
Chystáme pro vás
Připraveným štěstí přeje. Přijďte na akce ACK ČR připravit si nové podněty pro nabídku a připravit se na nové podmínky v podnikání.
Konference Turistika a církev – vzájemné propojení a přínosy
ACK ČR pořádá konferenci na téma turistiky do církevních památek. Uskuteční se 9. října od 14 hodin v Arcibiskupském paláci v Praze pod osobní záštitou ředitele CzechTourism Rostislava Vondrušky spolu s Metropolitní kapitulou Praha. Úvodním slovem ji obohatí kardinál Dominik Duka.
U příležitosti nadcházejícího 670. výročí založení katedrály sv. Víta se zamyslíme nad tím, jak obohatit turistické programy o návštěvy církevních památek, jak tyto památky turistům prezentovat, aby zanechaly hlubší stopu než pár kunsthistorických faktů, a které mimořádné akce lze využít jako ozvláštnění. Blíží se Vánoce, a tak si připomeneme betlémy, kde a kdy jsou k vidění, a které z nich jsou zvláště unikátní. Turisticky neobyčejně atraktivní je Noc kostelů – víte, kdy bude a dovedete ji v nabídce zužitkovat?
Podrobnosti je možné vyžádat v ACK ČR ackcr@ackcr.cz, účast je možná pouze na základě potvrzené přihlášky. O výsledcích si přečtete v příštím čísle COT business, ale osobní účast s možností vidět, slyšet, diskutovat a ptát se, to nenahradí.
Nový občanský zákoník – co musí vzít podnikatel na vědomí
„Pod křídly ACK“ se 15. října odpoledne uskuteční v Praze seminář pro podnikatele o tom, v čem jim nový občanský zákoník změní navyklé podmínky pro podnikání a vztahy se spotřebiteli jako takovými.
Se semináři na téma nového občanského zákoníku se roztrhl pytel. Většina jich však za nemalé vložné probírá buď jen úzkou specializaci, nebo naopak všechno, i to, co se týká soukromého života. Takové semináře na komerční bázi zatíží čas i peněženku informacemi sice užitečnými, ale částečně zbytnými. Proto ACK ČR zorganizovala odpolední seminář, na němž jeden ze spoluautorů občanského zákoníku, Mgr. Jiří Gaňo, odpoví na zapeklité zadání: Vyložit laikovi srozumitelným způsobem, jaké jsou PRAKTICKÉ ODLIŠNOSTI oproti dosavadní právní úpravě v částech, týkajících se podnikatelských subjektů a podnikání, zvl. podnikání ve službách, resp. cestovním ruchu.
ACK ČR jako občanské sdružení (od 1. ledna 2014 spolek) nebude tyto semináře pojímat komerčně, takže účastníci ušetří cenu obvyklou na trhu. V případě dostatečného zájmu uspořádá ACK ČR semináře pro CK a CA následně i v dalších městech (Brno, Ostrava atd.) – oznamte svůj zájem a sledujte www.ackcr.cz/vzdelavaci-programy.
Pro přihlášky a bližší informace se obracejte na sekretariát ACK ČR ackcr@ackcr.cz, tel.: 224 914 543
Co se změní, pokud jde o zájezdy
Nový občanský zákoník zahrnuje nově nejen vztahy CK–zákazník, ale i sám pojem zájezd. Podrobně se mu bude věnovat seminář pro členy ACK ČR dne 14. listopadu.
Díl 6. nového občanského zákoníku „Zájezd“ na první pohled mění spíše názvosloví než obsah dosavadního znění pasáže Cestovní smlouva, což je docela dobrá zpráva. Jenže někdy slovíčko navíc nebo o slovíčko míň může znamenat velký rozdíl. Proto ACK ČR bude tento díl nového občanského zákoníku probírat samostatně, aby účastníci měli dost kapacity věnovat pozornost podrobnému výkladu.
www.ackcr.cz
Pozor při tisku katalogů
Nový občanský zákoník bude platit od 1. ledna, ale katalogy zájezdů se chystají už teď. Proto jako malý závdavek pár upozornění na obvyklá úskalí, která nemusejí být vždy novinkou, ale některé CK je stále ještě nevzaly na vědomí. Společný jmenovatel: POZOR na klamání zákazníka a na reklamační řád.
