci ČR. VstupemČR do EU se NFHR ČR nevyhne rozhodování o svém postavení představitele,zvláště v případě, že by i HO.RE.CA projevila zájem o členství v HOTREC.
Cíl návrhu
- V co největší možné míře rozšířit právnickým i fyzickým osobám možnostvstupu do NFHR ČR při zachování nároků plynoucích z podílu zastoupení anaplnění široké podpory individuálních zájmů podílu účasti na dění v oborua NFHR ČR. Návrh zpracované analýzy předpokládá získání přibližně 10 %nových členů z každé kategorie členství v ostatních profesních svazech,tedy přibližně cca 80 členů, což ve finančním vyjádření může činit cca200 tis. Kč.
- Nová struktura předpokládá členství fyzických osob podnikajících v pohostinství,CR a oborech na tuto činnost volně navazujících. Klub NFHR ČR a KolegiumNFHR ČR se programovou činností a vhodnými formami členství mohou státbodem zájmu, který zvýrazní postavení NFHR ČR v pohledu celé veřejnosti.
- Cestou ověřené praxe Svazu obchodu ČR minimalizovat členský příspěvek,který je nutné platit ze zisku a zavést nákladově přístupnější mandátníodměnu k dosažení příjmové části bilance do výše dlouhodobě odhadovanýchnákladových potřeb činností a závazků NFHR ČR do budoucna.
Současný procentní podíl zastoupení členů NFHR ČR podle kategoriíčlenství
řádní členové: |
– do 50 pokojů nebo 1,5 mil. Kč ročního obratu u restaurací |
22 % |
– do 100 pokojů nebo 3 mil. Kč dtto |
18 % |
– do 200 pokojů nebo 20 mil. Kč dtto |
9 % |
– do 300 pokojů nebo nad 20 mil. Kč dtto |
5 % |
– nad 300 pokojů |
7 % |
– hotelové společnosti (národní – s 23 hotely) |
1,3 % |
– dodavatelé |
1,9 % |
– hotelové školy |
10,3 % |
– cestovní kanceláře |
0,5 % |
pozorovatelé: |
(hotely, restaurace, hotelové školy apod.) |
25 % |
NFHR ČR není organizací „velkých“ a „bohatých“, jak se jí přisuzuje,ale má značný podíl malých a středních členů s velkým zájmem a smyslempro odpovědnost.
NFHR ČR řídí všechny činnosti v rozsahu stanov, hlavnímúkolem je odpovědnost za ekonomiku, rozvoj aktivit a projektů NFHR ČR,zastupování v jednání se správními orgány a partnery průmyslu CR. Zajišťujerozvoj, reprezentaci, kooperaci s organizacemi a projekty spojenými s rozvojemprůmyslu CR.
Klub NFHR ČR představuje odborné forum a jeho hlavnímúkolem je vytvořit spojení motivované potřebou aktuálních informací v provozníchzáležitostech jako kupříkladu v nákupu, životním prostředí, marketingovýchtrendech, designu apod. Místem jednání členů Klubu je výroční konferencea průmyslový den nebo klubové dny při příležitosti pražské a brněnské výstavycestovního ruchu. Programy připravené pro tato setkání jsou orientoványna potřeby a požadavky zájmových skupin Klubu.
Kolegium NFHR ČR představuje taktéž odborné forum, jehočinnost je spojena s aktivitami v oblasti lidských zdrojů – vzdělávání,vedení lidí, managementu, celoživotního vzdělávání, zájmu odborných škola jejich pedagogů o aktuální dění v oboru v tuzemsku i ve světě.
Cílem činnosti obou klubů je vytvořit na široké základně odbornou diskusipro manažerský styl 21. st., který přináší pro zaměstnance a jejich nadřízenéřadu nových práv a povinností. Vzájemná komunikace předpokládá znalostiobou stran na dané téma. Členové Klubu a Kolegia nebudou požívat výhodřádného členství, ale mohou se účastnit akcí pořádaných NFHR ČR – Výročníkonference, výročního dne hotelového a restauračního průmyslu apod. i svýchakcí vzájemně.
Organizace a působnost orgánů NFHR ČR
Valné shromáždění je nejvyšším orgánem federace a tvoříjej všichni kmenoví členové, resp. jejich statutární orgány či jimi zmocněnéosoby.
Prezident federace je statutárním orgánem NFHR ČR a zastupujefederaci navenek.
Výkonný výbor federace se co do počtu jeho volených členůnemění, ale odpovědnost by měla být specifikována podle pozic následovně:
Prezident • Vicepresident – zástupce a předpokládaný nástupce v příštímvolebním období odpovědný za reg. činnost a rozvoj • Vicepresident provzdělávací činnost • Tresorie/Treasurer – vzhledem k rozšiřujícím se finančnímoperacím z realizovaných projektů • Reprezentant nezávislých hotelů a restaurací• Reprezentant zahraničních hotelových řetězců • Reprezentant národníchhotelových řetězců • Reprezentant Klubu NFHR • Reprezentant Kolegia NFHR
Sekretariát NFHR ČR – CEO plně odpovídá v rozsahu stanovza řízení činnosti NFHR ČR, Klubu NFHR ČR a Kolegia NFHR ČR.
