Novela zákona č. 159/1999 Sb. není jen o garančním fondu a o spojených cestovních službách, o kterých se vedly diskuse, z nichž to nejpodstatnější shrnujeme v článcích na následujících stranách této rubriky. Ve stínu zůstaly další změny prostě proto, že jsou v plné harmonizaci s EU, a tudíž neměnné; vč. termínu účinnosti 1. 7. 2018, jakkoliv ten je z hlediska logiky cestovního ruchu naprosto nesmyslný.

Koho a čeho se zákon týká
Změny se týkají nejen cestovních kanceláří, ale i cestovních agentur. Proto čtěte všichni, a to nejen tenhle článek, ale celou novelu. Cestovní kanceláří je i subjekt EU, resp. evropského hospodářského prostoru mající oprávnění své země (zajištění bude potřebovat už jen podle předpisů své země). Prodejce zprostředkující prodej zájezdů cestovních kanceláří z třetích zemí musí při prodeji plnit povinnosti cestovní kanceláře, ledaže dotyčná cestovka z třetí země splňuje podmínky ochrany spotřebitele podle novely zákona.
Změna definice zájezdu
- Z působnosti zákona jsou nově vyňaty „cesty zakoupené osobou na základě rámcové smlouvy o pořádání pracovních cest souvisejících s její obchodní činností, podnikáním nebo povoláním“. Tato úřední formulace znamená, že služební cesty stejně jako prakticky celý segment MICE mohou jít mimo zákon, pokud je objednává podnikatel a kdokoliv další, kdo je dokáže napasovat na své povolání, a poskytovatel služeb s ním uzavře nejprve rámcovou smlouvu. Záměrem EU bylo bezpochyby, aby rámcová smlouva platila pro více cest, ale nic nebrání tomu, uskutečnit na jejím základě jen jednu. Jen by se to muselo šikovně napsat a mít místo jednoho papíru dva. Bohatě se to vyplatí: takovou kombinaci už nebude nutné pojišťovat a bude ji moci organizovat i cestovní agentura. Děkujme MMR a ACK ČR, že vynětí služebních cest v EU prosazovaly. Není logické chránit v cestovním ruchu byznysmeny stejně důkladně jako běžné spotřebitele.
- POZOR – nově patří k službám, které se vždy počítají do kombinace služeb cestovního ruchu, i nájem motorového vozidla (takže doprava + rent-a-car, ubytování + rent-a-car je zájezdem, pokud si klient auto, motorku atp. najal prostřednictvím stejného podnikatele předem; na vzájemném poměru ceny těchto služeb nezáleží).
- Zájezdem je i kombinace služeb, kdy na druhou (a další) službu je uzavřena extra smlouva s dalším podnikatelem, pokud se tak stane na stejném prodejním místě (jímž je i internetová stránka či jiné on-line zařízení) nebo při předání údajů o klientovi mezi podnikateli elektronicky dříve než 24 hodin od uzavření první smlouvy.
- CESTOVNÍ AGENTURY POZOR – zůstává, že zájezdem není kombinace služeb do délky 24 hodin, pokud neobsahuje nocleh. Jakmile však totéž inzerujete nebo prodáváte s označením „zájezd“, nebo s podobným označením, rázem to zájezd je!
- Stejně jako dřív je zájezdem vždy okružní lodní plavba s ubytováním na lodi.
- Zákon upřesňuje, že kombinace dopravy nebo ubytování s doplňkovou službou je zájezdem, pokud je další služba z hlediska kombinace významná (25 % ceny a výše) nebo podstatná (bez ohledu na cenu – např. jde-li o lyžařský zájezd, pak se ubytování + skipas v ceně pokládá za zájezd bez ohledu na cenu skipasu, naopak zajištění ubytování v horách, ke kterému si zákazník zakoupí skipas na místě, zájezdem není).
- Stravování v ubytovacím zařízení se chápe jako doplněk ubytování a nepočítá se jako kombinace.
- Definice zájezdu je nově jednotná, občanský zákoník se přímo odvolává na novelu zákona č. 159/1999 Sb.
