Chystáte nové katalogy?
Vyvarujte se chyb, které mohou přijít draho
Katalog zájezdů je nejen lákadlem a výkladní skříní, ale také závazným dokumentem. Uvádíme desatero, na co si cestovní kanceláře obvykle nedávají dostatečný pozor.

Co je psáno, musí být dáno
Nový občanský zákoník znamenal nové povzbuzení pro klienty, kteří rádi reklamují. Nenechte se nachytat na lákavých popisech, které prokazatelně neodpovídají skutečnosti. Obvyklé triky jsou jistě možné, ale hotel u moře sice nemusí být u pláže, ale to moře tam být musí, i kdyby se zaoceán-ským přístavem. Text zákona dokonce dává klientům právo reklamovat, když se vlastnosti zájezdu liší od toho, co zákazník vzhledem k nabídce a zvyklostem důvodně očekával. Takže pokud máte v nabídce výrazné odlišnosti od obvyklých služeb, raději je někde popište. Telefonáty na sekretariát ACK ČR svědčí o tom, že reklamační horečka trvá. Mnozí jenom zkoušejí ověřit si často scestné nápady, co asi by mohli reklamovat, ale čím dál více zákazníků se orientuje nejméně stejně dobře jako nejeden pracovník cestovní kanceláře.
Doložka o možných změnách
Text nabídky v katalogu je závazný, pokud v katalogu neuvedete, že si vyhrazujete právo údaje měnit/upřesňovat. Tak proč to neudělat preventivně? POZOR – „katalog“ není jen tištěný a více či méně obsáhlý sešit, ale souhrnný název pro všechny možné formy nabídky.
Úplnost informací
Zákazník má právo na všechny informace, které mohou ovlivnit jeho rozhodování o koupi. V opačném případě se to nazývá (alespoň v praxi ČOI) nekalá obchodní praktika.
Neošiďte ani sami sebe o možnosti úprav, které zákony dávají. Budete chtít jednostranně navýšit cenu v případě zákonem vyjmenovaných důvodů? Pak musíte tuto možnost uvést včetně způsobu výpočtu. Budete při stornu jedné osoby počítat ostatním účastníkům stejné smlouvy příplatek za neobsazené lůžko? Uveďte to ve stornopodmínkách. Chcete mít možnost zájezd zrušit, když bude málo klientů? Uveďte to konkrétně pro každý takový zájezd spolu s termínem, dokdy zrušení zájezdu oznámíte. Jinak to nesmíte udělat – a pokud byste to udělali, jde o nekalou obchodní praktiku.
Fotografie vs. ilustrační foto
Pokud u fotografie hotelového komplexu, pláže atp. neuvedete, že jde o ilustrační foto, má klient právo se dožadovat, aby jeho zájezd směřoval právě tam.
Autorská práva k fotografiím
I když zveřejníte fotografie, které vám dal obchodní partner, za případné nedodržení autorských práv můžete být voláni k odpovědnosti vy. V případě zveřejnění na internetu je to oblíbený business vymahačských firem. Pohlídejte si proto, abyste měli právo fotografii použít.
Slevy, bonusy
Zveřejněné slevy a bonusy nelze dodatečně měnit přidáváním dalších omezujících podmínek, respektive je neposkytnout s dodatečným odůvodněním. Promyslete je proto raději včetně všech možných důsledků již před publikováním. Přidat na výhodách se dá vždycky, ubrat už ne!
Fakultativní výlety
Výlety v místě pobytu jednoznačně zvyšují atraktivnost nabídky. Mějte ale na paměti, že pokud uvedete jejich konkrétní nabídku, tak za ně nesete plnou odpovědnost bez ohledu na to, kdo bude organizátorem. Pokud tedy nechcete za kvalitu produktu místních agentur dát ruku do ohně, nepopisujte nabídku jejich výletů, ale jen možnosti, kam se dá podívat, co se dá zhlédnout. Mimochodem, pak si také ohlídejte prodej prostřednictvím svého delegáta – s katalogem to sice nesouvisí, ale s vaší odpovědností ano.
Smlouva o zájezdu
Smlouva o zájezdu je opravdu jen o zájezdu, ne na výlet nebo jednu službu (tedy nepojištěné produkty) – většina zákazníků to nejspíš nepozná, ale jde o klamání zákazníka.
Ochrana osobních údajů
Informace o ochraně osobních údajů v katalogu de iure být nemusí. Ale musí být v podmínkách smlouvy, respektive dříve, než ty osobní údaje obdržíte. Takže pokud máte v katalogu smluvní podmínky, neopomeňte tam uvést úplnou informaci o zjišťování a ochraně osobních údajů, a to i v případě, že je budete zpracovávat jen pro účely ze zákona, tj. bez povinnosti mít k tomu souhlas.
