ACK ČR radí a informuje – 02/2013

Kvalitní lidé – základ úspěchu
cestovních kanceláří a agentur

V málokterém oboru je vliv lidského faktoru na úspěch podnikání tak velký jako v cestovním ruchu. Na jedné straně stále slyšíme, že kvalitních lidí je v oboru nedostatek, na druhé straně existuje množství škol zaměřených zcela nebo částečně na cestovní ruch, které v součtu chrlí množství absolventů, s jejichž zaměstnatelností bývají problémy. ACK ČR tím, že ve svých řadách sdružuje nejen cestovní kanceláře a agentury, ale také odborné školy jako přidružené členy, umožňuje, aby se potřeby oboru a schopnosti absolventů potkaly.

Jde o jednoduchou rovnici: absolventi musejí být schopni dělat to, co od nich praxe potřebuje – a praxe to o nich musí vědět.

Propojení cestovních kanceláří a agentur se středními a vysokými odbornými školami a obdobnými vzdělávacími zařízeními zajišťuje již bezmála dvacet let vzdělávací komise ACK ČR, které předsedá členka představenstva ACK ČR PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová. V prvních pěti letech spolupráce bylo zvykem, že školy – přidružení členové ACK ČR – nabízely každoročně na jednom z Klubových dnů cestovním kancelářím a agenturám možnosti spolupráce se svými studenty v rámci studijních prací a praxí. Od té doby se tato forma spolupráce rozjela natolik, že se praxe zpravidla domlouvají již přímo na dvojstranných jednáních, a to ke spokojenosti obou stran. Cestovní kancelář získá nejen posilu v době, kdy se jí to zpravidla provozně hodí, ale zároveň pozná konkrétního studenta či studenty – často dojde k dohodě a po ukončení studia mají postaráno obě strany: absolvent o místo a cestovní kancelář o pracovní sílu, která se tam už vyzná.

 Předseda ACK ČR Viliam Sivek při přednášce na VŠO v Praze

Předseda ACK ČR Viliam Sivek při přednášce na VŠO v Praze

Spolupráce se školami se ovšem neomezuje jen na praxe. Někteří členové představenstva ACK ČR či odborníci ze sekretariátu i z členských organizací se účastní výuky, školy mají k dispozici vzorové materiály Asociace a ACK ČR spolupracuje formou návrhů, jak orientovat studijní plány či projekty. Předseda ACK ČR Viliam Sivek je např. členem akademické rady jedné z nejprestižnějších vysokých škol cestovního ruchu – VŠO Praha. Na jejím posledním zasedání například hovořil o tom, co praxe od absolventů potřebuje, čeho by si studenti měli být vědomi, než se pro obor rozhodnou, co budou muset umět ovládat a jaké mít schopnosti. A také jaké nároky na ně bude jejich budoucí povolání klást, aby se pak nedivili. A samozřejmě nabídl pomoc a spolupráci při zaměření výuky, seminárních, bakalářských i magisterských prací i v dalších aktivitách školy.

 Jedním z příkladů, respektive výsledků společné tvůrčí práce Vysoké školy obchodní v Praze a ACK ČR, je na sklonku roku 2012 vydaná kniha Management cestovních kanceláří a agentur, na které se kromě vedoucí katedry ekonomiky cestovního ruchu Ing. Moniky Palatkové, Ph.D., autorsky podíleli mj. člen představenstva ACK ČR Milan Kittner a vedoucí sekretariátu ACK Ing. Eva Mráčková. Z řad členů asociace jsou i další spoluautoři – JUDr. Josef Šesták a Ing. Ondřej Kašťák. Rovněž příklady uvedené v publikaci čerpají převážně z členských cestovních kanceláří a agentur.

Takovou spolupráci – i výhody společné střechy cestovních kanceláří, cestovních agentur a škol cestovního ruchu – nabízí ACK ČR každému serióznímu zájemci.

Text: -emr-
Foto: ACK ČR

www.ackcr.cz


Školy, pozor na školní akce!

První pololetí roku je obdobím, kdy školy nejčastěji pořádají akce pro své školáky – na jaře „školu v přírodě“, před koncem školního roku školní výlety. Přestože od ubytovatelů zpravidla dostávají výhodné mimosezonní ceny, respektive slevy, jsou náklady na takový pobyt či zájezd pro některé rodiče limitní. Školy, v pochopitelné snaze cenu co nejvíc snížit, dávají přednost co nejnižší cenové nabídce, případně tomu, zorganizovat si celou akci samy. Jenže takový postup skrývá značná nebezpečí.

