Sekce IATA nově
– Program pro jednání s leteckými společnostmi
Na tom, že je pro agentury IATA životně důležité mít platformu k diskusi a společnou oficiálně uznanou střechu k prosazování svých požadavků vůči leteckým společnostem, se bezesporu shodli všichni představitelé prodejců letenek. Doba to žádá – a hledání, jak se dát dohromady, trvalo natolik dlouho, že každým dalším protahováním diskusí přicházejí zúčastnění jen o čas a příležitost. Co je třeba?
Společná organizace agentur IATA musí být akceschopná, relativně samostatná a zároveň životaschopná, aby nedopadla tak, jako před lety Asociace akreditovaných agentur IATA, která akcentovala svou samostatnost – a pak se prakticky vytratila po pár letech živoření. Po celý letošní rok ACK zvala na schůzky sekce i nečlenské agentury IATA, aby měly možnost se přesvědčit o důležitosti společného postupu i o tom, že je nikdo z ACK nediskriminuje. Jenže to dál nejde, jednání jménem i nečlenů odmítá druhá strana. V současné době reprezentují členové sekce IATA ACK ČR dvě třetiny relevantního trhu BSP, mají tedy již dnes majoritní postavení. Proto ACK navrhla agenturám IATA řešení, které je pro ně optimální: jako střechu organizaci fungující 20 let, během kterých si vydobyla uznání, vybudovaný aparát – a zároveň relativní samostatnost sekce IATA.
Pozvání do sekce prodejců letenek IATA obdržely všechny agentury IATA, které se podařilo kontaktovat. Do 15. prosince mohou vstoupit do sekce a požívat všech výhod člena ACK ČR bez ručitelů a dostane se jim všech informací. V novém roce již budou informováni a zváni na schůzky jen členové. V lednu, na první schůzce takto rozšířené sekce IATA, budou mít všichni možnost ovlivnit program a systém práce sekce i zvolit si nově její vedení.
Návrh programu zahrnuje úkoly:
- zajistit ochranu prodejců letenek a spotřebitelů na českém trhu a podporovat jeho stabilitu a rozvoj odpovídající potenciálu trhu a možnostem leteckých společností působících v České republice,
- rozvíjet partnerské komerční vztahy s leteckými společnostmi založené na respektování oboustranných zájmů o zachování vzájemné výhodnosti a udržení prosperity podnikání na základě rovného přístupu k cenám letecké přepravy s odletem z České republiky,
- pokračovat v úsilí o respektovaný profesní dialog mezi leteckými dopravci a agenturami IATA ve snaze podpořit prodeje přes klasické distribuční systémy, upozorňovat na zjištěné nedostatky v distribuci a kvalitě produktu a doporučovat řešení ke zlepšení ve prospěch zvýšení prodejů agentur IATA přes BSP, poskytovat institucím státní správy i podnikatelským subjektům nezávislou poradenskou spolupráci při stanovení metodiky vypisování státních zakázek a tendrů na dodavatele letenek pro služební cesty, s cílem zamezit nekalým praktikám některých dodavatelů a zefektivnit vynaložené náklady na nákup letecké přepravy,
- vyjadřovat sjednocená stanoviska prodejců letenek směrem k orgánům IATA a BSP, volit své zástupce do APJC a prostřednictvím tohoto výboru prosazovat návrat ke 14denním sekvencím plateb BSP; nedopustit zavedení týdenních plateb BSP, navrhovaných leteckými společnostmi,
- informovat prodejce letenek o novinkách na trhu letecké přepravy a trendech dotýkajících se trhu letecké přepravy v České republice,
- organizovat setkání zástupců leteckých společností a představitelů agentur IATA k aktuálním problémům na trhu.
- Na lednové schůzi budou k plnění přijatého programu vytvořeny pracovní skupiny k řešení jednotlivých témat, zvoleno jejich složení a vedení, jakož i noví zástupci této platformy prodejců letenek ČR IATA pod záštitou ACK ČR. Navrhují se tyto odborné pracovní skupiny:
- přímá akvizice leteckých společností on-line a levnější ceny mimo GDS,
- on-line prodej bez fee,
- obnovení odměny pro agentury IATA v souladu s příslušnými rezolucemi IATA,
- vyhovující zúčtovací období BSP a vliv agentur IATA na fungování IATA v České republice.
Agentury IATA, pokud máte zájem a pozvání se k Vám nedostalo – přihlaste se! Zváni jsou skutečně všichni, nikoho nechceme diskriminovat.
