Právní (ne)jistoty
Horké politické léto udělalo pro podnikatele další vír v kartách, již tak ne právě dobře rozdaných. Cestovní kanceláře nevědí, jak formulovat smlouvy pro příští rok, ACK ČR za ně musí bojovat na více frontách naráz, aniž se ví, s kým a kdy vlastně. A jakoby toho nebylo dost, podnikatelé si sami ztěžují život i tím, že pořádně neznají ani platné předpisy. Proto se tentokrát zaměřme na to, co nás může čekat a co platí.
Package Travel Directive
Dlouho připravovaný návrh novely Směrnice č. 314/90/EHS dospěl do finále. Účinnost v zákonodárství zemí EU lze čekat v roce 2015 – a to je docela brzy. Boj o znění probíhá. Jaké hlavní změny se navrhují?
Jednou z největších novinek je škála subjektů, na které Package Travel Directive (PTD) dopadne. Stručně to zásadní: do definice souboru služeb se zařazuje i pronájem automobilu. Souborem služeb jsou všechny kombinace prodané obchodníkem za souhrnnou cenu, nebo z jednoho místa či při stejném bookovacím procesu. Takže spolky by mohly zůstat v klidu, naopak prodejní servery a letecké společnosti, nabízející krom letenky i další služby, by měly zbystřit. Podobně i hotely, pokud nabízejí package, či lázeňská zařízení.
Ztíží se trik rozepsat v cestovní agentuře soubor služeb na dvě smlouvy. Pokud se samostatné smlouvy uzavřou při jedné návštěvě či on-line propojení, jde o „cestu s asistovanou přípravou“, pro kterou platí podobná ochrana zákazníka jako při souboru služeb. Přijde-li zákazník dvakrát, je to jiná. Z působnosti PTD se naopak (konečně!) vyjímají služební cesty, pokud má zaměstnavatel cestujícího uzavřenu rámcovou smlouvu se specializovaným obchodníkem. ACK ČR požaduje, aby byl termín „zaměstnavatel“ nahrazen tak, aby se do výjimky bezesporu vešly veškeré služební cesty či incentivy.
Naprostou revolucí pro poměry v ČR je povinnost záruky pro případ úpadku nejen pro pořadatele zájezdu, ale i pro prodejce, kteří zprostředkují cesty s asistovanou přípravou. Ochrana se ve všech případech musí týkat všech plateb. Když už jsme u obchodníků, kteří provádějí nebo zprostředkovávají rezervace, měli by nově nést odpovědnost za případné chyby v rezervaci.
Pořadatelům souborných cest (dnes CK) rovněž nastane těžší život. Některé zásady budou zvyšovat administrativu nebo přinejmenším nároky na přesnost celkem pochopitelně. Méně pochopitelné a vlastně proti zájmům klientů je pravidlo, že zrušit zájezd z důvodu nenaplnění počtu účastníků by mělo být možné nejdéle 20 dnů před odjezdem. V současné době, kdy klienti často kupují zájezd na poslední chvíli, by tak dost zájezdů bylo zrušeno zcela zbytečně. ACK bude prosazovat, aby toto nesmyslné omezení bylo vypuštěno.
Vysloveně nepřijatelné a nebezpečné je ustanovení, že pořadatel v případě, kdy návratu turistů zabránila vyšší moc, nese náklady na jejich ubytování a stravování do výše 100 eur za noc a nejvýše za tři noci, nadto na osoby s omezenou pohyblivostí vč. všech osob, které je doprovázejí a na těhotné ženy a děti bez doprovodu se uvedené finanční omezení nevztahuje. I zde jde o zdánlivě prospotřebitelské opatření, které se však v konečném důsledku obrátí proti klientům, protože cestovní kanceláře se jednak budou muset na takové případy pojistit (bude-li kde), což se nutně promítne do cen – a nadto budou pečlivě vážit, nakolik umožňovat účast takových postižených osob.
Změny jsou navrhovány, i pokud jde o možnost jednostranně zvýšit cenu zájezdu: pořadatel to bude smět učinit přibližně ve stejných situacích jako dosud, až na to, že se musí zavázat, že stejným výpočtem provede i snížení ceny.
Potěšitelné je, že i při reklamacích nebude cestující mít nárok na slevu nebo odškodné tehdy, jestliže cestující pořadateli bez zbytečného odkladu neoznámí neplnění smluvních podmínek, k němuž podle něj na místě dochází, byl-li oznamovací požadavek jasně a výslovně uveden ve smlouvě a je s přihlédnutím k okolnostem případu přiměřený. Horší ovšem je, že promlčecí doba k uplatnění nároků podle tohoto článku nesmí být kratší než jeden rok.
Návrh PTD bude ještě předmětem konečných připomínek a schvalování. ACK ČR jednala s MMR o svých připomínkách a vyvine maximální možné úsilí, aby byl přijat text lépe vyhovující praxi.
Novela zákona č. 159/1999 Sb.
Dlouho připravovaná novela zákona č. 159/1999 Sb. stála a padla s Poslaneckou sněmovnou. Je tedy málo pravděpodobné, že by mohla být přijata s účinností již pro rok 2014. Nebyla by to ostatně žádná tragedie. Zákon uspokojivě fungoval do chvíle, kdy jedna pojišťovna zpochybnila, že by měla vyplatit klientům cestovní kanceláře plné odškodnění. Mezitím již soudy rozhodly 3 spory s pojišťovnou ve prospěch klientů, takže klienti nejsou bez ochrany ani v takovém případě. Pozdržení novely by proto bylo spíše ku prospěchu věci, protože by tak mohlo být jedním předpisem řešeno i zapracování požadavků Package Travel Directive. CK ani jejich klienti by tak nemuseli každý rok řešit jiné smluvní podmínky.
