ACK ČR radí a informuje – 10/2015

Na vlastním písečku – nebo společně?

Cestovních kanceláří je mnoho, zato některé služby jim dodává jen málo firem. V legislativě jsou antimonopolní ustanovení, praxe o nich moc neví. ACK ČR je tu pro hledání společné cesty.

Činnost cestovních kanceláří je závislá na řadě služeb, jejichž dodavatelé mají ve své oblasti dominantní postavení. Konkurence buď není vůbec, nebo je kapacitně zanedbatelná, resp. využití brání nějaké těžko odstranitelné překážky. V posledním právním okénku v zářijovém čísle jsme se věnovali ustanovení občanského zákoníku ohledně ochrany slabší smluvní strany. Ustanovení je to hezké, ale než se té ochrany slabší smluvní strana domůže, může utrpět přinejmenším ztrátu, přinejhorším neobstát na trhu nebo upadnout do insolvence.

V České republice je činných skoro tisíc cestovních kanceláří a tento počet se nijak dramaticky nemění. Stranu nabídky dále násobí zájezdy zahraničních cestovních kanceláří, zvláště německých, které podnikají za zcela jiných podmínek a s ohledem na rozsah německého trhu jsou pro své dodavatele přinejmenším rovnocenným partnerem, ne-li tou silnější stranou. Pro české cestovní kanceláře je dobrým vysvědčením, že dokážou najít své místo na trhu a udržet klienty přidanou hodnotou, ve které nechybí znalost potřeb českých a moravských klientů.

Tak silná konkurence logicky vede k těsnému konkurenčnímu boji, snaze získat oproti ostatním cestovním kancelářím jakoukoliv výhodu. Jenže tím vzniká houf proti sobě postavených malých rybek, které se stávají snadnou kořistí pro dominantní dodavatele (případně i odběratele) s tím, že i ta získaná minivýhoda bývá méně, než by byl nejmenší dosažený výsledek, kdyby se postupovalo společně. Při individuálním jednání usmlouváte drobet, když se situace vysvětlí a jasně podá jako pohled reprezentanta oboru, přijímá to partner vážněji a lze vyjednat schůdnější principy. Na jejich základě pak mohou jednotlivé cestovní kanceláře vyjednávat jednotlivé dohody, samozřejmě s dílčími odlišnostmi tak, jak je kterému partnerovi vlastní.

V Asociaci cestovních kanceláří máme k tomu účelu sekce – touroperátorskou, retailerskou, incomingovou, IATA agentur, památek a významných turistických cílů atd. (viz www.ackcr.cz). Tam se členové mohou domluvit, co je v které oblasti podnikání pálí – a formulovat, co pro ně v té věci ACK ČR má udělat. Ne vzdušné zámky, ale konkrétní řešení. Podařilo se to již vícekrát, mohla bych jmenovat, ale nebudu, s ohledem na korektnost vůči druhé straně jednání.

Přidejte se k nám, čím více nás bude, tím lepší podmínky lze vyjednat!

Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR


Právní okénko

Problémem, se kterým se cestovní kancelář určitě setká, je poškození, ztráta nebo zničení věci jejího klienta v průběhu zájezdu. V jakých případech za tuto nepříjemnost nese odpovědnost právě cestovní kancelář?

Kdy hradit poškození, ztrátu nebo zničení věci klienta?

Občanský zákoník rozlišuje celou řadu speciálních typů škody na věci. V souvislosti s možností ztráty, krádeže, poškození nebo úplného zničení věci klienta na zájezdu by cestovní kanceláře měly mít povědomí aspoň a) o škodě na převzaté věci, b) škodě na odložené věci a c) o škodě na vnesené věci.

