6 základních důvodů, proč využívat Google Analytics

Jak dobře znáte návštěvníky svých webových stránek? Víte, u kterých témat tráví nejvíce času nebo ze které stránky nejčastěji odcházejí? Výbornou nápovědou pro odpovědi nejenom na tyto otázky je nástroj pro měření návštěvnosti Google Analytics. Při čem vám dokáže nejvíce pomoci?

Na trhu je celá řada nástrojů pro webovou analytiku, které nabízejí kompletní analýzu chování návštěvníků vaší webové prezentace. Dnes se však zaměříme pouze na Google Analytics. Jeho základní výhody jsou tři: snadno dostupné s možností snadné instalace, detailně propracované výstupy a zdarma. Které hodnoty se tady vyplatí sledovat a proč? Pro někoho může být aktuální příspěvek spíše opakováním, ale mnohdy se setkávám s dotazy a jistým váháním, jakmile jde o Google Analytics (GA). Půjdeme na to?

Znalost uživatelských dat se v komunikaci velmi často dál hodí, ať už plánujete kampaně prostřednictvím Google Adwords, připravujete remarketing, nebo připravujete inzerci pro jiné komunikační kanály.

1. Návštěvnost: Kompletní data

Základní hodnotou, kterou každý z nás u webové stránky sleduje (nehledě na to, zda je to e-shop nebo informační stránka), je celková návštěvnost. Mohlo by se říci, že vyšší návštěvnost znamená vyšší úspěch. V realitě tomu tak však nemusí být, protože pokud na webové stránky nepřichází správná cílová skupina nebo zástupci naší niky, pak nám taková návštěvnost potřebné konverze (realizovaná objednávka, registrace atd.) nepřinese. Je to obdoba u vysokého počtu fanoušků na facebookovém profilu, kdy ani toto číslo není stoprocentní zárukou úspěchu.

Hovoříme-li o návštěvnosti webové stránky, které hodnoty se vyplatí určitě sledovat? Počet unikátních návštěvníků čili hodnotu, která nám říká, kolik jedinečných lidí stránku navštívilo. Následně je dobré se zaměřit na průměrný počet stránek zhlédnutých jedním návštěvníkem, doba návštěvy, procentuální rozdíl nových a vracejících se návštěvníků, a nakonec míra okamžitého opuštění stránky (bounce rate). Její hodnota ukazuje, jak velké procento lidí stránku opustilo, aniž by navštívilo nějaké další stránky webové prezentace. Jedním z hlavních důvodů pro její vysokou hodnotu může být to, že uživatelé na stránce nenašli, co hledali.

 Návštěvnost stránek

Obr. 1 – Návštěvnost stránek

GA nabízí možnost různého časového zobrazení a porovnávání výsledků v různém časovém období. Takže si snadno zobrazíte hodnoty pro jednotlivé dny, týdny, měsíce nebo roky a můžete je vzájemně srovnat s předchozím obdobím (viz Obr. 1).

2. Uživatelé: Jak dobře je znáte?

Nyní máme základní přehled o návštěvnosti naší stránky. Kdo však jsou oni návštěvníci? Google Analytics sbírá detailní uživatelská data a velmi dobře odpoví i na tuto otázku. K základním datům patří demografické údaje (věk, pohlaví), geografické (jazyk, lokalita), snadno zobrazíte i jak se uživatelé na stránce chovají (noví vs. vracející se, časová frekvence návštěvnosti) a zájmy. A na ty není marné se podívat (viz Obr. 2).

 Demografické údaje

Obr. 2 – Demografické údaje

Co mají vaši uživatelé rádi? Je to sledování filmů? Milují cestování nebo jsou to podnikatelé? Všechny tyto informace jsou příležitostí detailně svoji cílovou skupinu poznat a podle toho upravit webové stránky. Vlastně tak šijete svoji internetovou nabídku uživatelům doslova na míru tak, aby se zvýšily vaše celkové konverze. Zároveň získáte představu o tom, koho a jak oslovit ve svých marketingových kampaních, stejně jako připravit webový copywriting pro co nejlepší zacílení a oslovení uživatelů.

Znalost uživatelských dat se v komunikaci velmi často dál hodí, ať už plánujete kampaně prostřednictvím Google Adwords, připravujete remarketing, nebo chystáte inzerci pro jiné komunikační kanály. Statistiky také ukazují, z jakých zařízení (smartphony, tablety, počítače) uživatelé pro vstup na stránky využívají, jaký typ konkrétního mobilního zařízení využívají a nechybí ani informace o využívaných prohlížečích (Google, Seznam apod.).