Občanský zákoník
Nový občanský zákoník vstoupí v účinnost od 1. 1. 2014. Prováděcí předpisy k němu ještě nebyly vydány, což však samo o sobě účinnosti nebrání. Podnikatelům v tuto chvíli nezbývá, než si získat alespoň orientaci v nových pravidlech, která se týkají celého života včetně podnikání. Nový občanský zákoník v sobě zahrnuje i obchodní zákoník dosavadní včetně všech otázek fungování právnických osob. Nejrůznější školicí centra již pořádají palety kurzů zaměřených na jednotlivé oblasti. Asociace cestovních kanceláří České republiky ČR již členům oznámila, že pro cestovní kanceláře a agentury uspořádá na podzim základní seminář za mimořádně výhodných podmínek.
Pokud jde o pasáž týkající se zájezdu, bude jí věnován samostatný seminář a pro členy budou vypracovány nové vzorové materiály (vzorové smluvní podmínky atd.).
Pro všechny, kdo se právě chystají tisknout cestovní smlouvy, máme dvě zprávy: jednu dobrou a jednu špatnou. Ta dobrá je, že klidně vystačí se starými formuláři. Na názvu smlouvy totiž nezáleží, podstatný je obsah – a tam se základní požadavky, pokud jde o rubriky, prakticky neliší. Tou špatnou zprávou je, že se liší některé z požadovaných/přípustných smluvních podmínek. Proto doporučujeme na formuláři cestovní smlouvy (pro tisk nových formulářů Smlouvy o zájezdu) na Všeobecné smluvní podmínky odkázat (a nechat si převzetí stvrdit podpisem), ale raději je tisknout, až si získáte všechny relevantní informace. Kde? No přece v ACK ČR nebo samostudiem.
Storna
S rozšířením prodeje zájezdů na internetu a na slevových portálech přišli někteří klienti s požadavkem na uplatnění bezsankčního storna ve lhůtě 14 dnů dle § 53 občanského zákoníku. ACK ČR má pro všechny cestovní kanceláře a agentury, které tento požadavek zaskočil, dobrou zprávu. Zákony je třeba číst celé. Hned v § 54 se totiž uvádí, že možnost zrušit kupní smlouvu uzavřenou na dálku ve lhůtě 14 dnů se nevztahuje na smlouvy o ubytování, dopravě, stravování nebo využití volného času, pokud dodavatel poskytuje tato plnění v určeném termínu nebo době.
Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
www.ackcr.cz
Právní okénko
Když zákazník neuhradí včas zálohu nebo cenu zájezdu
Brání občanský zákoník tomu, aby si cestovní kancelář a zákazník v cestovní smlouvě platně sjednali povinnost zákazníka zaplatit odstupné (storno) pro případ, že zákazník včas nezaplatí cenu zájezdu? Když zákazník nezaplatí včas, nastane pro cestovní kancelář dilema: riskovat – nebo služby stornovat. Co ale s tím, když CK zákazníkovi oznámí, že mu účast stornovala – a on po té projeví zájem zaplatit a služby lze ještě zajistit? Cestovní kancelář může zájezd realizovat – ale má s tím dodatečné výdaje. Jak je zákazníkovi vyúčtovat?
V souladu s ust. § 852g občanského zákoníku může od cestovní smlouvy před zahájením zájezdu odstoupit jak zákazník, tak cestovní kancelář. Zatímco zákazník může odstoupit od cestovní smlouvy z jakýchkoliv důvodů, cestovní kancelář je aktivně legitimována k odstoupení od cestovní smlouvy pouze ve vymezených případech, kterými jsou zrušení zájezdu nebo porušení povinností zákazníkem.
V souladu s ust. § 852h občanského zákoníku je zákazník povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (storno), odstoupí-li cestovní kancelář od cestovní smlouvy před zahájením zájezdu z důvodu porušení povinnosti zákazníkem.
Podstatou cestovní smlouvy je povinnost cestovní kanceláře poskytnout zákazníkovi zájezd a povinnost zákazníka zaplatit za zájezd smluvenou cenu. Zákazník je rovněž povinen uhradit cestovní kanceláři smluvenou zálohu. Nedodržení povinnosti zaplatit ve smluveném termínu smluvenou cenu nebo zálohu je porušením základní povinnosti zákazníka z cestovní smlouvy a opravňuje cestovní kancelář k odstoupení od cestovní smlouvy.
Sečteno a podtrženo. Cestovní kancelář a zákazník si mohou v cestovní smlouvě, resp. ve všeobecných podmínkách, platně sjednat, že nezaplatí-li zákazník včas zálohu na cenu zájezdu, je cestovní kancelář oprávněna odstoupit od smlouvy a zákazník je povinen uhradit storno. Takové ujednání ve smlouvě je jen konkrétním provedením práva cestovní kanceláře zakotveného v občanském zákoníku. Není nicméně v souladu se zákonem, aby povinnost zákazníka uhradit storno byla vázána na pouhé porušení povinnosti. Vzniku nároku na zaplacení storna musí vždy předcházet platné odstoupení cestovní kanceláře od cestovní smlouvy.
To však nevylučuje, aby po odstoupení od smlouvy CK a zákazník uzavřeli novou cestovní smlouvu.
ACK ČR přivítala nové členy
|
Ing. Pavel Procházka – cestovní kancelář
PRO Praha
|
|
 |
CA Zdeněk Zahradník,
VIP Service Prague
|
|
 |
Pojišťovna VZP, a. s., Praha
|
|
 |
CARSLine, s. r. o., Praha
|
|
 |
CA Austrian Chauffeur Limousines, s. r. o., Praha
|
|
 |
01 MONY TOUR PRAGUE, s. r. o.
|
|
 |
www.ackcr.cz