Občanský zákoník nově obsahuje speciální pravidla pro nabídku učiněnou při podnikatelské činnosti reklamou nebo v katalogu, která mají dopad pro fungování cestovních kanceláří.
Předpokladem uzavření smlouvy je návrh jedné strany na uzavření smlouvy neboli nabídka a přijetí nabídky druhou stranou. Tyto dva kroky mohou být v praxi komplikovány různými mezikroky, jako jsou zrušení nabídky, odvolání nabídky, nová nabídka apod. Smlouva je přesto uzavřena, jakmile si strany formou nabídky a jejího přijetí ujednaly obsah smlouvy.
Závazným návrhem na uzavření smlouvy je každý návrh:
z něhož je zřejmé, že osoba, která jej činí, má úmysl uzavřít smlouvu s určitou osobou,
obsahuje podstatné náležitosti smlouvy tak, aby smlouva mohla být uzavřena jeho jednoduchým a nepodmíněným přijetím,
plyne z něj vůle být návrhem vázán v případě jeho přijetí.
Návrh na uzavření smlouvy musí být navíc srozumitelný a určitý. Návrh adresovaný spotřebitelům musí rovněž splnit požadavky, které občanský zákoník stanoví pro formulářové smlouvy uzavírané tzv. adhezním způsobem a pro smlouvy uzavírané se spotřebitelem – zejména požadavek přiměřenosti, ale o těchto požadavcích až někdy jindy.
Bez ohledu na uvedené je nově podle § 1732 odst. 2 občanského zákoníku návrhem na uzavření smlouvy také návrh učiněný při podnikatelské činnosti reklamou nebo v katalogu, a to přesto, že z povahy věci není adresován určité osobě. Takový návrh je pro podnikatele závazný. Přijetím návrhu ze strany příjemce je uzavřena smlouva, a to i kdyby v návrhu byly chyby. Za přijetí návrhu se navíc považuje i jeho přijetí s odchylkou nebo dodatkem, který podstatně nemění podmínky původního návrhu, ledaže podnikatel takové přijetí bez zbytečného odkladu odmítne.
Co to v praxi znamená? Každá nabídka zájezdu, ubytování, letenek nebo průvodcovských služeb otištěná v katalogu, vyhlášená v rádiu, vyvěšená na internetu, na billboardu nebo v jakémkoli jiném nabídkovém materiálu je nabídkou na uzavření smlouvy. V situaci, kdy smlouva o zájezdu ani smlouva o koupi jiné služby cestovního ruchu nemusí být písemná, může kdokoli zavolat do cestovní kanceláře a bez dalšího říci, že kupuje zájezd do Thajska z katalogu cestovní kanceláře pro letní sezonu 2015, kupuje letenku do Paříže nebo průvodcovské služby k výstupu na Mt. Kenya, tak jak jsou např. na internetu popsány. Eventuálně si ještě může dovolit učinit oproti katalogu drobnou změnu – samozřejmě jistě ve svůj prospěch. Podnikatel bude povinen plnit (poskytnout zájezd, letenku, průvodcovské služby) v souladu se svou nabídkou, protože zmíněným telefonátem klienta dojde k uzavření platné smlouvy.
Jak na novou situaci ohledně uzavírání smlouvy reagovat a na co si dávat pozor, si můžete přečíst v pokračování článku na www.ackcr.cz
Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...