Povinnosti podnikatelů se stále rozrůstají…

Když stát nezvládá subjekty, které nedodržují zákony, bohužel nezařídí efektivní vymáhání stávajících povinností od hříšníků, ale vyrukuje s novými paragrafy pro všechny. Letošní rok toho nadělil požehnaně.

Všichni podnikatelé musejí vzít v potaz přinejmenším změny v DPH. Nejen obávaná kontrolní hlášení, kde je zmírnění velmi přísných sankcí avizováno tak, že by mohlo nabýt účinnosti nejdříve až půl roku poté, co firmy musejí s hlášeními zápasit a sankce hradit. Všichni plátci a elektronicky. Tedy i ti, kdo dosud směli papírovat. Trochu stranou médií zůstalo přesunutí DPH z prodeje nemovitostí na reverse charge, tedy na kupujícího.

Více či méně skryté jsou novinky v pracovněprávních vztazích počínaje zvýšením minimální mzdy. Tu sice třeba nikomu přímo nevyplácíte, ale odvíjí se od ní mnoho dalších položek. Mění se bodová hodnota odškodnění za úrazy a ledasjaké další drobnosti. Málem bezbřehé jsou povinnosti v BOZP. Také nelze přejít novelu zákona o ochraně spotřebitele.

Cestovní kanceláře a některé cestovní agentury samozřejmě nejvíce zajímají změny zákona č. 159/1999 Sb. Pro agentury-zprostředkovatele prodeje zájezdů po internetu jde o jedinou novinku: uvádět cestovní kancelář, jejíž zájezd nabízejí, na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu. Cestovní kanceláře mají nových povinností víc. Členové ACK ČR je obdrželi přehledně vypsané. Těm ostatním připomínáme, že novela zákona č. 159/1999 Sb. nabyla účinnosti již koncem prosince minulého roku, s výjimkou nutnosti upravit odpovídajícím způsobem pojistné smlouvy. Pro ty platí čtyřměsíční legisvakance.

ACK ČR provádí cestovní kanceláře houštím paragrafů

Pro cestovní kanceláře a agentury, snad s výjimkou těch největších, kterým se vyplatí zaměstnávat svého právníka, znamená nadílka paragrafů téměř neřešitelný problém. Zhostit se toho v souladu se zákony stojí buď spoustu peněz, nebo spoustu času, zpravidla obojí. A čas je potřeba věnovat podnikání. Jenže když pak nějaký předpis unikne, tak to zase spočítá kontrola – a kontroly, jak známo, chodí častěji právě po menších přehlednějších firmách.

Proto je tak důležité mít profesionální zázemí. ACK ČR své členy nejen informuje o všech důležitých novinkách tak, aby jim něco neuniklo. Zároveň pořádá každoročně semináře, kde se každý dozví vše potřebné a kde má příležitost ptát se odborníků, jak řešit zvládnutí předpisu právě v podmínkách jeho provozu. Kromě toho jsou pro případy, kde je to účelné, vypracovávány šablony, podle kterých se dá postupovat, resp. přímo použitelné znění například reklamačních řádů, obchodních podmínek atd. To vše zpravidla zdarma, výjimečně za příspěvek ve výši zlomku komerční ceny. Být členem společenství se prostě po všech stránkách vyplácí.


Součinnost ACK ČR a MZV při kritických situacích

Asociace cestovních kanceláří ČR a konzulární odbor MZV prohloubili v nedávných letech spolupráci při mimořádných situacích v zahraničí, které mají dopad na české občany tam právě pobývající, zvláště turisty. Jde o výskyt přírodních katastrof, politických událostí stejně jako v poslední době bohužel tak častých teroristických útoků.

Takové situace zpravidla nepostihnou celou zemi, ale jen místně omezenou oblast. Přesto média vytvářela dojem, že katastrofa se týká celé dotyčné země, často rozlohou mnohonásobně převyšující obvyklé české představy a úřady varovaly před cestou do dotyčného státu jako takového. Takže situace na jednom řeckém ostrově automaticky rozblikala červenou pro celé Řecko a mnozí turisté se bojí jet na Podkarpatskou Ukrajinu kvůli konfliktu na úplně opačném konci té země, který je odtamtud dál než Užhorod od Prahy. Jenže který turista si to uvědomí?

Vzájemným jednáním ACK ČR a konzulárního odboru MZV se podařilo tuto praxi změnit. Čeští občané jsou informováni podrobněji a precizněji. Rozlišuje se, kde k nějaké kalamitě došlo, jaké to může mít dopady, a podle toho se eventuálně přijímají opatření. Zároveň ACK ČR okamžitě informuje MZV, kde mají členské cestovní kanceláře aktuálně turisty a zda mají potřebu a sílu zařídit repatriaci. Případně podávají informace přímo z míst, kde MZV nemá v tu chvíli žádného informátora. Konzulární odbor za spolupráci poděkoval ACK ČR, ACK ČR děkuje MZV: užitečné je to pro obě strany.

Přírodní katastrofy si datum nevybírají. Zato teroristé islámského vyznání obvykle bývají aktivní v pátek, den muslimského svátku – ať už tím chtějí oslavit svého boha, nebo chápou páteční svátek jako předzvěst soudného dne. Rychlá reakce cestovních kanceláří je tedy často potřebná právě při nastávajícím víkendu, kdy je pro změnu volno u nás. Proto má ACK ČR seznam „horkých linek“ na manažery členských cestovních kanceláří tak, aby vzájemný přenos informací mohl probíhat bez přerušení 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Tato praxe se osvědčila. Chcete takový servis? Přidejte se k nám!

