Valné shromáždění na letišti
Dějištěm 33. valného shromáždění Asociace cestovních kanceláří ČR byly kongresové prostory Letiště Václava Havla Praha. Účastníci byli informováni o činnosti asociace v uplynulém období, projednali otázky dalšího směrování svého profesního svazu a probrali vybrané aktuální problémy oboru. Proběhla také pravidelná volba části přestavenstva.
V úvodu veřejné části Valného shromáždění přivítal účastníky předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř, který připomněl možnosti spolupráce letiště s cestovními kancelářemi a také aktivity, které letiště vyvíjí na podporu cestovního ruchu. Pak již dostal slovo předseda ACK ČR Viliam Sivek, který přednesl zprávu o činnosti asociace v uplynulém období. Zahájil slovy o tom, že asociace, která v létě oslavila 25. výročí založení, nyní bojuje o bytí a nebytí svých členů. Jeden boj byl podle Siveka úspěšně vybojován, když Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR úspěšně prošla novela zákona č. 159/1999 Sb. v podobě, která je přijatelná jak pro cestovní kanceláře, tak pro pojišťovny. Další boje ale budou následovat, zejména v souvislosti s evropskou směrnicí, proti které jsou podle Siveka požadavky zákona č. 159/1999 Sb. a občanského zákoníku „slabým odvarem“. „Teď nám zbývají ani ne dva roky na to, abychom přesvědčili ministerstvo pro místní rozvoj o tom, aby nebylo při promítnutí směrnice do české legislativy papežštější než papež,“ dodal Viliam Sivek. Na paškál si vzal i situaci kolem zákona o cestovním ruchu, uloženého k ledu, a zkritizoval skutečnost, že agentura CzechTourism zatím nemá schválený rozpočet na příští rok, což prý komplikuje nejen státní propagaci, ale také spolupráci s podnikateli, destinacemi apod.
Dále se pak ve svém proslovu věnoval nikdy nekončícímu boji asociace s neoprávněným podnikáním a připomněl i problémy, které ACK ČR řeší na půdě své IATA sekce. Viliam Sivek však nejen kritizoval, ale i chválil. Konkrétně třeba fakt, že se asociaci po několikaletém úsilí podařilo vyjednat s ministerstvem zahraničních věcí „reálnější pohled na problémy vydávání biometrických víz“, stejně jako skutečnost, že při formulaci doporučení pro cesty českých občanů do zahraničí postupuje MZV uvážlivě a včas asociaci informuje. Méně se naopak podle Siveka loni dařilo jednání a spolupráce s pražským magistrátem – o koncepci Prahy v oblasti cestovního ruchu se podle jeho slov pouze diskutuje, aniž by to vedlo k relevantním závěrům.
Účastníci Valného shromáždění se dále dozvěděli, že asociace ukončila členství ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a zájmy oboru hájí prostřednictvím Fóra cestovního ruchu. „Za velmi krátký čas jsme si v rámci této organizace vybudovali silnou pozici partnera, máme podepsáno Memorandum o spolupráci se Svazem měst a obcí České republiky a připravujeme obdobné memorandum s Asociací krajů České republiky. Naším cílem je stát se součástí tripartity a prosadit přijetí zákona o podpoře cestovního ruchu,“ uvedl Viliam Sivek, který je nejen předsedou ACK ČR, ale také Fóra cestovního ruchu.
Hostem Valného shromáždění byla generální ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková. I ona se ohlédla za uplynulým rokem. Mimo jiné ukázala, na jaké marketingové aktivity čerpala agentura prostředky z 358milionového příspěvku od svého zřizovatele, připomněla změny, kterých doznala organizační struktura či síť zahraničních zastoupení agentury apod. V příspěvku byla dále řeč o loňských kampaních i marketingových aktivitách nad jejich rámec, stejně jako o kampaních připravovaných pro rok 2016. CzechTourism se bude podobně jako v loňském roce zaměřovat na měření obchodního přínosu svých aktivit a bude rovněž pokračovat v diskusi o problematice veřejné podpory a v hledání pravidel pro ni. Monika Palatková letmo informovala o národních produktech pro rok 2016, o plánech na hlavních zdrojových trzích atd.
