ACK ČR radí a informuje – leden 2014

Společně to zvládneme

Viliam SivekNejtypičtějším atributem vstupu do letošního roku je nejistota co „to“ udělá. Nová legislativa, nová vláda… Mají se cestovní kanceláře bát? Co mohou očekávat?

Zatímco incoming se letos může těšit z toho, že mu devalvace pomáhá a dle sdělení ČNB ještě nejspíš celý rok pomáhat bude, outgoing musí naopak řešit, jak si poradit se situací, která je pro něj ztížená. Všechny podnikatele dohromady pak straší nový občanský zákoník a dále média zvěstmi, co všechno se nová vláda chystá změnit. Máme pro vás jednu dobrou zprávu: pro tento rok jsou karty víceméně rozdány, vláda fakticky nic moc nezmění – i kdyby chtěla, ví, že se to nedá stihnout. Ta trochu horší zpráva je, že očekávaná ztížení podmínek podnikání v cestovním ruchu se přehoupnou do dalšího roku a let.

Nová konkurence, nové přístupy

Vývoj před nás klade nové a stále těžší podmínky, nové výzvy a novou dravou konkurenci. Hlavní konkurencí už není cestovní kancelář odvedle, ale nabídka zařídit si cestu na vlastní pěst. Práce bude čím dál těžší a především jiná. To znamená, že obstát mohou jen aktivní, kteří najdou nová aranžmá a nový přístup ke klientům, ti, kteří se chopí příležitostí a kteří využijí všech možností včetně internetu a sociálních sítí. I proto má ACK ČR internetovou sekci a věnuje nejeden Klubový den tematice komunikace na síti.

Ani malí se nemusejí bát, ACK ČR pracuje i pro ně

Malé cestovní kanceláře a agentury mají své nezastupitelné místo na trhu, pokud zvolí dobrý podnikatelský záměr a vhodně doplňují segment obsazený těmi velkými. Jenže zvláště menší subjekty se potřebují cele věnovat businessu a ne hlídat neustále se měnící podmínky pro podnikání. ACK ČR to dělá za všechny a pro všechny své členy zároveň, velké i malé. Již v prosinci jim zaslala nové vzorové materiály, jak formulovat smluvní podmínky a co nezapomenout uvést ve smlouvě o zájezdu či v potvrzení zájezdu podle nového občanského zákoníku. Vzory jsou přitom v maximálním možném rozsahu podmínek: každý si z nich může vybrat podle svého zaměření – a nikomu tak nemůže nic uniknout. Ani to, že nový občanský zákoník je výhodné promítnout i do reklamačního řádu.

Školení, semináře, konference

Nový občanský zákoník si teprve bude „sedat“, doprovodné zákony jsou ještě mladšího data. O problematiku, se kterou se budou cestovní kanceláře a agentury muset seznámit, tedy bohužel nebude nouze. Vedle toho je řada nových poznatků, zvláště ve sféře komunikace a IT. O komerční školení není nouze, ale jsou drahá. ACK ČR zařazuje aktuální témata na Klubové dny či samostatné semináře, které pořádá zpravidla bezplatně. Roční členské platby se tak členům násobně vrátí.

Základ = praktické informace a kontakty

Kontakty a informace vždy patřily v podnikání k tomu nejcennějšímu. V globálním světě a internetové době je obojího tolik, že toto pravidlo musí být upřesněno: cenné jsou jen účelné a prověřené kontakty a potřebné informace; ty ostatní rozptylují či přímo zavádějí. Jenže to neodfiltruje ani sebelepší technika, vždycky je potřeba i logická úvaha a profesionální zkušenost. Má, nebo nemá pro cestovní kancelář smysl vědět tři roky předem, že se může změnit předpis pro autokary, když nikdo ještě neví přesné znění? Má, nebo nemá smysl vědět, že za ty tři roky bude v Praze událost evropského či světového významu? ACK ČR informace shromažďuje, třídí a ty skutečně důležité předává členům, resp. na ty nejzávažnější informace členy ještě výrazně upozorní. Vzájemné kontakty se pěstují na každoměsíčních Klubových dnech i na prezentacích pořádaných sekcí památek a významných turistických cílů. O informace, který subjekt je naopak zdrojem problémů, se členové mohou podělit kromě ústního podání i na interní části webových stránek.