Příliš nízká cena = malá kvalita = vyšší riziko. Žádný podnikatel nemůže školám obecně nabízet ceny jako charitu. To lze leda výjimečně pro výjimečné klienty typu dětských domovů atp. Tak třeba mimořádně levný autobus může být na hranici životnosti a dokonce někdy i za hranicí bezpečnostních předpisů. Něco podobného platí pro mimořádně levné ubytovací objekty, které mohou být na štíru s hygienickými či protipožárními předpisy. Solidní cestovní kancelář dodavatele ve svém vlastním zájmu kontroluje – vůči zákazníkům ručí za jejich služby. Ti dodavatelé sice také – ale pokud by došlo k nějakému většímu neštěstí, nejen že škody na zdraví nenahradí žádné peníze, ale malá firma ani nebude mít na to, aby zákonné odškodné vyplatila. Jsou si ředitelé škol, které organizují školní akce samy, opravdu vědomi toho, že v takovém případě padá plná odpovědnost na ně, a to nejen morální, ale i ta materiální? Stojí ta minimální úspora za to?

ACK ČR apeluje na odpovědné pracovníky škol, aby při plánování školních akcí důkladně zvážili všechna bezpečnostní rizika a svěřili osud svých školáků do zodpovědných rukou. Obraťte se na zkušenou cestovní kancelář a kontrolujte. Nejlépe i to, zda má pojištění odpovědnosti. Jednak je to poslední záchrana v případě neštěstí – a hlavně, svědčí to i prozíravosti a zodpovědnosti, což jsou kvality, které riziko snižují na minimum.

Pořádáte-li zájezd autokarem do zahraničí na německé či rakouské území, nebo jím projíždíte, je zde další komplikace: daň za cenu dopravy. Tu totiž již několik let nemá odvádět dopravce, ale ta právnická osoba, která si jej najala, a to bez rozdílu, zda jde o podnikatele, nebo ne. Jedinou výjimkou je, když má škola svůj vlastní autobus. Rakouské i německé finanční úřady praxi, že to vyřídí dopravce sám, dlouho tolerovaly – ale tato tolerance dochází a pokuta hrozí oběma stranám: dopravci i škole či jinému odběrateli. Ten se správně má hlásit příslušnému finančnímu úřadu a podávat daňová přiznání. I v tomto případě je výhodné použít tu cestovní kancelář, která je na finančním úřadě registrovaná, zná dotyčnou administrativu a vyřídí ji za vás.

Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR


Právní okénko

V souvislosti s prodejem zájezdů zákazníkům uzavírají cestovní kanceláře řadu smluv s dodavateli dílčích služeb cestovního ruchu. Zatímco ochraně zákazníků cestovních kanceláří věnuje občanský zákoník velkou pozornost, cestovní kancelář ve vztazích s jejími dodavateli občanský ani obchodní zákoník příliš nechrání. O to větší pozornost musí cestovní kancelář věnovat obsahu smluv, které se svými dodavateli uzavírá. V případě dlouhodobých závazků je vhodné upravit ve smlouvě způsob její výpovědi. Proč?

Výpověď smlouvy dodavatelem a její důsledky

Výpověď smlouvy je jeden ze způsobů zániku závazku mezi smluvními stranami. Jedná se o obecný institut upravený v občanském zákoníku, který se nicméně použije i pro závazky podléhající obchodnímu zákoníku.

Výpověď není krok, který by byl dodavatel oprávněn učinit pouze ve vazbě na výslovné ujednání ve smlouvě. I v případě, že ve smlouvě není upraven způsob její výpovědi, platí, že lze vypovědět každou smlouvu, která byla sjednána na dobu neurčitou a jejímž předmětem je závazek k nepřetržité nebo opakované činnosti nebo závazek zdržet se určité činnosti anebo strpět určitou činnost. Některé typy smluv upravené v občanském a obchodním zákoníku obsahují odlišnou úpravu.

Podle obecné úpravy výpovědi se výpověď stává perfektní, jakmile byla doručena druhé straně, a nabývá účinnosti uplynutím výpovědní lhůty, která činí tři měsíce. Výpověď je podle obecné úpravy možné podat jen ke konci kalendářního čtvrtletí, od kdy také běží výpovědní lhůta.

Pro určité typy smluvních vztahů nemusí být tato zákonem stanovená lhůta dostatečná k ochraně zájmů smluvní strany, které byla výpověď doručena. Právě proto je dobré na možnost výpovědi dopředu pamatovat a sjednat si lhůtu delší, která bude dostatečná k plynulému přechodu k jinému dodavateli.

Za splnění zákonných anebo smluvních podmínek výpovědi neporušuje smluvní strana podáním výpovědi své povinnosti vůči druhé smluvní straně, a proto výpověď není sama o sobě důvodem k náhradě škody nebo navrácení bezdůvodného obohacení.

 

 Klára Havlíčková

Autorkou článku je JUDr. Klára Havlíčková
Holubová-advokáti s. r. o.
klara.havlickova@holubova.cz


ACK ČR přivítala nové členy
Řádní členové:

 

CK Cool Tour Agency – Valeon,
Praha

 

 

 

CK Mouzenidis Travel, s. r. o.,
Praha

 

 

 

CA Premiant City Tour, s. r. o.,
Praha

 

 

Přidružený člen: Lapis Diamond, s. r. o., Praha

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více