ACK ČR radí a informuje – 02/2014

Praktická opora pro případ neštěstí

 Co se má zařídit ve chvíli neštěstí vědí teoreticky mnozí, ale něco jiného je zorientovat se, když jde do tuhého. ACK ČR vydala příručku, která nejen informuje, ale obsahuje i přehledné „taháky“ jak pro průvodce, tak pro zázemí CK, CA či dopravce.

Na rozdíl od dopravních nehod individuálních turistů nepředstavují v cestovním ruchu havárie autobusu se smrtelnými následky ani jiné kritické situace týkající se velkého počtu lidí, jako jsou přírodní katastrofy, bohudíky ani promile případů. Proto s nimi cestovní kanceláře ani mnozí dopravci většinou nemají praktické zkušenosti. Znají sice své zákonné povinnosti, ale nejúčinnější postup a vystižení toho nejlepšího přístupu i po lidské stránce není jen věcí vůle, ale také zkušeností a psychologických znalostí. Kritické události vždycky mají velký dopad jak na přímo i nepřímo zasažené osoby, tak i na veřejnost, pro kterou mediální scéna zpravidla událost ještě zveličí a zasažené osoby, resp. jejich blízké, ještě více znepokojí a rozjitří. Při hromadných neštěstích se problémy násobí a vytvářejí obrovský tlak na rychlou a účinnou akci – a ještě větší tlak na psychiku zúčastněných. Tragickým situacím lze předcházet jen do určité míry, zabránit jim nejde. Bohužel se dějí – a je proto velmi důležité být na ně připraveni.

V loňském roce proto Asociace cestovních kanceláří České republiky spolu s Psychosociálním intervenčním týmem uspořádala na toto téma konferenci, které se zúčastnili kromě pořadatelů i odborníci z ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva zahraničních věcí, integrovaného záchranného systému, asistenčních služeb pojišťoven, právníci, psychologové a představitelé cestovních kanceláří, s nimiž se o své zkušenosti s tragickou dopravní nehodou v roce 2012 v Chorvatsku podělila i CK Atlas Adria a psychické dopady na klienty autenticky vylíčila i účastnice nehody u Nažidel.

ACK ČR poznatky soustředěné na konferenci zpracovala a za podpory MMR vydala brožuru „Jak postupovat v kritických situacích v cestovním ruchu“, určenou pro pracovníky cestovních kanceláří a agentur, případně pro dopravce. Brožura je záměrně útlá, nejsou v ní žádné delší popisy, protože je určena především k přímému použití v případě kritických situací. Začíná stručným „desaterem“, jehož první část se týká i možné prevence, ale vzápětí přechází přímo k bodům, co v kritické situaci udělat nejdříve, co potom a na co nezapomenout.

Podrobnější postupy jsou rozlišeny podle toho, kde ke kritické situaci dojde, resp. v jaké pozici pořádající cestovní kancelář je: zda v zahraničí, či v České republice, a pokud tam, zda jako pořadatel, nebo dodavatel pro zahraničního partnera. U každé problematiky jsou uvedeny kontakty a odkazy na webové stránky, kam se obrátit a kde lze získat podrobné informace (např. ohledně převozu, pohřbu, práv postižených atp.). Užitečnou praktickou pomůckou jsou bodové scénáře postupu přímo podle jednotlivých typových situací. Do scénáře stačí vyplnit příslušná aktuální telefonní čísla (např. do firmy, na zastupitelský úřad) – a dát průvodci, delegátovi nebo na viditelné místo do kanceláře – podle typu scénáře a v případě nouze se nikdo nemusí spoléhat na paměť, kterou stres často ochromí.

ACK ČR tuto brožurku představila odborným zájemcům na veletrhu GO a dá ji cestovním kancelářím a agenturám k dispozici i na veletrhu Holiday World. Členové ACK ČR mají tu výhodu, že ji mají k dispozici na internetových stránkách, odkud si mohou vše stáhnout. Elektronická verze je totiž výhodná tím, že odkazy na zdrojové podrobné informace jsou funkční prokliky a že doplněné scénáře lze rovnou tisknout.

Text: Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR

www.ackcr.cz 


Kam pro rady a informace

Každá rada je drahá. Doslova. Díky společnému know-how ji v ACK ČR umíme zlevnit i na nulu.

Nejlépe se řeší problém, který vůbec nenastane. Je jen zapotřebí předem vědět, na co si dát pozor. Třeba že za exkurzi, která léta probíhala bez problémů, klient-stěžovatel nařkl cestovní kancelář ze šmejdských praktik. Víme, jak je to nově s odpovědností cestovní kanceláře za to, že klienta nenechají překročit hranice, protože nemá vízum.

Víme, kdy a za co odpovídá cestovní kancelář a kdy cestovní agentura.

Umíme spojit odborné školy s firmami, kde budou jejich studenti stážovat a třeba po té i pracovat. Umíme najít odpovědi na to, co cestovní kanceláře a agentury zajímá, řešíme problémy vztahů s dopravci i otázky komunikačních technik.

Kde naše rady a informace najdete?

  • permanentně na webových stránkách www.ackcr.cz
  • každý měsíc ve Zpravodaji ACK ČR pro členy,
  • každý měsíc na Klubových dnech pro členy,
  • na veletrzích cestovního ruchu – pro všechny návštěvníky, a pro členy individuální konzultace v sekretariátu, kdykoliv si dohodnete.

Aktuálně vás zveme k pultu ACK ČR na stánek CzechTourism na veletrhu Holiday World ve dnech 20.–23. 2. 2014 v Průmyslovém paláci Praha.