Internet – pomocník, nepřítel i léčka
Vzhledem k tomu, že se s internetem naučili pracovat nejen děti, ale i četní senioři, a ty ročníky mezi tím to mají zpravidla jako pracovní povinnost, musí se s ním prakticky každá cestovní kancelář naučit žít – a využít jej. Internet proniká tam, kam nepronikne žádné jiné médium (nebo aspoň ne tak účinně a relativně levně). Ale právě proto rozšiřuje současně geometrickou řadou konkurenci nejen po horizontální linii, ale i vertikálně. Šanci má jen nejvýhodnější nabídka, což vůbec nemusí být jen nejvýhodnější cena, ale také nejpříjemnější proces od výběru dovolené až po návrat z ní, přičemž ta příjemnost pochopitelně u různých typů lidí spočívá v odlišných faktorech.
Z toho těží nejrůznější rezervační a prodejní systémy. Od přímé nabídky jedné základní služby s nepsaným dodatkem „ostatní si sestav sám na našich odkazech“ přes „ostatní ti sestavíme na přání“ po „kup si u nás z hotových produktů, kde se nemusíš namáhat něco vymýšlet“. Zcela novým fenoménem se stává Sdovolená.cz, která má právě nyní premiéru pod záštitou ACK, protože se jeví zajímavá jak pro touroperátory, tak pro jejich klienty. Bude zajímavé pozorovat, co to s trhem udělá – a jakým směrem se konkurence: vyhledávací vs. prodejní systémy bude ubírat.
Webovou stránku musí mít každý, kdo chce na trhu něco znamenat. Jejich tvorbu a optimalizaci je nejlepší přenechat specialistům – je to téma důležité a vysoce sofistikované. Asociace cestovních kanceláří uspořádala na toto aktuální téma nejedno setkání, naposledy 24. listopadu – a další budou pro velký zájem následovat. I k tomu slouží internetová sekce ACK ČR.
Jenže je tu ještě jiný, zcela všeobecný aspekt – a nemusíte internetovým programům rozumět ani zbla. Jde totiž také o to, co všechno na těch webových stránkách musí být povinně, ať to vaší komerci pomůže nebo ne. Podnikatelé, přesvědčte se především, zda máte své webové stránky skutečně upravené tak, aby splňovaly požadavky zákonů. Při namátkové kontrole jsme zjistili, že zhruba polovina firem ještě nevzala na vědomí povinnost uvádět na všech obchodních listinách i webech zápis do obchodního rejstříku či jiného registru, některé neuvádějí dokonce ani IČ. Těch, kdo při provizním prodeji zcela porušují povinnost poskytnout před uzavřením cestovní smlouvy informace příslušné dle zákona č. 159/1999 Sb., je méně – ale stále ještě jsou. A ještě k tomu se rozčilují, pokud si je někdo dovolí kritizovat. Tak pozor – kdyby se tím kritizujícím náhodou stala ČOI, mohlo by to přijít draho! Přitom kontrolor nemusí ani vyrazit do terénu – leda až pro tu pokutu.
„Pod křídly Asociace“
na GO & REGIONTOUR 2011
Po úspěchu letošní premiéry na veletrhu cestovního ruchu GO 2010 se Asociace cestovních kanceláří České republiky spolu s pořadatelem BVV rozhodla zopakovat doprovodný program na veletrhu „Pod křídly Asociace“. Ten má dvě části, z nichž první je určena odborníkům a druhá veřejnosti.
V první části, tedy ve čtvrtek a v pátek (13.–14. ledna), budou mít jednotliví vystavovatelé nejen možnost prezentovat své produkty a nové katalogy, ale také se dozvědět více o aktuálních trendech nebo novinkách. Ve druhé části, určené veřejnosti, tedy v sobotu a v neděli (15.–16. ledna), představí jednotlivé zahraniční centrály cestovního ruchu a jejich partneři své destinace, a to nejen formou slovních a obrazových prezentací, ale také například ukázkami hudebních a tanečních vystoupení nebo ochutnávkami místních specialit a vín. Můžeme se tak těšit nejen na žhavé rytmy salsy, ale třeba i na jiná překvapení.
Věříme, že návštěvníci tuto akci ocení a Asociace tak přispěje k ještě většímu zpříjemnění veletrhu. Členské cestovní kanceláře, které tyto destinace nabízejí, budou mít jako obvykle možnost vystavit své katalogy na pultu ACK tak, aby se návštěvníci mohli seznámit s nabídkou zájezdů bez velkého pobíhání a hledání. Těm návštěvníkům, kteří se budou chtít informovat přímo u pramene, poradíme, kde příslušného vystavovatele naleznou.
Ing. Eva Mráčková,
vedoucí sekretariátu ACK ČR
www.ackcr.cz