Reklamační řád
Chyby v reklamačním řádu (tj. informacích pro klienty, jak reklamovat) jsou absolutně nejčastějším nedostatkem zjištěným při kontrolách ČOI. ACK ČR pro své členy zpracovala vzorový reklamační řád a na vyřizování reklamací zaměří i program některého Klubového dne tak, aby členové mohli diskutovat a sdílet zkušenosti.
Máte zájem? Přidejte se k nám!
www.ackcr.cz
ACK ČR přivítala nové členy:
 |
|
Nemo & Selecta s. r. o., Praha |
 |
|
Go2 s. r. o., Praha |
 |
|
Monika Rieglová, R-DESIGN, Praha |
 |
|
Marva Media s. r. o., Praha |
 |
|
TBO Travel srl, Cesenatico, Itálie |
www.ackcr.cz
Aby biometrická víza nezbrzdila incoming
Vydávání biometrických víz bude do konce roku platit pro všechny země s vízovou povinností. ACK ČR se zasazuje o hladký průběh v hlavních zdrojových zemích pro incoming.

Kdy přijdou na řadu významné zdrojové země
Není jistě náhodou, že harmonogram zavádění jednotného Vízového informačního systému, jehož součástí jsou biometrická víza, ponechal zdrojové země s velkou kapacitou turistů až nakonec, kdy již budou s biometrikou zkušenosti. I proto dosud proběhl proces bez většího povšimnutí, s výjimkou těch touroperátorů, kteří byli na příslušná teritoria specializováni. Nyní ale jde a půjde do tuhého. Vízový informační systém bude zaveden:
- od 14. 9. 2015 v regionu 18, což je Rusko,
- od 12. 10. 2015 v regionu 19, což je Čína, Japonsko a sousední země – Jižní i Severní Korea, Taiwan a Mongolsko,
- od 2. 11. 2015 v regionu 20, což je Indie, Pákistán a sousední země,
- a nakonec od 20. 11. 2015 v těch zemích EU, které se neúčastní společné vízové politiky, což je pro incoming z hlediska zdrojových trhů již okrajové.
Ukrajina jako varovný příklad
Ministerstvo zahraničních věcí plánovalo v souladu s harmonogramem postupně a zavádí příslušná opatření, posiluje příslušné konzuláty a sjednává vízová centra. Skutečně ostrá zkouška však přišla 23. 6., kdy byl Vízový informační systém spuštěn na Ukrajině. I tam sjednalo MZV vízová centra a posílilo konzulát. Jenže pracnost je násobná a počet žádostí o víza na konzulátu ve Lvově prudce vzrostl: v roce 2014 oproti 2013 o 31 procent a za první pololetí 2015 pak oproti stejnému období 2014 o více než polovinu. Tak jako si kapři nevypustí rybník, tak ani vízová centra úředně neoznámila, že to jaksi nezvládají. Takže vedení MZV nevzalo na vědomí, že žadatel krátce po spuštění biometriky prostě neměl šanci ani jen podat žádost. Tedy – žádost o „české“ schengenské vízum. Schengenské vízum od jiné země tohoto prostoru získat šlo.
ACK předává MZV poznatky z praxe
Na ACK ČR se obrátili jak její postižení členové, tak i ukrajinští touroperátoři, kteří s žádostí o nápravu na jiné adrese tak nějak neuspěli a kteří chtěli i nadále posílat své klienty svým českým partnerům a nesměrovat je do jiných zemí, které umějí vyřídit schengenská víza včas.
Návazně na žádost Asociace turistického průmyslu Ukrajiny ALTU, jakož i žádost 10 velkých ukrajinských touroperátorů o pomoc, se předseda ACK ČR Viliam Sivek okamžitě obrátil na ministra zahraničních věcí Lubomíra Zaorálka a jeho náměstka Martina Smolka s důraznou žádostí o neprodlené řešení situace. Následovalo několik jednání včetně schůzky zástupců MZV s představiteli asociací podnikatelů v cestovním ruchu 10. 8., na které předseda ACK ČR názorně dokumentoval, že žádost o vízum stále ještě nešlo podat. Poté byla dohodnuta spolupráce při předávání poznatků a řešení situace a určité zlepšení se dostavilo.
Pro Rusko, Čínu a Indii je třeba vyřešit chyby v předstihu
Regiony, které jsou na řadě nyní, představují pro incoming životně důležitý a perspektivní potenciál. Ruských turistů sice v souvislosti s poklesem rublu ubylo, ale pořád jde o velmi významný počet a budoucí perspektivu. MZV v srpnu slíbilo podat včas potřebné informace a počet vízových center se rozšiřuje o dalších pět – Smolensk, Petrozavodsk, Vyborg, Vologdu a Veliky Novgorod. V polovině září uvidíme, jak dopadlo poučení z krizového vývoje na Ukrajině a v praxi u ruských turistů. Další vpravdě zatěžkávací zkouška čeká v říjnu v Číně. ACK ČR bude situaci průběžně podrobně monitorovat a projednávat, aby MZV slyšelo hlas „z druhé strany“.
Přidejte se k nám se svými poznatky – společný hlas má význam i pro váš business!