  • Převzatou věcí je věc, která byla převzata za účelem splnění závazku. Kdo převzal věc za účelem splnění závazku, je povinen nahradit její poškození, ztrátu nebo zničení, s výjimkou případu, že by k poškození věci došlo i jinak. Aby byla věc cestovní kanceláří od klienta převzata, musí opustit faktickou moc klienta a být předána do faktické moci cestovní kanceláře (resp. jejích dodavatelů – průvodců, ubytovatelů, dopravců). Věc v batohu klienta, který má nebo mohl mít klient u sebe, jeho faktickou moc neopustí.
  • Povinnost k náhradě škody na odložené věci mají jen osoby, které vykonávají činnosti, při kterých zákazník zpravidla není ubytován, nicméně služba je typicky spojena s odkládáním věcí (bazén, restaurace, kino, sauna). Stejnou povinnost mají také provozovatelé garáží a jiných podniků obdobného druhu (hlídaná parkoviště, úschovny).
  • Povinnost nahradit škodu na vnesené věci má ten, kdo pravidelně provozuje ubytovací služby. Provozovatel odpovídá za škodu způsobenou na věcech ubytované osoby, které tato osoba vnesla do prostor provozovatele sloužících k ubytování nebo k ukládání věcí (lyžárna, sušárna), jakož i na věcech této osoby, které byly za tímto účelem pro ni do těchto prostor vneseny provozovatelem nebo jeho pracovníkem.

Na první pohled se může zdát, že uvedené typy škod by měly dělat starost spíše jiným subjektům než cestovním kancelářím. Respektive, že tady bude vždy někdo další, kdo odpovědnost ponese. Zdání ale může klamat. Proč? To se dočtete v pokračování okénka na www.ackcr.cz.

Poznámka autorky: Dnes poprvé píši právní okénko jako Klára Dvořáková. S vyvdaným jménem souvisí i nový e-mail klara.dvorakova@holubova.cz. Má advokátní kancelář nese stále jméno Holubová advokáti, s. r. o.


Předseda ACK ČR Viliam Sivek: novela zákona 159/1999 Sb. je o samé existenci mnoha cestovních kanceláří!

Poslanecká sněmovna schválila návrh novely zákona ve znění, podle jehož podmínek nechtějí pojišťovny pojišťovat, přinejmenším ne všechny zdravé CK. Proč, co z toho plyne a jak z toho ven?

Stát staví cestovní kanceláře na milost a nemilost jiných podnikatelských subjektů. Podstatně obtížnější podmínky pro pojišťovny obnažily zvrácenost českého systému zajištění záruky pro CK výlučně formou pojištění za situace, kdy žádná pojišťovna nemá povinnost toto pojištění provozovat. Stát vůbec nezařídil možnost života pro ty finančně zdravé CK, které u pojišťoven neuspějí. Pojišťovny nemají zapotřebí přebírat ani více práce, ani zvýšené riziko. Pojištění CK představuje u každé z dotyčných pojišťoven jen menší část portfolia (u některých jen zlomek) – a pokud české CK přijdou o existenci, cestovní pojištění, které je pro pojišťovny zajímavější, si budou nadále kupovat i klienti zahraničních CK a individuálně cestující. Některé dopisy s výpovědí smluv už dorazily…

Bankovní garance zůstává fikcí na papíře

Bankovní garance podle podmínek novely není možnou alternativou. Novela zavádí institut bankovní garance takovým způsobem, který nemůže fungovat. Banky nemohou dávat garance na neohraničenou částku, jak to deklaroval i hlavní právník Bankovní asociace ČR.

Co hrozí

Pojišťovny začaly vypovídat smlouvy; postižené CK tak ztratí možnost podnikat jako CK.

Nikdo neřeší, kdo jim takovou překážku k podnikání uhradí.

Nikdo neřeší, co bude s již prodanými ale ještě nerealizovanými zájezdy.

Cestovní kanceláře, které smlouvu dostanou i za nových podmínek, musejí počítat s významným zdražením pojistného. To se promítne do ceny zájezdu i do konkurenceschopnosti na trhu

Cestovní kanceláře bez pojištění a tím bez koncese mají možnost přesunout své obraty do zahraničí:

  1. přenést sídlo do přívětivější země,
  2. prodávat zájezdy po internetu (např. na doméně z jiné země) – a to bez jakékoliv ochrany klienta,
  3. spolupracovat se zahraniční CK, která zájezdy pokryje svým jménem.

Pokaždé by to znamenalo pro klienty méně pohodlný nákup (složitější komunikace, složitější postupy při reklamaci) a možné zdražení zájezdů, pro ČR ztrátu jednoho odvětví služeb = úbytek pracovních míst a ztráty na daních.