Je naprosto jedno, jestli se smlouva se zákazníkem bude jmenovat: „cestovní smlouva“ nebo „smlouva o zájezdu“ – nebo jenom „smlouva“. Důležité je, aby obsahovala všechny náležitosti, které podle zákona obsahovat má a aby údaje uvedené v katalogu, na který se smlouva odvolává jako na svou součást, nebyly klamavé a neomezovaly práva zákazníka daná mu zákonem.
V období od 1. 4. do 30. 6. 2013 uskutečnila Česká obchodní inspekce celkem 98 kontrol cestovních kanceláří a agentur, při nichž byly ověřovány podmínky služeb nabízených spotřebitelům ze strany cestovních kanceláří a cestovních agentur. Zvláště se inspektoři zaměřili na odhalení používaných nekalých obchodních praktik a porušování informačních povinností, které poskytovatelům služeb v cestovním ruchu stanoví zákon o ochraně spotřebitele, případně další právní předpisy. Z celkového počtu 98 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 40 kontrolách, tj. v 40,8 procenta.
Co inspektoři ČOI nejčastěji pokutovali? Naprostou stálicí opakující se více let jsou chyby v informacích, resp. podmínkách, jak může zákazník uplatnit požadavky vyplývající z nedodržení slíbených služeb, resp. kvality služeb, stručně: podmínky uplatnění reklamací. Ty jsou totiž dost pregnantně stanoveny zákonem na ochranu spotřebitele a cestovní kancelář nemá dost dobře jinou možnost, než zákazníkům podat informaci o tom, jak postupovat. Přitom nemůže zákazníka oproti znění zákona nijak omezit. Zákon totiž stanoví, že ustanovení spotřebitelských smluv, která se odchylují od zákona v neprospěch spotřebitele, jsou neúčinná. Takže stanovit přísnější podmínky by bylo právně neúčinné, a nadto je to oblíbeným předmětem kontrol – a pokut. Obvyklou chybou je požadavek, aby klient podal reklamaci výlučně písemně. Povinnost sepsat reklamaci má totiž zástupce cestovní kanceláře, resp. prodejce. Zrovna tak nelze zkracovat zákonnou lhůtu na podání reklamace.
Asociace cestovních kanceláří České republiky má pro cestovní kanceláře vypracovaný vzorový reklamační řád, který vyhovuje požadavkům zákona v interpretaci České obchodní inspekce. Členové ACK ČR jej najdou v členské části na webových stránkách www.ackcr.cz.
Dalším častým prohřeškem je klamání zákazníka. Pozor – zákon na ochranu spotřebitele mj. stanoví:
1.) Obchodní praktika je klamavá,
- je-li při ní užit nepravdivý údaj,
- je-li důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit,
- opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jenž s přihlédnutím ke všem okolnostem lze po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se považuje též uvedení důležitého údaje nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem.
Nový občanský zákoník nadto v dílu Zájezd výslovně v pasáži Vady zájezdu uvádí:
§ 2537
1. Nemá-li zájezd vlastnosti, o nichž pořadatel zákazníka ujistil nebo které zákazník vzhledem k nabídce a zvyklostem důvodně očekával, zajistí pořadatel nápravu, pokud si nevyžádá neúměrné náklady.
2.Nezjedná-li pořadatel nápravu ani v přiměřené lhůtě, kterou mu zákazník určí, může si zákazník zjednat nápravu sám a pořadatel mu nahradí účelně vynaložené náklady. Určení lhůty k nápravě není třeba, pokud pořadatel odmítl nápravu zjednat nebo vyžaduje-li se okamžitá náprava vzhledem k zvláštnímu zájmu zákazníka.
