Doba informatiky paradoxně vůbec neznamená lepší přístup k informacím. Je jich všude plno – ale přehledu moc málo. Na druhé straně existují zásady, o nichž kdekdo tak nějak ví, ale v praxi to kulhá.
Informace pro podnikání jako takové
Hlídat si informace o svém oboru je výsadou a uměním každého dobrého podnikatele bez ohledu na jeho velikost. Jiné je to s informacemi o všechpředpisech a pravidlech, která musí podnikatel dodržovat – nebo riskuje přinejmenším pokutu. Znamená to znát zákony – nebo si sjednat někoho, kdo jej jejich džunglí provede.
Zatímco specializovanou účetní má většina firem, ať už na úva-zek nebo outsourcing, právníka mají už jen ty střední a velké – a specialistu na personální problematiku včetně BOZP už nemá vlastního ani na outsourcing skoro nikdo. Není na to čas ani peníze nebo se na to prostě zapomíná, dokud se něco nestane. Takže často nezbývá než riskovat – nebo se dát dohromady a mít praktický výtah z toho potřebného a případně i konzultace „za hubičku“. Tak ACK ČR pořádá pro členy semináře k novým předpisům – i k těm starším, na které se zapomíná. V poslední době to bylo např. k občanskému záko-níku, zákonu o obchodních korporacích, autorským právům, k BOZP a k archivnictví. Jakmile bude jasné, jak bude opravdu vypadat znění novely zákona č. 159/1999 Sb., na níž se finišuje, uspořádáme seminář k ní. Závě-ry ze seminářů a praktické pří-ručky mají členové nepřetržitě k dispozici na webových stránkách ACK ČR.
Informace pro tvorbu nabídky
Cestovní kanceláře a agentury činné v incomingu a domácím cestovním ruchu mají opravdu z čeho vybírat. Místní destinační společnosti a další organizátoři se činí, o atraktivní představení a zážitky není nouze. Naopak. Příležitostí nabízet zážitky je plno, ale má to dvě vady. Jednak se tou záplavou akcí obchodníci nemají čas prokousávat – a za druhé se informace zpravidla objeví v nejlepším případě pár měsíců před termínem. Určitou pomocí jsou semináře „Poznejte regiony České republiky“, pořádané agenturou CzechTourism, kde jednotlivé regiony představují novinky pro běžný rok. Jenže v únoru až březnu, tedy v době, kdy už veletrhy cestovního ruchu proběhly nebo jsou v plném proudu. Když se v regionu zeptáte na podobu nějaké akce za rok, dívají se na vás jako na mimozemšťana.
ACK ČR kvituje, že nové vedení CzechTourism se začalo zabývat klíčovými tématy pro léta 2017 až 2020 již nyní. Neméně dů-ležité ale bude aktivity a atraktivity nabízené jednotlivými místy a regiony utřídit tak, aby zájemce našel to, co potřebuje, rychle. A to aniž zná oficiální název – a dokonce aniž ví, že se něco takového bude konat. Portál Kudy z nudy je úžasný, ale tak obsažný, že se v něm návš-těvník ztratí – a obchodník ztratí trpělivost. Z hlediska propagace ke koncovým uživatelům v incomingu pak jednoznačně platí, že nelze honit mnoho cílů najednou. Jinak zvítězí zase jen ty chronicky známé.
ACK ČR využívá sekce památek a významných turistických cílů k tomu, aby členy seznamovala s tipy na nabídku atraktivních zážitků. Pokud možno přímo osobní návštěvou na místě, čímž tak trochu suplujeme regionální trasy CzechTourism, které se bohužel již více než rok nekonají. Pro ty, kdo se prezentací nemohli zúčastnit, anebo když je novinek více než můžeme prezentovat, informujeme formou článků na webových stránkách, pro- střednictvím tipů ve Zpravodaji a také článků z prezentací v odborném tisku. Jako třeba právě v tomto čísle COT business.
Informace o obchodních partnerech
Tahle data jsou citlivá – je to know-how a střežené obchodní tajemství. V případě dobrých firem žádný div. Ale na trhu se pohybuje daleko víc těch, na které je radno si dát pozor. Napří-klad neplatiči, někteří ubytovatelé, průvodci či zaměstnanci, kteří zneužili sdělená data a kontakty k přetažení obchodu. Mohu škodolibě čekat, kdy napálí také mého konkurenta – nebo varovat ostatní a pomoci tak čistit trh. V ACK ČR již léta vyzýváme ke sdílení informací a jsme solidární.
Informace pro veřejnost
Komukoliv jinému než pravidelnému zákazníkovi prodáváme v cestovním ruchu představu. Čím vyšperkovanější nabídka, tím více přitáhne pozornost klienta, který si však pod pojmy v nabídce může představit něco dost jiného, než odpovídá realitě a než je i popsáno v růz-ných vysvětlovacích pasážích či podrobně psaných všeobecných podmínkách smlouvy. Pak následují deziluze, případně reklamace a spory. Proto ACK ČR věnuje pozornost osvětové činnosti a kromě FAQ na svých webových stránkách provozuje již druhým rokem Poradnu na serveru novinky.cz v rubrice Cestování, kde seznamuje veřej-nost jak s běžnými odbornými pojmy, tak i s tím, co v které destinaci cestovního ruchu očekávat, na co nezapomenout a kam se podívat. Bližší, obsáhlejší a podrobnější informace o cestování do zahraničí najdete na cestovním portálu ACK ČR www.ack.travel.
Pro informace o tom, které cestovní kanceláře a agentury jsou členem, kde mají pobočky, s jakou otevírací dobou a kam pořádají zájezdy, chodí veřejnost na webové stránky www.ackcr.cz
|