Na vystoupení generální ředitelky agentury CzechTourism reagoval Viliam Sivek, který konstatoval, že ACK ČR má o spolupráci s národní turistickou centrálou zájem, ovšem vnímá v této oblasti velké rezervy. „Byl bych rád, kdyby CzechTourism mnohem více přihlížel k připomínkám ze strany podnikatelů,“ uvedl předseda ACK ČR. Volal například po seminářích či jiných formách školení ohledně specifik čínských turistů a jejich spotřebního chování, aby mohly cestovní kanceláře lépe zužitkovat potenciál tohoto trhu. Na drtivou většinu námětů a připomínek, s kterými přišli i místopředsedové asociace, reagovala generální ředitelka agentury CzechTourism vstřícně a vyjádřila ochotu o těchto otázkách jednat.
V odpolední neveřejné části Valného shromáždění jednali členové o návrhu programu činnosti ACK ČR na období 2015/2016, o rozpočtu asociace, výši členských příspěvků a smluvních cenách služeb na letošní rok. Na programu byla také pravidelná volba části představenstva. V té funkci předsedy asociace v tajném hlasování obhájil Viliam Sivek, post místopředsedy Vladimír Dolejš a post člena představenstva Richard Bílý. Novým místopředsedou s odpovědností za problematiku přidružených členů se stala Jolana Kopřiva Myslivcová.
-pmu-
www.ackcr.cz
Jolana Kopřiva Myslivcová: nová místopředsedkyně ACK ČR
Valné shromáždění Asociace cestovních kanceláří ČR zvolilo do svého vedení novou místopředsedkyni, doktorku Jolanu Kopřiva Myslivcovou. Co tato změna znamená a na co se dále asociace soustředí?
Na listopadovém Valném shromáždění Asociace cestovních kanceláří ČR jste se stala místopředsedkyní pro vzdělávání a práce s členskou základnou. Povězte nám, co k tomu asociaci vedlo?
Zvyšování počtu členů ACK ČR před nás klade nové úkoly. Cestovní ruch 21. století prochází bouřlivými změnami. Pokud chtějí majitelé cestovních kanceláří a cestovních agentur, průvodci a další subjekty působící v cestovním ruchu uspět a podnikat v tvrdém konkurenčním prostředí, potřebují nejen ty nejlepší pracovníky a partnery, ale také silné zázemí a oporu v profesním sdružení. Asociace cestovních kanceláří ČR proto svým členům nabízí dlouhodobě odborný servis například v ochraně hospodářských zájmů, podpoře jejich informovanosti a v rozvoji jejich činnosti a profesní prestiže. Velmi důležitou aktivitou je právě i vzdělávání členů s cílem nabídnout co nejvíce cenných informací, které potřebují pro své podnikání. Organizujeme řadu školení na aktuální témata i na ta, na která se v praxi často zapomíná, např. k zákonu o archivnictví, k autorským právům či školení o BOZP.
Jolana Kopřiva Myslivcová: nová místopředsedkyně ACK ČR
|
Důvěry, která mi byla zvolením místopředsedkyní představenstva ACK ČR vložena, si velmi vážím a uvědomuji si odpovědnost, kterou jsem tímto zvolením přijala.
Ve své činnosti se v asociaci zaměřujete také na sekci památek. Co vede právě památky k tomu, aby vstupovaly do ACK ČR? Čím je pro ně členství v ACK ČR přínosné?
Sekce památek a významných turistických cílů si klade za úkol propojovat cestovní kanceláře, cestovní agentury a významné turistické cíle – hrady, zámky, galerie atd. Někdo si možná položí otázku, proč takováto činnost, když je vše publikováno na internetu. Prezentace památkových objektů odborníkům v cestovním ruchu přímo na místě je důležitá z důvodu osobního setkávání, vzájemného poznání a zejména prožitku. Jestliže si zástupce cestovní kanceláře či agentury přečte informaci na internetu, je to docela jiné, než když prohlídku prožije osobně. Je to tvrdá práce spojená s příjemným zážitkem.
Vzájemné setkávání tak úspěšně suplují regionální trasy, které dříve pořádal CzechTourism. Jde tak o velice záslužnou činnost, která pomáhá jak cestovním kancelářím a agenturám, tak vybraným turistickým cílům. Proto chceme i nadále rozšiřovat vzájemné setkávání a prezentace subjektů.
Týká se to jen památek?