Větší únik do černého podnikání formou spolků atd. – opět bez ochrany pro případ úpadku.

Novela zákona č. 159/1999 Sb. pokud se týká § 7 a 8 tak přinese negativa pro klienty, pro podnikatele i pro stát, rozkolísá legislativu i trh – a prakticky nic neřeší, protože ochrana klienta je legislativně řešena dostatečně již nyní. Případy protiprávního jednání nevyřeší zákon, ale vymáhání jeho dodržování.

Je to vůbec potřeba?!

Změna dosavadní praxe pojištění je de facto zbytečná. Klienti jsou dostatečně chráněni směrnicí 314/90/EHS v platném znění, jak to potvrdil Ústavní soud. Nadto v horizontu dvou let bude nutné vzhledem k nové směrnici EU, která finišuje, přepracovat celý zákon 159/1999 Sb. tak zásadním způsobem, že je zbytečné kvůli tak krátké době nyní rozkolísat stávající legislativu i trh.

Roční počet úpadků v posledních letech spočítáš na prstech jedné ruky, nemáme signál, že by loni nebyli klienti uspokojeni v plné míře. Když spočítáme, kolik času věnovali dobře placení zaměstnanci problematice § 7 a 8 zákona za poslední 3 roky, pak dorovnání neuhrazených částek za Parkam Holidays a dalších pár maličkých cestovních kanceláří by bylo levnější. Možná právě proto v Německu přebírá riziko stát. Kdyby ve sporné pasáži novely přibyly jen sankce pro jednatele CK za překročení limitu a zmizelo bezlimitní plnění, byl by trh i stát ochráněn. Jen by stát musel efektivně trestat podvody.

Další problém je, že představitel AČCKA nevidí problém

Jak máme vysvětlit úředníkům a poslancům podstatu problémů, do nichž se cestovní kanceláře dostanou, když každá asociace hovoří diametrálně odlišně. ACK ČR překvapuje prohlášení Tomio Okamury, že podle průzkumu mezi 243 členskými cestovními kancelářemi AČCKA je všechno v pořádku. Ve veřejně přístupném seznamu členů AČCKA totiž figuruje jen 150 cestovních kanceláří, ostatní jsou buď cestovní agentury, nebo jiné druhy firem. Kdo, kdy a jaký tedy dělal průzkum? Z kontextu vytrhané zkratkovité rádoby argumenty pana Okamury ve sněmovně pak matou poslance a poškodí i jeho kolegy z cestovních kanceláří, z nichž mnohým to zřejmě ještě nedošlo.

Co dál

Schválením novely v Poslanecké sněmovně svět nekončí. Novela poputuje ještě do Senátu. Nemá smysl dělat prohlášení a probírat situaci před laickou veřejností. Přineslo by to jen zmatení a ztrátu důvěry v cestovní kanceláře. Je ale v zájmu nás všech, aby se každá cestovní kancelář zamyslela nad skutečnými důsledky, které hrozí, a jednala podle toho.

Měli bychom společně a důrazně vysvětlit problémy – a požadovat od státu odpovědi na tyto otázky:

  • Jak zajistíte podnikání finančně zdravých a bezúhonných CK, pokud s nimi žádná pojišťovna neuzavře pojistku?
  • Jak zajistíte uskutečnění zájezdu, který byl prodán v době účinnosti pojistné smlouvy, ale jeho realizace má nastat po vypovězení?
  • Pokud se zájezd neuskuteční kvůli vypovězení pojistné smlouvy z jiného důvodu než špatné majetkové poměry CK, kdo odškodní klienty a kdo odškodní CK?
  • Jak zajistíte, aby kombinace odpovídající definici zájezdů nebyly prodávány subjekty bez koncese pod označením kluby, spolky atp. – když tuto praxi dosud nikdo nezarazil (např. Rocky klub)?
  • Opravdu chcete, aby zájezdy zdražily kvůli vyššímu pojistnému, které nakonec zůstane pojišťovnám, protože plnění nad limit vesměs nebude potřeba?
     

Přidejte se k nám – svými hlasy pomůžete chránit i svou budoucnost!
 

-ack-

www.ackcr.cz 

Ing. Eva MráčkováAsociace cestovních kanceláří České republiky
manager
 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více