3. Kanály: Odkud chodí?

Další část analytiky máme splněnu. Co dál potřebujeme vědět? Kde na internetu o nás najdou informaci? Z jakých on-line zdrojů k nám přichází? Záložka „Akvizice“ v GA je doslova magická, protože během chvíle zobrazí přehled všech zdrojů, ze kterých na vaše webové stránky uživatelé chodí. Zobrazí ty nejvýkonnější kanály a napoví, na které se v další komunikaci zaměřit. Pokud vám běží kampaň na několika kanálech, pak je to příležitost pro vzájemné výkonnostní srovnání.

 Zdroje návštěvnosti

Obr. 3 – Zdroje návštěvnosti

Data celkem dobře doplňují informace o přirozeném vyhledávání, přímé návštěvnosti, návštěvnosti ze sociálních sítí, z odkazů (tzv. referral), z PPC kampaní nebo e-mailového marketingu. Po rozkliknutí jednotlivých zdrojů si zobrazíte např. klíčová slova, stránky, sociální sítě a odkazy, které uživatelé využili pro návštěvu u vás. I přestože v některých statistikách najdete údaj „not provided“, i tak GA poskytuje velmi kvalitní data (viz Obr. 3).

4. Chování: Kde hledají to potřebné?

Mohlo by se zdát, že o uživatelích již víme vše. Ještě však potřebujeme vědět, co přesně na webové stránce dělají. Co hledají za informace, které stránky navštěvují nejčastěji, kde tráví nejvíce času. Jsou to unikátní nebo vracející se návštěvníci? Pokud se vracejí, pak jak často a v jakých časových intervalech? Odpovědi na všechny tyto otázky nám v GA velmi dobře poslouží při vylepšování stránky tak, aby byla uživatelsky co nejpřívětivější a zároveň, a to je to nejdůležitější, „nesla nám kýžené ovoce“ (viz Obr. 4).

 Hledané výrazy

Obr. 4 – Hledané výrazy

5. Konverze: Detailní měření

Co ve výčtu nejdůležitějších hodnot nesmí chybět, jsou konverze. I přestože nemáte na webu e-shop, můžete konverze měřit. Jaké to mohou být? Možností je nespočetné množství od stažení on-line průvodce nebo e-booku přes registraci do newsletteru až po návštěvu kontaktní stránky. Tady záleží jen na vás, který údaj potřebujete sledovat, nebo na cíli, kterého je nutné v komunikaci dosáhnout (viz Obr. 5).

 Měření konverzí

Obr. 5 – Měření konverzí

Hovoříme-li o konverzích, pak se na chvilku zastavme u tzv. return visitor conversion. Když se některý z uživatelů vrátí na vaši stránku, je dobré si položit následující dvě otázky: proč se vrátil a zda při své první návštěvě provedl konverzi. Pokud ne, co udělat, aby konverzi provedl při své druhé návštěvě? I přestože uživatel konverzi při své návštěvě neudělal, ale vrátil se, je možné tady usuzovat, že ho vaše značka zaujala. Nyní, když víte, že uživatele motivujete k opakované návštěvě, vaším dalším krokem by mělo být zjednodušení cesty k provedení konverze. Některé značky připravují pro vracející se návštěvníky speciální kupony na slevu, jiné pak vyzývají k registraci do newsletteru s výhodami.

6. Real-time data: Uživatelé on-line

Poslední hodnota, o které se dnes zmíním, jsou tzv. real-time data, která dávají nahlédnout do aktuálních dat, tzn., ukazují statistiku v reálném čase. K čemu mohou dobře posloužit? Spustíte novou službu, uděláte na webové stránce změny, startuje vám nová on-line kampaň, která navádí uživatele na hlavní stránku nebo běží jakákoliv jiná komunikační podpora, například na sociálních sítích.

Co na to GA? Odpovědí na tuto otázku je přesný statistický obraz o návštěvnosti stránky, klíčových slovech, nejčastěji zobrazovaném obsahu v daný moment. Snadno si zde nastavíte i automatické generování statistik, KPI nebo dalších měřených cílů.

On-line nástroj Google Analytics by měl být stěžejním kamenem každé webové prezentace, protože je velmi detailním pomocníkem pro hloubkovou analýzu chování uživatelů na stránce. Zároveň upřesní nebo napoví při vylepšování firemní on-line prezentace.

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více