ACK ČR radí a informuje – 6/2016

Potřebuje Česká republika druhý název?

Ministerstvo zahraničních věcí navrhlo doplnit k oficiálnímu názvu Czech Republic ještě používání jednoslovného názvu Czechia. Tento krok vzbudil kontroverzní polemiku, zda jde o šťastné řešení. O názor na tuto problematiku jsme požádali také předního představitele podnikatelského sektoru v cestovním ruchu, předsedu Asociace cestovních kanceláří ČR a Fóra cestovního ruchu Viliama Siveka.

 Viliam Sivek Jak vnímáte používání jednoslovného názvu pro Českou republiku?

Jednoslovný název má plno předností: je stručný, snadno zapamatovatelný a nadto je výhodný pro propagaci i tím, že zabere méně místa. Takže kdyby k realizaci došlo v návaznosti na vznik nového státu v roce 1993, tleskal bych mu. Slováci tenhle moment využili, Česká republika bohužel nikoli.

Říká se: lepší pozdě, než nikdy. Zápis v OSN je možný kdykoliv.

Jenomže zápis v OSN bude ležet v archivech. Nám však nejde o zápisy, ale o lidi po celém světě. Do jejich hlav se skoro čtvrt století snažíme dostat, že existuje Česká republika = Czech Republic, a pokud možno i fakt, kde je a že stojí za povšimnutí ve všech možných ohledech. Každý expert na propagaci vám řekne, že je možné (někdy i dobré) měnit v rámci inovace název výrobku, ale ne už zavedené jméno firmy a logo. Protože jméno a logo prodává. Doslova i přeneseně. A Česká republika potřebuje obojí: reputaci i „prodej“. Vzpomeňte si na zlaté Nagano, kdy naši hokejisté měli na zádech nápis CZECH a viděl to celý svět.

Zastánci jednoslovného názvu ale přece používání oficiálního názvu nestrkají do šuplíku. Chtějí používat oboje, tak jako ti Slováci používají Slovensko i Slovenská republika a dělá to tak řada dalších zemí. Tak třeba Spojené království má hned tři názvy, samozřejmě jeden z toho méně oficiální…

Ano. A ty názvy má kolik století. Nechápu to, že když nás svět vzal správně na vědomí, tak začínáme opět tříštit síly a honíme dva zajíce najednou. Je to nekonečný příběh pro podnikatele.

Takže podporujete stanovisko ministryně pro místní rozvoj, že by zkrácený název přinesl České republice ztráty?

Ovšemže, podporuji. Třiadvacet let marketingu je sice proti několika stoletím jako kapka, ale přece jen už udělalo své. Zvláště v posledních deseti letech se v propagaci Czech Republic vykonalo hodně, zejména v cestovním ruchu. Sice se neobávám, že by Česká republika nutně musela vracet peníze z fondů EU, použité na propagaci Czech Republic a určitě bychom takto označené propagační materiály přímo nevyhazovali, to ale bohužel nic nemění na tom, že bychom tak říkajíc vyhodili účinek obou: nového i dosavadního názvu. Představte si to: sportovec by měl na dresu Czechia, při vyhlašování vítězů by se nevědělo, zda vítězství přiřknout Czech Republic nebo Czechia a prospekty by byly Visit Czech Republic.

Myslíte, že to má logiku? Ztráty by tedy podle vás plynuly ze zavádění nového názvu?

Nenazývejme to přímo ztrátami, někdo by nás mohl chytit za slovo. Jde o neúčelně vynaložené náklady. A ty se v našem hospodářství vyskytují velmi často. Tak například mnozí ještě pamatujeme, když se v roce 2006 pokusilo Ministerstvo zahraničních věcí zavést nové logo České republiky. Bylo tvořeno pěti barevnými bublinami a tvorba vizuálu nebyla levná. Podnikatelský sektor protestoval a po čase se ukázalo, že nebylo potřeba již zavedené logo naší země měnit. Kdo si dnes vzpomene na „bubliny“ – nové logo z roku 2006, a to přesto, že se do něj vkládaly značné finanční prostředky? Už tak si nás leckde pletou s jinými zeměmi. Chceme, aby docházelo k záměně s často zmiňovaným názvem Czecznia – tedy Čečensko? Zejména v dnešní bezpečnostně-politické situaci?

Takže název Czechia nepokládáte za dobrý?

Ten název odsouhlasili odborníci a logiku by měla jeho realizace před čtvrtstoletím. Tvrzení, že tento krok je spojen s českou symbolikou, je zavádějící. Naopak si myslím, že se jedná o negativní symboliku, která potvrzuje nadřazenost Čech nad Moravou a Slezskem. Zájem občanů České republiky o mezinárodní změnu názvu by bylo vhodné přinejmenším ověřit s názorem drtivé části veřejnosti.

A proto nemá smysl chodit s křížkem po funuse. Pohřbili bychom tím docela slušné dosavadní výsledky a docela velké peníze na novou propagaci. Jako s těmi bublinami… Budování značky Česká republika = Czech Republic se pro nás podnikatele stává nekonečným příběhem. Tvrdí-li dnes někdo, že to nebude stát žádné peníze, tak nemluví pravdu. Českou republiku to bude stát hodně peněz a nás podnikatele také.


Foto: ACK ČR

www.ackcr.cz 

 

 

 

 

 

 

Ing. Eva MráčkováAsociace cestovních kanceláří České republiky
manager
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více