Transpozice směrnice se rychle blíží
Cestovní kanceláře ještě nedávno bojovaly o svou existenci z důvodu navrhované novely zákona č. 159/1999 Sb., kterou na podzim loňského roku připravovalo Ministerstvo pro místní rozvoj. Navrhovaný text novely vyvolal ze strany pojišťoven obavu poskytnout některým cestovním kancelářím pojištění záruky pro případ úpadku. Členové Představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR vedli v této věci řadu jednání na mnoha úrovních. Situace se konsolidovala poté, kdy přesvědčili nejprve Senát a posléze i Poslaneckou sněmovnu k nutným změnám v připravované novele. Nyní, jak se jeví, však přichází nová vlna zásahů do legislativy týkající se cestovního ruchu.
Čeká nás transpozice směrnice EU č. 2015/2302 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách. Tento dokument bude implementován během příštích týdnů a měsíců do novely zákona č. 159/1999 Sb., čímž již nyní opět vzniká řada nevyjasněných bodů a úprav české legislativy, týkající se podnikání v cestovním ruchu. Datum účinnosti evropské směrnice je stanoveno na 1. července 2018, nicméně cílem Ministerstva pro místní rozvoj ČR je aplikovat ji co nejdříve. A tak znovu v nekonečné řadě čekají Asociaci cestovních kanceláří ČR v této věci další a další jednání s odpovědnými orgány a osobami.
Nová směrnice si klade za cíl rozšířit ochranu klienta (jako by nebyl už dostatečné ochráněn) a zvýšit jeho informovanost o cestovních službách, potažmo zvýšit jeho práva mnohdy nejen na úkor pořadatele zájezdu, ale nově i u služeb, které si cestující z jednotlivých služeb složí (in package) samostatně. Více subjektů tím tak nese odpovědnost za náhradu škody v případě úpadku, pokud jejich služby budou ve formě balíčku. Současný výklad pojmu zájezd není vždy pro pojišťovny a pojistníky jednoznačný, nyní však vzniká další nejasně vymezený pojem spojené cestovní služby. Hrozí tak nebezpečí přesunu dalších odpovědností na podnikatele v cestovním ruchu (jako by jich doposud nebylo dost).
Jak víme z minulosti z mnoha případů, jednu identickou směrnici EU jsou schopny jednotlivé členské státy Evropské unie implementovat různými způsoby, tj. různými ustanoveními zákonů. Asociace cestovních kanceláří ČR se proto neustále snaží ve vztahu s orgány státní správy komunikovat již tak tvrdé podmínky podnikání a neustálé změny v legislativě.
Uvědomujeme si, že je zapotřebí být jednotní, a proto jednotlivé změny v legislativě konzultujeme i s ostatními experty a zainteresovanými stranami tak, aby nová transpozice směrnice byla co nejúnosnější. Během procesu implementace nových změn do české legislativy však asociace bojuje i s jinými návrhy úprav podnikání, které vytváří Ministerstvo pro místní rozvoj a které prezentuje během pracovních skupin k transpozici směrnice.
S přípravou transpozice nové směrnice navrhuje Ministerstvo pro místní rozvoj například i novou povinnou formu zajištění tak, aby byla vždy poskytnuta záruka vrácení veškerých plateb uskutečněných cestujícími nebo v jejich prospěch, nejsou-li příslušné služby poskytnuty v důsledku platební neschopnosti pořadatele. Takto získané nové finanční prostředky by byly použity v případě, že by některá z cestovních kanceláří zkrachovala a její pojištění by nepokrylo škodu do výše 100 procent. Tyto kroky však asociace spatřuje jako nadbytečné. Dodatečné zajištění po přijetí novely zákona č. 159/1999 Sb., v platném znění, není již na místě. Již v současné době patří Česká republika mezi nejpřísnější systémy zajištění, a není proto nutné vytvářet nový nástroj, do kterého by byly cestovní kanceláře nuceny přispívat. Současně by se na ně kladl další finanční nárok, a to i s ohledem, že nyní mají jednotlivé pojišťovny větší přehled o zájezdech cestovních kanceláří, a jejich pojistné je tedy pravidelně kontrolováno tak, aby pokrylo případný úpadek.
Během jednání byl uveden mj. i návrh, že by nová legislativní úprava stanovovala (omezovala) maximální výši záloh, které by cestovní kanceláře mohly vybírat od svých klientů při podpisu smlouvy o zájezdu. Proti tomuto návrhu se Asociace cestovních kanceláří ČR ohradila oficiálním dopisem na Ministerstvo pro místní rozvoj. Návrh považuje za zcela nepřijatelný zásah do svobody podnikání, který by cestovní kanceláře zásadně znevýhodnil nejen oproti zahraniční konkurenci, ale i oproti absolutní většině jiných oborů podnikání v České republice, kde taková zákonná regulace neexistuje. Tato regulace, která by představovala bezprecedentní zásah do svobody podnikání a fungování trhu, by mohla vést i k ukončení činnosti značného množství finančně zdravých a dlouhodobě fungujících českých cestovních kanceláří.
www.ackcr.cz
ACK ČR přivítala nové členy – 9/2016:
 |
|
Chinese Czech Tourist Fund, s. r. o. |
 |
|
Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Ústav lázeňství, gastronomie a turismu |