Závěr
Předložený návrh sleduje řešení nové struktury NFHR ČR jako odpověďna probíhající změny na domácí i zahraniční scéně průmyslu i organizací.Nová struktura představuje pro členy lepší přehled o možnostech naplňováníjejich zájmů, snadnější orientaci v rozhodování o formě členství a zapojeníse do odborného života. Snazší i při větším objemu prací bude i činnostsekretariátu a gen. sekretáře / CEO z pohledu marketingu a vytváření možnostípro nové i staré členy NFHR ČR.
Návrh struktury odráží i proběhlá jednání výboru k některým otázkám,které předcházely „načasování“ přístupu ke komplexnímu řešení. Deset letod vzniku NFHR ČR je dostatečně dlouhým obdobím k získání zkušeností kpřeměně, která bude posílením a odezvou potřeb průmyslu. Kdy jindy, kdyžne nyní!
Restrukturalizace NFHR ČR
1. IH&RA
Nositeli programové činnosti spojené s odpovědností za komplexníčinnost Mezinárodní asociace hotelů a restaurací jsou národní asociacea hotelové řetězce. Ostatní zainteresované strany, nezávislí členové sepodílejí na vytváření komunikační sítě – networks.
2. Členství v NFHR CR
Kmenovým členem se může stát každá právnická osoba. Kmenový členmá právo hlasovat a být volen do orgánů NFHR ČR
3. Členové Klubu a Kolegia
NFHR ČR jsou fyzické osoby, které nejsou statutárním orgánemnebo jeho členem v jakékoliv právnické osobě spojené předmětem podnikánís hotelovým průmyslem. Nemají hlasovací právo, jejich členové po nominaciKlubem či Kolegiem však mohou být Valným shromážděním zvoleni do výkonnéhovýboru NFHR ČR k zastupování zájmů členů Klubu a Kolegia.
4. Finance
Příspěvky plynoucí ze členství slouží k pokrytí poplatků za členstvív mezinárodních asociacích a národních svazech či jiných organizací a případněk vytváření fondu pro budoucnost. Příjmy z mandátních smluv jsou určenyk pokryti nákladů spojených s provozem a činností NFHR ČR.
5. Vedoucí síla a postavení
Vedoucí sílu představují kmenoví členové. Rozhodující postavenímá Valné shromáždění a v operativním řešení vzniklých problémů mezi dvěmaValnými shromážděními výkonný výbor, který z podkladů generálního sekretářevytváří program generální linie NFHR ČR. Složení výkonného výboru odpovídástrukturální skladbě členů.
6. Služby NFHR CR
Všechny poskytované služby jsou směrovány ke kmenovým členům v neomezenémrozsahu. Služby pro členy Klubu a Kolegia jsou spojeny výhradně se sestaveníma plněním plánu a programu činnosti.
7. Změna poplatků
Struktura členských poplatků v roce 2000 nedoznává změn. Valnémushromáždění však bude předložen návrh na jejich přechodné zvýšení, vzhledemk ukončení „ochranné lhůty“ poskytované HOTREC.
8. Statut NFHR ČR a časový plán
Návrh restrukturalizace se po předběžném projednání a schváleníve výkonném výboru předkládá Valnému shromáždění při příležitosti konání18. konference NFHR ČR v Brně ve dnech 7.-8. prosince 2001. S výjimkouzaložení činnosti Klubu a Kolegia z důvodů časově náročného přípravnéhoobdobí je restrukturalizace za předpokladu jejího schválení zahrnuta dopracovních příprav roku 2003 v souladu s novým volebním obdobím pro rok2003 – 2004.
Za předpokladu schválení předložených stanov se volby do výkonnéhovýboru a volby prezidenta budou konat dle nových ustanovení.
Poskytovathotelové a gastronomické služby svým kolegům – hoteliérům, to chce nejenkvalitní služby do každého detailu, ale také notnou dávku sebedůvěry. Aproto náš materiál z 18. konference NFHR zakončíme krátkým rozhovorem spanem Pavlem Brdičkou, ředitelem hotelu International Brno, který vytvářelkonferenci příjemné prostředí a zázemí.
Pro celý kolektiv pracovníků a, samozřejmě, i pro mne je to velká čest.O tuto konferenci jsme usilovali a své úsilí jsme podpořili i tím, že jsmeprovedli rekonstrukci Kongresového sálu a před pár dny jsme otevřeli fitnescentrumna celkové ploše 600 m2. Za několik dnů oslavíme 40 let provozu hoteluInternational. Trochu s námi třese tréma, protože se zde scházejí praktickynejlepší odborníci z celé republiky a ředitelé různých hotelů – členů mezinárodníchřetězců. Toto před nás staví prestižní úkol, aby se naši kolegové u náscítili jako doma a byli spokojeni jak po stránce gastronomické, tak z hlediskaubytování a poskytování milé atmosféry pro konání celé konference, tzn.po dobu dvou dnů.
Určitě si oddychnete, až to bude za Vámi?
To se nedá říci doslova a do písmene. Samozřejmě, nejdůležitější je,aby, až poslední hosté odjedou, si především oni řekli „Bylo to fajn, Internationalse o nás dobře postaral.“
Připravili: Eva a Petr Frindtovi
Národní federace hotelů a restaurací ČR
Senovážné nám. 23, 112 82 Praha 1
Tel.: 02/2414 2684, fax: 2414 2681
e-mail: nfhr@iol.cz
www.nfhr.cz