Text: Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR

www.ackcr.cz 


PROFI GO 2014 – turistický produkt

2. ročník soutěže talentů představil 17. ledna na pódiu ACK ČR na veletrhu GO turistické produkty k podpoře cestovního ruchu v daném regionu od 10 odborných škol, jejichž týmy měly za úkol produkt také „prodat“. Bylo by se jim to podařilo doslova.

 Soutěž pro mladé talenty, kterou vyhlašuje organizátor veletrhu GO Veletrhy Brno pod záštitou MMR, CzechTourism, Asociace krajů ČR a Asociace cestovních kanceláří České republiky, představila práce tříčlenných týmů z deseti odborných škol cestovního ruchu z celé České republiky. Kromě ústního projevu a celkového vystupování na pódiu se v písemné části hodnotila kritéria: oslovení cílové skupiny, přínos pro rozvoj regionu, atraktivita, originalita produktu; realizovatelnost z hlediska ceny a komplexnost kampaně – propagace produktu.

1. místo

přiřkla odborná porota Vyšší odborné škole mezinárodního obchodu a Obchodní akademii Jablonec nad Nisou za produkt: 3 dny poznání, zábavy a odpočinku v Jizerských horách. Výkon mladého týmu nadchl natolik, že získal i zvláštní cenu Asociace cestovních kanceláří ČR.

2. místo

obsadila Vysoká škola polytechnická Jihlava – obor cestovní ruch s produktem Ovíněné vinice, který zvýraznil region Slovácko.

3. místo

pak získala Střední odborná škola dopravy a cestovního ruchu Krnov – obor Management cestovního ruchu – s produktem Vysočinou v koňském sedle.

O kvalitě produktů i jejich prezentace svědčil naprosto nečekaný a nezamýšlený efekt, kdy se po skončení soutěžního vystoupení někteří diváci zajímali o koupi předváděného zájezdu.

Text: Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
Foto: ACK ČR

www.ackcr.cz 


Změny v obchodním zastoupení
od 1. 1. 2014

K 1. 1. 2014 byl zrušen obchodní zákoník. Tím byla zrušena i celá v něm obsažená úprava smlouvy o obchodním zastoupení. Co to znamená? Přestalo snad obchodní zastoupení, které bylo v cestovním ruchu hojně využíváno, od nového roku existovat nebo existuje v jiném kabátě? Na tyto otázky odpoví únorové právnické okénko.

Smlouva o obchodním zastoupení nepřestala existovat, její úprava však byla přesunuta do nového občanského zákoníku (NOZ). S trochou nadsázky lze říci, že to je ta největší změna, která obchodní zastoupení postihla a na kterou je třeba při uzavírání nových smluv o obchodním zastoupení reagovat. Jak? Tím, že v jejich textu již nebude odkazováno na § 652 a následující obchodního zákoníku, nýbrž na § 2483 a následující NOZ.

Smlouva o obchodním zastoupení patří spolu s příkazní, zprostředkovatelskou, zasilatelskou a komisionářskou smlouvou mezi smlouvy tzv. příkazního typu, jejichž podstatou zobecněně je, že jedna osoba obstarává záležitosti pro jinou osobu. Do 31. 12. 2013 upravoval právní řád ČR jako příkazní smlouvy výslovně také smlouvu o obstarání prodeje věci a smlouvu mandátní. Tyto dva smluvní typy do NOZ převzaty nebyly. Místo mandátní smlouvy bude nyní i v obchodních vztazích uzavírána smlouva příkazní.

Specifikem smlouvy o obchodním zastoupení je, že obchodním zástupcem může být jen nezávislý podnikatel. Jinými slovy, jedná se o smlouvu využitelnou výhradně v obchodních vztazích. Tak tomu ale bylo vždy a nutno říci, že ani na dalších pravidlech smlouvy o obchodním zastoupení se s příchodem NOZ moc nezměnilo.

Stále platí, že úkolem obchodního zástupce je dlouhodobě vyvíjet činnost pro zastoupeného směřující buď k uzavírání určitého druhu obchodů zastoupeným, nebo k ujednání obchodů jeho jménem a na jeho účet. Nic se nezměnilo ani na tom, že obchodní zástupce není na základě „pouhé“ smlouvy o obchodním zastoupení oprávněn uzavírat jménem zastoupeného smlouvy, cokoli pro něj přijímat nebo jeho jménem jednat. Pokud zastoupený chce, aby obchodní zástupce toto činil, musí tento příkaz ve smlouvě přímo uvést a musí mu pro tyto účely také udělit plnou moc. Odměna obchodního zástupce se stále nazývá provizí, do smlouvy je stále možné zahrnout konkurenční doložku a smlouva je stále povinně písemná.

O změnách, které NOZ do obchodního zastoupení přináší a o tom, co se starými smlouvami, se dočtete v pokračování článku na www.ackcr.cz 

Klára HavlíčkováAutorkou článku je JUDr. Klára Havlíčková

Holubová-advokáti s. r. o.
 
klara.havlickova@holubova.cz

ACK ČR přivítala nové členy:

 

CK PEGAS GROUP & TRAVEL, a. s.,
Olomouc

 

 

 

SLOVENIJA CENTER, s. r. o.,
Praha

 

 

Nejnovější články z rubriky Legislativa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Soud potvrdil pokutu 8,3 milionu pro Booking.com

Krajský soud v Brně potvrdil pokutu 8,3 milionu korun, kterou rezervačnímu portálu Booking.com uložil v roce 2019 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to z rozsudku zveřejněného na elektronické úřední desce soudu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Novelu, která umožní regulovat sdílené ubytování, letos předloží MMR

Ministerstvo pro místní rozvoj pracuje na novele, která umožní obcím regulovat sdílené ubytování typu Airbnb na jejich území, ale také jasně odliší příležitostný pronájem od hotelových apartmánů. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí ministerstva pro místní...

Číst více