Činnost sekce Památek a významných turistických cílů je zaměřena i na školy cestovního ruchu. Předáváme informace jak pedagogům, tak i studentům. Je důležité, aby se celý obor přímo dozvídal novinky a informace z praxe cestovních kanceláří a agentur. Asociace cestovních kanceláří ČR spolupracuje i na studentské soutěži o nejlepší turistický produkt k podpoře cestovního ruchu v regionu. Letošní, již 4. ročník Profi Go 2016 je opětovně součástí doprovodného programu Mezinárodních veletrhů cestovního ruchu GO a REGIONTOUR 2016. Tímto bych vás ráda pozvala k pódiu ACK ČR, kde se soutěž odehraje. Za velmi důležitou považuji účast na odborných konferencích.
Ve své gesci máte i vzdělávání, co v nejbližší době připravujete pro své členy? Na co se chcete zaměřit?
Neustále připravujeme celou řadu seminářů, workshopů a dalších akcí. V prosinci ACK ČR uspořádala seminář věnovaný problematice Kontrolního hlášení DPH. Ing. Pitner, vedoucí oddělení Daň z přidané hodnoty na Ministerstvu financí, seznámil členy s novými povinnostmi pro plátce DPH od 1. ledna 2016. V lednu asociace zorganizuje pro své členy Klubový den k novele zákona č. 159/1999 Sb., jelikož je potřeba se s ní naučit co nejlépe žít. Cestovním kancelářím, ale i agenturám, vznikají nové povinnosti.
Jdeme s dobou, proto chystáme školení k problematice využití sociálních sítí v cestovním ruchu, například Facebooku, YouTube, Foursquare, Instagramu a dalších. V dnešní době totiž internetové prezentace nelze podcenit, a je proto potřeba se zaměřit na využití a spravování jednotlivých nástrojů, které nabízejí. Členská základna již měla možnost absolvovat některé kurzy zaměřené na tvorbu webových stránek a na časté chyby ve webových prezentacích, nyní proto přichází řada na sociální sítě. Právě tento fenomén nabízí odlišný a specifický způsob vzájemné komunikace, a to zejména s ohledem na možnost rychlého sdílení jednotlivých příspěvků. Naši členové se tak určitě mají na co těšit.
Text: Mgr. Martina Košlíková, product development manager ACK ČR
Foto: ACK ČR
www.ackcr.cz
Právní okénko ACK ČR
Novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou schválil 9. 12. 2015 Parlament, a která by měla být v době vydání tohoto čísla již účinná, přináší vedle mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, o kterém jsem informovala ve svém posledním článku, změny požadavků na konání tzv. organizované akce a možnosti přímého prodeje zboží a služeb na takové akci. Rozšířeny jsou také kontrolní pravomoce České obchodní inspekce. Definice organizované akce je široká, a proto by i cestovní kanceláře, jako potenciální organizátoři, měly o novele vědět.
Ilustrace: Thinkstockphotos.com
|
Zpřísnění podmínek konání organizované akce a prodeje na ní
Organizovanou akcí ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele se rozumí akce určená pro omezený počet spotřebitelů, kteří na ni byli adresně či neadresně pozváni, a v jejímž průběhu dochází k prodeji výrobků, poskytování služeb nebo k jejich propagaci nebo k jejich nabízení, přičemž není rozhodující, zda je součástí akce též doprava osob účastnících se této akce.
Organizovanou akcí naopak není akce organizovaná výlučně za účelem degustace, konzumace a prodeje degustovaných výrobků. Avšak i degustační akce se stává akcí organizovanou, jakmile na ní dochází k propagaci, nabídce nebo prodeji jiných výrobků anebo poskytování jiných služeb.
V souvislosti s pořádáním organizovaných akcí přináší novela zákona o ochraně spotřebitele čtyři změny:
- povinnost organizátora informovat ČOI o ceně, za kterou budou výrobky nebo služby na akci nabízeny,
- povinnost organizátora uvést na pozvánce cenu, za kterou budou výrobky nebo služby na akci nabízeny,
- zákaz požadování a přijímání finančního plnění během akce nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy, a
ČOI získává oprávnění v rámci kontroly organizovaných akcí pořizovat skryté záznamy a používat je jako důkaz ve správním řízení.
Jaký je úplný rozsah povinností organizátora akce podle staré i nové právní úpravy a jaké následky zákon spojuje s nedodržením povinností, obzvláště s přijímáním plateb na akci, se můžete dočíst na www.ackcr.cz.