§ 2538
Vyskytnou-li se po odjezdu podstatné vady zájezdu a nepřijme-li pořadatel opatření, aby zájezd mohl pokračovat, nebo odmítne-li zákazník takové opatření z řádného důvodu, zajistí pořadatel na své náklady přepravu zákazníka na místo odjezdu, popřípadě na jiné ujednané místo.
Příliš barvité popisy a zavádějící fotografie by se tak mohly dost vymstít. Zákazník obvykle očekává za málo peněz hodně muziky přímo rajské – a pokud by mohl svá očekávání podepřít katalogem cestovní kanceláře, dá mu soud bezpochyby za pravdu.
Není průvodce jako průvodce
Pojem průvodce si v cestovním ruchu vykládá každý jinak. S ohledem na možné (z)klamání zákazníka a následné reklamace je lépe, aby zákazník z nabídky jasně viděl, co má čekat.
U pobytových zájezdů už si cestovní kanceláře i jejich klienti zvykli, že v místě je ne průvodce, ale delegát cestovní kanceláře. U poznávacích zájezdů jsou však očekávání klientů a skutečnost často na štíru. Proto doporučujeme v katalogu rozsah služeb průvodce blíže vysvětlit. Jaký je oficiální výklad pojmu průvodce najdete v pokračování tématu v listopadovém čísle COT business.
www.ackcr.cz
Právní okénko
V srpnu jste se mohli v médiích dočíst o cestovní agentuře, která bez platné zprostředkovatelské smlouvy s cestovní kanceláří prodávala zájezdy cestovní kanceláře a inkasovala od zákazníků peníze. Domnělí zákazníci cestovní kanceláře pak byli před očekávaným odjezdem na zájezd nemile překvapeni z toho, že o nich cestovní kancelář neví nebo že zájezd vůbec neexistuje. Radost z nastalé situace logicky neměla ani cestovní kancelář.
Co dělat, když agentura prodává zájezdy bez vědomí cestovní kanceláře?
V praxi se mohou vyskytnout přinejmenším tyto situace:
- cestovní agentura nemá uzavřenu platnou zprostředkovatelskou smlouvu s cestovní kanceláří, a přesto vystupuje před zákazníky jako zprostředkovatel cestovní kanceláře a inkasuje od nich (např. na základě formulářů cestovních smluv z let, kdy zprostředkovatelskou smlouvu měla),
- cestovní agentura má uzavřenu zprostředkovatelskou smlouvu s cestovní kanceláří, podle té ale nemá oprávnění podepisovat za cestovní kancelář cestovní smlouvu a inkasovat od zákazníka cenu zájezdu, přesto tak ale činí,
- cestovní agentura má uzavřenu zprostředkovatelskou smlouvu s cestovní kanceláří, má i právo podepisovat cestovní smlouvu, ale není oprávněna inkasovat od zákazníků cenu zájezdu, přesto tak činí,
- cestovní agentura má uzavřenu zprostředkovatelskou smlouvu, má i právo inkasovat, ale uzavírá cestovní smlouvy na zájezdy, které neexistují.
Nejběžnější, pátý, nesolidní případ, kdy cestovní agentura, která má uzavřenu zprostředkovatelskou smlouvu s cestovní kanceláří a má i právo inkasovat, nepředává cestovní kanceláři inkasované peníze, případně ani uzavřené cestovní smlouvy, ponecháme stranou, protože tam je vztah cestovní kanceláře s klientem z právního hlediska nesporný: cestovní smlouva je platně uzavřena, zákazník splnil svou povinnost zaplatit – a cestovní kancelář tedy musí plnit.
Ve všech čtyřech výše uvedených případech jedná cestovní agentura protiprávně. Důsledky jejího protiprávního jednání se mohou promítnout zejména do roviny trestněprávní a občanskoprávní.
Jaké důsledky mají tyto situace na vztah cestovní kanceláře s klientem, který zakoupil zájezd u cestovní agentury a jaká jsou řešení v oblasti trestněprávní a občanskoprávní, se dočtete v pokračování článku na www.ackcr.cz – odborníci – právní okénko.