Semináře k novému občanskému zákoníku:
na co si dát pozor
Semináře organizované Asociací cestovních kanceláří ČR pro cestovní kanceláře a agentury upozornily, že i zdánlivě nepatrná změna ustanovení zákona může mít velký dopad.
Vyznat se v novém občanském zákoníku bude pracné i pro právníky, natož pro pracovníky cestovních kanceláří a agentur. Proto pro ně uspořádala ACK ČR za podpory MMR semináře dostupné všem: nejen v Praze, ale i v Brně, Ostravě a v Plzni, a sice zdarma. Členům ACK ČR se dostalo nadto 14. listopadu ještě dalšího semináře výlučně k pasáži ohledně zájezdu. Ukázalo se, že to bylo víc než potřebné. Jak uvedl Mgr. Jiří Gaňo z legislativního odboru Ministerstva spravedlnosti, cestovní smlouva (dnes) = smlouva o zájezdu (od 1. 1. 2014) je komplikovaný smluvní typ – jenže komplikace zdaleka nepřinese jen dříve medializovaná újma za narušení dovolené.
Zdánlivě malá změna – pořadatelem zájezdu už není výlučně cestovní kancelář – přináší profesní odpovědnost všem, kdo nabízejí zájezd podnikatelským způsobem, přičemž na rozdíl od nelogičnosti zákona č. 159/1999 Sb. v § 1 odst. 2, v novém občanském zákoníku už samotná definice zájezdu není vázána na způsob nabídky. Možnost kontrol a postihů prodeje nepojištěných zájezdů se tak zvýší, i když nepodnikatelské subjekty budou mít i nadále dost možností, jak se z povinností vyvléci.
Viditelně zamotanou hlavu budou mít cestovní kanceláře z toho, jak řešit či neřešit administrativní zvládnutí potvrzení o zájezdu a smlouvy o zájezdu, zvláště v souvislosti s elektronickými formami prodeje a komunikace. Mgr. Gaňo na semináři kromě toho podrobně probral, jak je to s odpovědností CK, jak se mění podmínky pro reklamace a nevynechal ani jednu snadno přehlédnutelnou změnu v informačních povinnostech CK, konkrétně o pasových a vízových požadavcích, která by mohla mít dost nepříjemné následky. Členové ACK ČR budou mít k dispozici jako obvykle podrobnější výklad i potřebné pracovní pomůcky.
Text: Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
Foto: Michal Veber, tajemník ACK ČR
www.ackcr.cz
Znalostní báze ACK ČR
Máte v některých otázkách nejasno, pomohlo by něco vašemu podnikání? Možná že nemusíte platit odborné konzultace, asociace to udělá nebo již udělala za vás!
Na posledním zasedání internetové sekce ACK ČR dne 21. října vznikla myšlenka naplňující jeden bod poslání internetové sekce, a to konkrétně popularizaci technických témat a šíření informací. Členové asociace, jejichž předmětem činnosti je profesionální poskytování služeb v oblasti internetu, píší články a odpovídají na dotazy v různých médiích i na setkáních. Mnoho odborných stanovisek nechává sama asociace zpracovat u nezávislých expertů.
Protože většina těchto textů a dokumentů vzniká jako součást práce asociace, odhlasovali si účastníci sekce projekt, kdy z takto připravovaných materiálů vybudují na webových stránkách asociace znalostní databázi (knowledge base). Ta bude podobně jako právní okénko prezentovat anotaci a v plném rozsahu bude dostupná jen pro členy.
Do znalostní báze budou zařazeny články, které budou obsahovat vzdělávací informace trvalé hodnoty. Nebudou sem zařazovány novinky, které nejsou po čase aktuální. Články budou označeny příznakem „znalostní báze“. V obsahu článků s tímto příznakem bude možné vyhledávat podle klíčových slov. Články znalostní báze musejí splňovat základní pravidla, jako je nestrannost, odbornost, správnost a věcnost informací. Autor se stává garantem prezentovaného obsahu.
Internetová sekce bude definovat témata, která je vhodné zpracovat, a bude jejich zpracování aktivně iniciovat. Na setkání zazněly hned dva aktuální požadavky, a to:
- požadavky živnostenských úřadů na údaje umístěné na webu CK a CA,
- právní status smlouvy z hlediska on-line rezervace.
K zasílání dalších témat bychom rádi vyzvali odbornou veřejnost.
Jednou za měsíc budou témata sesbírána, asociace zkontaktuje odborníka a výsledkem bude popularizační článek, či více článků, ke všem aktuálním tématům. Odborníkem, který téma zpracuje, může být některý člen asociace nebo nezávislý externí odborník.
Pro zaslání témat, které by neměly chybět v nové znalostní bázi ACK ČR, prosím, použijte e-mail: tomas.novosad@ackcr.cz.
Děkujeme za váš zájem!
Tomáš Novosad,
předseda internetové sekce ACK ČR
ACK ČR přivítala nové členy:
|
CK Relax Adriatic
Brno
|
|
 |
Multima, a. s.,
Praha
|
|
 |
|
|
Miroslav Sláma, Praha |
Jak s cenami zájezdů po devalvaci
Nečekaná změna kurzu koruny cestovní kanceláře zaskočila. Jaké mají možnosti na oslabení měny reagovat?
