Nový občanský zákoník dal klientům cestovních kanceláří víc práv, ale i víc povinností. Jak vyřešit převážnou většinu problémů bez ztráty renomé?
Návazně na letní sezonu nastává méně příjemná sezona reklamací. Silná mediální masáž ohledně „ztráty radosti z dovolené“ ztratila se změnou termínu na intenzitě – potvrdilo se, že urputný boj ACK ČR o neexpresivní termín nebyl hrou se slovy, ale významným počinem. Přesto musí sekretariát ACK ČR usměrňovat dotazy typu: jak si má syn stěžovat kvůli té ztrátě radosti, na zájezdu nic nefunguje – až se z toho „nic nefunguje“ vyklube rozpačité mlčení a nejvýš nevyměněný ručník. A tazatel se diví, že tohle se dá s delegátem nebo s ubytovatelem vyřešit operativně a že když to nebude řešit ihned, rozhodně nic nevyreklamuje. Z hlasu čiší zklamání, že jim cestovní kancelář nevrátí cenu zájezdu plus odškodné navíc. Tolik z úsměvných historek. Méně úsměvné je, že dTest přímo vyzýval ke stížnostem tím, že vyhlásil soutěž o fotografie z dovolené, kterou zkazila cestovní kancelář. Vítězné fotografie mimochodem svědčí spíš o tvořivosti autorů – naaranžovat takové závady může každý a skoro kdekoliv. Mrzí to o to víc, že jinak dTest zveřejnil docela objektivní návod pro klienty, jak postupovat při reklamacích zájezdů. ACK zveřejnila ten svůj v Poradně na Seznam.cz.
Stručný návod pro cestovní kanceláře (stále často opomíjený):
Neslibujte v katalogu ani kde jinde, co nemůžete splnit; slibem je i popis místa, služeb v místě (neuvedete-li jinak, pak popsané služby musí být funkční, což bohužel ne vždy celou dobu bývá – bazén, klimatizace, shuttle na pláž atd.), slibem je i fotografie, není-li zřetelně označena jako ilustrační. Na jalové sliby se získá pár klientů – ale do budoucna odradí všechny ty, kterým to ten zklamaný dá vědět – a díky internetu je to velký záběr.
Průvodce/delegát může skoro vše napravit, ale také zkazit
Věnujte pozornost delegátům, poprvé, než je angažujete – a průběžně, jestli neredukovali činnost na transfery a prodej výletů – a před případnými problémy se buď schovávají, nebo sdělují: to já nic, to cestovní kancelář, já jim to říkal…
Pohotově a kulantně vyřízená reklamace nejen ušetří tahanice s klientem, ale navodí ztracený dobrý dojem.
Pokud dojde k reklamaci, dbejte na to, abyste měli písemné doklady. Nejen, kdo, kdy a co reklamoval, ale také, jakou náhradu za to třeba dostal a zda s ní souhlasil. A nezapomeňte: zákonná lhůta pro vyřízení reklamace začíná běžet od jejího podání – tedy např. delegátovi! Nelze požadovat, aby zákazník cokoliv sepisoval sám, natož po návratu. Na rozdíl od minulosti však zákazník musí reklamaci podat bez zbytečného odkladu, a sice do 30 dnů od skončení zájezdu (po této lhůtě ji CK nemusí uznat, pokud byl zákazník v prodlení vlastním zaviněním).
www.ackcr.cz