Vztah s klientem
Zmnoží se papíry
Jak je v EU zvykem, přibude administrativy. Nejen že některými změnami v oblasti cen a odstoupení od smlouvy nabobtnají podmínky smlouvy. Ještě než zákazník učiní závaznou objednávku nebo než uzavře smlouvu, jsou cestovní kancelář resp. prodejce povinni poskytnout zákazníkovi písemnou informaci, zda se jedná o zájezd, nebo o spojené cestovní služby, a informaci o způsobu právní ochrany zákazníka. K tomu budou sloužit příslušné formuláře, které stanoví ministerstvo vyhláškou. K jeho cti nutno poznamenat, že si to nevymyslelo MMR, je to směrnice EU, kde lze vzor formulářů najít už teď.
Změny v obchodních podmínkách (občanského zákoníku)
- Návrh novely příslušného dílu občanského zákoníku obsahuje řadu změn, některé upřesňující, jiné podstatné – a v tom je skryto nebezpečí přehlédnutí. Podrobněji se k nim vrátíme někdy příště, hlavní okruhy jsou tyto:
- více informačních povinností, a to v potvrzení o zájezdu,
- menší možnosti jednostranné změny ceny (jen o 8 % a méně, a jen když platí oboustranně),
- změna smlouvy,
- odstoupení od smlouvy (zvl. případ vyšší moci, termíny pro odstoupení při nedosažení deklarovaného počtu účastníků),
- pomoc v nouzi a povinná péče, když nelze uskutečnit zpáteční dopravu v termínu,
- reklamace a promlčení při náhradách škod a slev z ceny (nejméně 2 roky).
Jak a dokdy se s tím popasovat
Zákon má nabýt účinnosti 1. 7. 2018, a třebaže ještě není přijat, zodpovědní činitelé učiní všechno pro to, aby se tak stalo. Protože to je jednotný termín pro celou EU. Novela zákona č. 159/1999 Sb. je momentálně ve druhém čtení. Původním předpokladem bylo, že podnikatelé budou mít na seznámení s novelou a přípravu dostatek času – nejméně půl roku. Evropská směrnice ostatně s takovou lhůtou jako minimální počítala, když stanovila lhůtu pro transpozici do národních legislativ na 1. 1. 2018. Politická situace v ČR z časového pensa řádný kus odkrojila a cestovní kanceláře, zvláště ty menší, budou v obtížném postavení: řešit prostředky do garančního fondu a koncesi a zároveň měnit obchodní podmínky smluv s klienty – a vyznat se v tom. Nadto souběžně s náběhem GDPR v květnu. Velké cestovní kanceláře na to mají právníky, ty malé to od nich zpravidla „opisovaly“. Jenže to teď nestihnou. Nespornou výhodu mají ty, které jsou organizované v asociaci cestovních kanceláří, tam lze očekávat pomoc. Jenže těch neorganizovaných je pořád početní většina. V minulosti podpořilo MMR zpracování „kuchařky“ s praktickými příklady (vydala ACK ČR). Na dotaz „Uvažujete, že letos pomůžete cestovním kancelářím vyznat se v labyrintu nejen definic, ale i změn typu vyšší moc, pomoc v nouzi atp. obdobným způsobem?“ odpověděl František Dickelt, vedoucí oddělení právních předpisů a koncesí v cestovním ruchu MMR: „Nová právní úprava přinese pro podnikatele řadu změn, které budou mít vliv na jejich podnikání. Ať už se jedná o nový produkt – spojené cestovní služby, garanční fond a s tím spojené povinnosti, změnu koncesované živnosti na provozování cestovní kanceláře, či změny občanského zákoníku. MMR proto hodlá podnikatele informovat o změnách právní úpravy podnikání v cestovním ruchu především na seminářích, které bude pořádat, či prostřednictvím stanovisek k jednotlivým otázkám. Bližší informace budou zveřejněny na internetových stránkách ministerstva. Předpokládáme, že nápomocny s aplikací novely budou svým členům i profesní spolky, které se účastnily přípravy novely.“
Novela občanského zákona nemá přechodná ustanovení, což značí, že nová pravidla ve vztahu ke klientům se uplatní pro smlouvy uzavřené od 1. 7. 2018 – na začátku vrcholné sezony. Plno zájezdů již bude prodáno, současně poběží doprodej. To znamená, že se často v jednom a témže zájezdu sejdou klienti se starými i novými podmínkami! Ještě že většina z nich si to nejspíš ani neuvědomí – ovšem jen do té doby, než by, nedej Bože, přišlo na lámání chleba. Určitě si to ale uvědomí ČOI, proto se vyplatí přípravu nepodcenit.
Foto: Shutterstock.com