IATA sekce ACK ČR

IATA sekce ACK ČR je sdružením IATA akreditovaných agentur aktivně působících při Asociaci cestovních kanceláří ČR. Ve všech ohledech je dnes největším a jediným aktivním sdružením IATA agentur v České republice s výraznou majoritou a největší členskou základnou. Členy jsou bez výjimky největší prodejci letenek u nás.

Během poměrně krátké doby se nám podařilo vybudovat respektovanou profesní organizaci. Rozvíjíme aktivně komerční vztahy s leteckými společnostmi, které jsou založené na respektování oboustranných zájmů o zachování vzájemné výhodnosti a udržení prosperity podnikání. Důraz klademe na rovný přístup k cenám letecké přepravy s odletem z České republiky. Dále jsme ve velmi častém kontaktu se zastoupením IATA ČR, se kterým se rovněž snažíme vylepšit pozici IATA agentur. Vzhledem k největšímu počtu zástupců v panelu APJC při IATA ČR se nám daří prosazovat zájmy našich členů. Samozřejmě také nelze opominout konečné spotřebitele – klienty, jejichž práva se také snažíme ochránit.

Pro konkrétnější představu uvádíme následující příklady z naší činnosti v poslední době:

  • Naši členové se setkali s předsedou představenstva a generálním ředitelem Czech Aeroholdingu Miroslavem Dvořákem, se kterým jednali o možnostech podpory národního dopravce ČSA našimi členy a o možnostech bližší spolupráce.
  • Ve stejné věci se představitelé IATA sekce společně s předsedou ACK ČR sešli se zástupci Ministerstva financí ČR.
  • Na panelu APJC neustále podporujeme zájmy našich členů v důležitých záležitostech, jako je např. splatnost IATA faktur, proces plateb kreditní kartou, úprava lokálních kritérií na našem trhu apod.
  • Pravidelně jednáme s leteckými společnostmi o rovném přístupu k leteckým tarifům a jejich korektnímu přístupu k jejich největším prodejcům – IATA agenturám.
  • Ve věci rovného přístupu k tarifům jednáme rovněž se zástupci GDS rezervačních systémů Galileo a Amadeus. Zejména první jmenovaný nám vychází velmi vstříc a tak se nám společně daří monitorovat nešvary leteckých společností (přímá nabídka klientům se slevou apod.).
  • Jsme aktivní v ochraně klientů při zpoždění nebo zrušení letů, pomáháme vymáhat jejich práva (jediná specializovaná firma v Česku v této oblasti je naším členem…).

V posledních měsících se na českém trhu objevily snahy o založení dalších profesních sdružení, která mohou mít bohužel jediný efekt – rozmělnění naší snahy do více subjektů a celkové oslabení pozice IATA agentur na trhu. Některé tyto subjekty neměly dlouhého trvání, další mají minimální podporu členské základny.

Jinými slovy – není třeba již vymýšlet to, co bylo vymyšleno. Naše sdružení je otevřeno pro další členy. Naším cílem je sdružit co největší počet agentur v jedné silné profesní organizaci, která bude jediným respektovaným partnerem pro letecké společnosti, IATA, Ministerstva apod. Možnosti pro podnikání v oblasti prodeje letenek se v posledních 10 letech výrazně zhoršily, přestože v současné době ještě stále projde přes naše agentury největší část prodejů letenek v České republice. Pouze společná snaha může vést k vylepšení této naší nepříliš dobré situace.

-ack-

www.ackcr.cz


Právní okénko

Během prázdninových měsíců zveřejnilo Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) při několika příležitostech doporučení na cesty přibližně následujícího obsahu: „Vzhledem k pokračujícím ozbrojeným střetům a k celkové destabilizaci bezpečnostní situace v […] nedoporučujeme občanům ČR cestovat do země. Intenzita a územní rozšíření násilných incidentů se nepředvídatelně mění, ohroženy jsou však všechny oblasti země a existuje riziko dalšího prudkého zhoršení celkové situace. Doporučujeme proto všem občanům ČR, kteří se na území […] nacházejí, aby ze země vycestovali, dokud je to možné.“ Doporučení MZV, jak už název napovídá, nejsou pro cestovní kanceláře závazná, přesto mají na jejich jednání dopad. Jaké tyto dopady mohou být, si dovolím připomenout v tomto okénku.

Vliv doporučení MZV na cesty na jednání cestovní kanceláře

Každá dovolená s sebou běžně nese nižší nebo vyšší míru rizika. Situace popsaná výše v doporučení MZV však mezi běžná předpokládaná rizika nepatří. Proto se cestovní kancelář, pakliže na doporučení přiměřeně nereaguje, vystavuje nebezpečí plné odpovědnosti za následky vzniklé zákazníkům v souvislosti s dopady situace popsané v doporučení bez možnosti se této odpovědnosti zprostit.

Lze si představit minimálně 4 různé reakce cestovní kanceláře na uveřejnění doporučení.

  1. Cestovní kancelář informuje zákazníka o uveřejněném doporučení a o změnách cestovní smlouvy, které v té souvislosti nastaly. Zákazník má v takovém případě právo se rozhodnout, zda se změnou souhlasí nebo zda od cestovní smlouvy odstoupí.
  2. Cestovní kancelář se rozhodne zrušit zájezd a odstoupit od cestovní smlouvy.
    V obou těchto případech má zákazník právo požadovat, aby mu cestovní kancelář na základě nové cestovní smlouvy poskytla jiný zájezd nejméně v takové kvalitě, která odpovídá původní cestovní smlouvě, může-li takový zájezd nabídnout. Pokud k uzavření nové cestovní smlouvy nedojde, je cestovní kancelář povinna vrátit zákazníkovi vše, co od něj obdržela na úhradu ceny zájezdu, a není oprávněna požadovat odstupné. Jelikož však cestovní kancelář reagovala na situaci, kterou lze kvalifikovat jako vyšší moc neboli „neodvratitelnou událost, které cestovní kancelář nemohla zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na ni rozumně požadovat“, nevzniká jí povinnost hradit zákazníkovi náhradu škody nebo pokutu 10 % z ceny zájezdu, pokud by na ně měl zákazník jinak podle zákona nárok.

  3. Cestovní kancelář na doporučení nereaguje a následně se nikomu na zájezdu v souvislosti se situací popsanou v doporučení nic nestane.
  4. Cestovní kancelář na doporučení nereaguje a na zájezdu dojde v souvislosti se situací popsanou v doporučení ke škodě na zdraví nebo majetku zákazníků. Odpovědnost za jakoukoliv škodu je třeba vždy hodnotit vzhledem ke všem okolnostem případu. Přesto bude cestovní kancelář, která o riziku dopředu věděla, nelehce prokazovat, že škodě nemohla zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na ni rozumně požadovat, a že se jí tedy může zprostit.

Pokračování článku je dostupné na www.ackcr.cz.

 Klára Havlíčková JUDr. Klára Havlíčková
Holubová-advokáti s. r. o.
klara.havlickova@holubova.cz

www.ackcr.cz


V létě přivítala ACK ČR tyto nové členy:

 

CK Best of Travel, s. r. o.,
Praha

 

 

CK Levné zájezdy, s. r. o.,
Praha

 

 

CK Best Tour Praha, s. r. o.

 

 

CA European Travel Partner, s. r. o.,
Praha

 
 

 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více