Materiály na této straně připravila
Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR

www.ackcr.cz 


Právní okénko

Podle nařízení ES č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě, obdrží cestující v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů od leteckého dopravce náhradu škody. To neplatí, jestliže bylo zrušení, resp. zpoždění letu způsobeno mimořádnými okolnostmi. V dnešním článku blíže rozvedu podmínky zproštění odpovědnosti leteckého dopravce a uvedu, jak v konkrétním případě v prosinci 2015 rozhodl Ústavní soud o zpoždění způsobeném nasátím ptáka do motoru letadla.

Rovněž cestovní kancelář se může odkazovat na mimořádné okolnosti, aby se zprostila své přísné povinnosti k náhradě škody. Cestovní kancelář by si na základě článku mohla udělat představu o důvodech, které lze pro zproštění odpovědnosti obecně použít.

Zproštění odpovědnosti leteckého dopravce aneb pták poletí do Lucemburku

Letecký dopravce je podle nařízení zproštěn povinnosti platit náhradu škody cestujícím, pokud může prokázat, že zrušení nebo zpoždění letu bylo způsobeno okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, ani kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Demonstrativní výčet mimořádných okolností je uveden v preambuli nařízení. Jedná se např. o „okolnosti, které se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných nedostatků letové bezpečnosti a stávek, které postihují provoz provozujícího leteckého dopravce“. Za vznik mimořádných okolností by se měl podle preambule považovat případ, kdy dopad rozhodnutí řízení letového provozu, které se vztahuje k jednotlivému letadlu v určitý den, vyvolá velké zpoždění, zpoždění do dalšího dne nebo zrušení jednoho nebo více letů uvedeného letadla, i když byla dotčeným leteckým dopravcem přijata všechna přiměřená opatření, aby zabránil zpoždění nebo zrušení.

Podle judikatury Soudního dvora Evropské unie pod pojem „mimořádné okolnosti“ nespadají zpravidla technické závady odhalené při pravidelné údržbě letadel nebo technické závady vzniklé naopak z důvodu nedostatku takové údržby. Takové závady jsou totiž vlastní běžnému výkonu činnosti leteckého dopravce a nevymykají se jeho účinné kontrole.

Připravovaná novela nařízení řadí mezi mimořádné okolnosti například povětrnostní podmínky neslučitelné s bezpečností letu a pracovněprávní spory u provozujícího leteckého dopravce nebo u poskytovatelů služeb zásadního významu. Za mimořádné okolnosti naopak novela nepovažuje např. nedostupnost letové posádky nebo palubních průvodčích, není-li způsobena pracovněprávními spory.

Letecký dopravce (analogicky cestovní kancelář, bavíme-li se o její odpovědnosti) musí prokázat, že přestože použil veškeré personální nebo hmotné zdroje a finanční prostředky, kterými disponoval, zjevně nemohl, aniž by přistoupil k neúnosným obětem s ohledem na kapacity svého podniku v rozhodné době, mimořádným okolnostem předejít. Podle judikatury Soudního dvora EU skutečnost, že při technických závadách daný letecký dopravce dodržel minimální pravidla údržby letadla, sama o sobě nepostačuje k prokázání, že přijal všechna přiměřená opatření.

Soudní dvůr Evropské unie významně zasahuje do vymezení definice mimořádných okolností podle nařízení, a jinak tomu nebude, jak se zdá, ani v případě, o kterém dne 15. 12. 2015 rozhodl Ústavní soud ČR. Stěžovatelka, společnost Travel Service, svou ústavní stížností napadla rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 6, který jí nařídil nahradit cestujícím škodu způsobenou zpožděným letem z Burgasu do Prahy (přílet plánován na 8.40 hod., ovšem faktický přílet proběhl až ve 12.39 hod., letová délka 1 320 km). Zpoždění bylo způsobenou technickým problémem letadla po nasátí ptáka do motoru.

Ústavní soud ve svém rozhodnutí konstatoval, že obecný soud rozhodl svévolně, když společnost Travel Service odsoudil k povinnosti hradit škodu, aniž se dotázal Soudního dvora Evropské unie, zda střet letadla s ptákem byl za konkrétních okolností mimořádnou okolností, která není vlastní běžnému výkonu činnosti leteckého dopravce a vymyká se z důvodu své povahy či původu jeho účinné kontrole. Tato otázka totiž zatím v rozsudcích Soudního dvora není objasněna a pouze Soudní dvůr může závazně vyložit nejasná ustanovení nařízení. Nyní je Obvodní soud pro Prahu 6 povinen dotázat se Soudního dvora Evropské unie se sídlem v Lucemburku. Na rozuzlení si tedy budeme muset ještě počkat. Podle statistiky Soudního dvora trvá řízení o předběžné otázce přibližně 14 měsíců.

Závěrem je však nutné konstatovat, že podle rozsudků Soudního dvora Evropské unie je okruh mimořádných okolností, jako výjimku z obecného pravidla, potřeba vykládat restriktivně.

www.ackcr.cz 

 

 

 

 

 

 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více