Změna kurzu koruny v cestovním ruchu vždy jednomu pomůže – a druhému podrazí nohy. Černý Petr tentokrát připadl výjezdovému cestovnímu ruchu. Zhruba sedmiprocentní devalvace, kterou ČNB dle svých prohlášení hodlá udržovat déle než rok, staví cestovní kanceláře před zásadní otázku, jak s tím naložit. Ve vysoce konkurenčním prostředí cestovního ruchu nejsou marže takové, aby ji jen tak vstřebaly. Přitom je logické, že se změna kurzu nadto promítne i do některých vstupů hrazených v korunách. Katalogy na novou sezonu jsou však buď již vytištěné, nebo právě v tisku, zimní sezona a exotika v plném prodeji. Strategii z marketingového hlediska si musí každá cestovní kancelář rozhodnout sama. Jaké má při tom možnosti?
Pokud jde o zájezdy, které ještě nebyly nabídnuty a prodány, cestovní kanceláři nic nebrání přepočítat ceníky a zveřejnit ty nové. Jde výlučně o problém, co udělá konkurence. A také o to, nezapomenout změnu cen uvést opravdu všude, aby se nikdo nemohl odvolávat na „klamání zákazníka“.
Pokud jde o zájezdy, na které již byla uzavřena cestovní smlouva, má cestovní kancelář praktickou možnost jednostranně zvýšit cenu jen ve dvou případech, vyjmenovaných v zákoně č. 159/1999 Sb. První případ je změna kurzu o více než 10 procent. K té ovšem nedošlo. Takže v tomto ohledu jednou smluvně zaručená cena platí, ať cestovní kancelář chce, nebo ne.
Druhým případem je změna ceny dopravy včetně cen pohonných hmot a plateb spojených s dopravou. Ke změně ceny dopravy v návaznosti na kurs koruny bezpochyby dojde. Cestovní kancelář může v tom případě jednostranným úkonem zvýšit cenu zájezdu, tedy zákazníkovi změnu oznámit a požadovat doplatek, ať se mu to líbí, nebo ne. Musí být však splněny dvě podmínky. První a zcela zásadní podmínkou je, že cestovní kancelář si v cestovní smlouvě možnost jednostranného zvýšení ceny za uvedených podmínek dohodla a současně přesně stanovila způsob zvýšení ceny. Ustanovení o možnosti zvýšení ceny cestovní kanceláře v podmínkách zpravidla mívají. Na uvedení způsobu výpočtu už se někdy zapomíná. Druhou podmínkou je, že oznámení o zvýšení ceny musí být písemné a musí být odesláno nejpozději 21 dní před zahájením zájezdu. I když tedy cestovní kancelář na zvýšení ceny zareaguje ihned, uplatní se až u zájezdů s odjezdem nejdříve za tři týdny.
Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
Právní okénko – Lhůta pro reklamaci vad zájezdu postaru a ponovu
Těm, kteří se zavázali k využívání tzv. dlouhodobého rekreačního produktu, chodí zpravidla v říjnu nebo v listopadu výzvy k zaplacení splátky nebo poplatku za účast v systému. Zrovna loni touto dobou mi volal spotřebitel, který se chtěl ze systému vyvázat, protože už zkrátka nechtěl nikam jezdit, ale když volal, bylo již pozdě. Třeba pro některé ještě letos pozdě nebude, proto si tentokrát dovolím „zhřešit“ okénkem se spotřebitelským tématem.
Podle ust. § 852i odst. 2 (starého) občanského zákoníku platí, že „Nesplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy nebo tohoto zákona řádně a včas, musí zákazník uplatnit své právo u cestovní kanceláře bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 měsíců od skončení zájezdu, nebo v případě, že se zájezd neuskutečnil, ode dne, kdy měl být zájezd ukončen podle cestovní smlouvy, jinak právo zaniká.“ Délka lhůty k uplatnění reklamace je tedy maximálně 3 měsíce a je tzv. prekluzivní, tj. po jejím uplynutí právo zákazníka zaniká. I kdyby se cestovní kancelář (podle NOZ „pořadatel“) rozhodla na základně neplatné reklamace plnit, plnila by tzv. bez právního důvodu a na straně zákazníka by vznikalo bezdůvodné obohacení.
Od nového roku bude účinné ust. § 2540 NOZ, podle kterého: „Má-li zájezd vadu a vytkl-li ji zákazník bez zbytečného odkladu, má zákazník právo na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady. Nevytkl-li zákazník vadu zájezdu bez zbytečného odkladu vlastním zaviněním, soud mu právo na slevu z ceny nepřizná, jestliže pořadatel namítne, že zákazník své právo neuplatnil ani do jednoho měsíce od skončení zájezdu ani u něho, ani u osoby, která uzavření smlouvy zprostředkovala.“ Délka lhůty k podání reklamace je tedy v NOZ stanovena jako „bez zbytečného odkladu“. Přesáhne-li zaviněním zákazníka lhůta délku 1 měsíce, může pořadatel tuto skutečnost namítnout, a zákazník nemůže být se svým nárokem úspěšný. Pokud (teoreticky) pořadatel námitku nevznese, nárok zákazníka z reklamace uskutečněné po 1 měsíci od skončení zájezdu nezaniká. Poskytne-li pořadatel zákazníkovi v takové situaci slevu, učiní tak na základě platného právního důvodu.
Jak to bude s lhůtami pro reklamaci u smluv a zájezdů na přelomu let se dočtete v pokračování článku na www.ackcr.cz – odborníci – právní okénko.;