I na služby cestovní kanceláře a cestovní agentury se vztahuje § 4 zákona o ochraně spotřebitele, podle kterého je zakázáno užívání nekalých obchodních praktik při nabízení nebo poskytování služeb či práv. Co to vlastně nekalá obchodní praktika vůči spotřebiteli je a jakým následkům se vystavuje obchodník, který se nekalých obchodních praktik dopouští.
Zakázané nekalé obchodní praktiky
O nekalou praktiku se obecně jedná vždy, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a současně je způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele, a to tak, že může spotřebitel učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Pod nekalé praktiky tedy patří většina jednání cestovní kanceláře nebo agentury, o kterém si spotřebitel řekne, že kdyby určitou informaci měl, nebo by věděl, že uváděná informace není pravdivá nebo úplná, nikdy by si konkrétní cestovní službu nebo jejich kombinaci nekoupil.
Uvažování spotřebitele se hodnotí z hlediska průměrného spotřebitele, je-li však obchodní praktika zaměřena na spotřebitele, kteří jsou z důvodu duševní nebo fyzické slabosti nebo věku zvlášť zranitelní, hodnotí se její nekalost z hlediska průměrného člena této skupiny, tedy nikoli ze všeobecného hlediska. Obvyklé reklamní přehánění a nadsázka ale nejsou zakázány.
Pro objektivní porušení zákona o ochraně spotřebitele není potřeba, aby konkrétní spotřebitel na nekalost jednání upozorňoval nebo aby byl oklamán. Z rozhodovací praxe českých soudů vyplývá, že „není potřeba určovat, do jaké míry se která chyba promítla do porušení povinnosti stěžovatele (pozn. cestovní kanceláře) […] podstatná je skutečnost, že spotřebitel má právo nebýt klamán, a povinnost stěžovatele spotřebitele neklamat“.
Nekalé jsou zejména, nikoli však výhradně, tzv. klamavé obchodní praktiky a dále také agresivní obchodní praktiky. Zákon o ochraně spotřebitele obsahuje v § 5 a 6 a v přílohách 1 a 2 příkladný výčet praktik, které mohou být, anebo vždy jsou klamavé a agresivní. Dovolím si upozornit na některé z nich.
Pokračování článku vč. vyčíslení možných pokut najdete na www.ackcr.cz
Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...