Ve společenství je síla: Společně efektivněji

V obchodním světě mají vždycky výhodu ti větší: buď si podmínky mohou přímo diktovat, nebo jsou alespoň natolik významným partnerem, že jim druhá strana vyjde vstříc. Hmatatelným důkazem jsou množstevní slevy. Většina cestovních kanceláří a agentur jsou ale malé a střední subjekty – jednotlivě tedy na žádné výhody nedosáhnou. ACK ČR je jako respektovaný partner úspěšně vyjednává díky své soustředěné síle velkých, středních i malých pro všechny členy. Každoročně se o tom přesvědčují vystavovatelé na veletrzích v Brně, v Praze i na regionálních výstavách; v Brně zajistíme i slevy z ceny ubytování. Výhodnější podmínky spolupráce ACK ČR vyjednala i s některými památkovými objekty. Na společných setkáních i v informacích členům jsou poskytovány komerční příležitosti a náměty.

Společná obrana

Cestovní kanceláře a agentury jsou v nezáviděníhodném postavení. Jsou v hledáčku médií a první na řadě pokud jde o ochranu spotřebitele, zatímco u jejich dodavatelů ochrana spotřebitele často nedošla tak daleko. A každý z těch dodavatelů má tendenci podchytit cestující veřejnost napřímo. Často k vlastní škodě: cestujícímu nenabídne komplexní službu (resp. taková nabídka může být černým podnikáním) a ani na tom nevydělá víc. ACK ČR se staví plnou vahou proti takovým tendencím. Loni dosáhla obratu např. v oblasti prodeje letenek, kdy ČSA diametrálně změnily postoj od arogance k upřímnému zájmu o součinnost. Další leteckou společnost, která se od praktik minulého vedení a ČSA „nakazila“, jsme již vyzvali k nápravě. Nářky izolovaných IATA agentur by nikdo nebral vážně – pokud se ale ozve zástupce naprosté většiny trhu, musí letecká společnost své kroky přehodnotit, protože i „na nebi“ panuje konkurence.

Lobbing

Cestovní ruch je průřezová disciplína, do které zasahují všichni – a řízení kulhá čím dál víc. Miliardy z EU se čerpají špatně = málo a zhusta bez opravdového efektu, zákony jsou děravé nebo leží v šuplíku. Stokrát jsme nabízeli součinnost, stokrát vznášeli náměty a připomínky. Většinou jsme byli vyslechnuti, ale ne vyslyšeni; erár sice „rozuměl našemu stanovisku“, ale jel dál po svých kolejích. Nová politická elita a z ní vzešlá vláda slibuje podnikatelský pohled, efektivitu a odborníky. Stane-li se Mgr. Jourová naším již asi patnáctým ministrem pro oblast cestovního ruchu, tak je to osoba, která má zkušenosti s čerpáním EU fondů i prací na MMR a má o tuto problematiku zájem. Pokud bude na MMR těchto zkušeností využito, máme naději, že se nám může podařit posunout cestovní ruch na místo, které mu patří. K tomu je ale potřeba výrazně sjednotit a napřít síly.

Do nového roku nás čeká úkol přesvědčit o důležitosti a potřebách cestovního ruchu novou vládu, po podzimních volbách i regionální orgány. V ČR je více než tisíc cestovních kanceláří a několik tisíc cestovních agentur. ACK ČR vždy hájí zájmy všech. Půjde nám to o to lépe, o co silnější bude členská základna. Zvažte proto své členství v nejsilnější a nejstarší profesní organizaci v oboru, protože jen společně budeme všichni dostatečně silní a připravení. To jsou i důvody k tomu, abych vám dnes spolu s přáním úspěšného nového roku předal své pozvání ke spolupráci pod společnou střechou ACK ČR.

Text: Viliam Sivek, předseda Asociace cestovních kanceláří ČR
Foto: Sivek Hotels

www.ackcr.cz 


ACK ČR přivítala nové členy:

 

CA Lobkowicz Events Management,
Nelahozeves

 

 

 

CA Ellagris,
Most-Vtelno

 

 

 

CA Express Tour,
Praha

 

 

 


Podřízení cestovní smlouvy režimu
nového občanského zákoníku

Podle jedné právnické rady je právní předpis vždy třeba číst odzadu – od jeho tzv. přechodných ustanovení. Přechodná ustanovení upravují, jakým způsobem nová právní úprava dopadá na vztahy vzniklé před její účinností. V tomto článku vás seznámím s některými přechodnými ustanoveními nového občanského zákoníku (NOZ), která jsou významná pro vztahy vznikající na základě cestovní smlouvy alias po novu smlouvy o zájezdu.

Nový občanský zákoník se primárně použije na práva a povinnosti vzniklé po jeho vstupu v účinnost. Tato zásada je obsažena v přechodném ustanovení § 3028 odst. 1 NOZ a v praxi znamená, že smlouvy, které cestovní kancelář nebo cestovní agentura uzavře od 1. 1. 2014, podléhají režimu NOZ.

Co se ale stane se smlouvami, které cestovní kanceláře nebo cestovní agentury uzavřely do 31. 12. 2013? Na to dává odpověď ustanovení § 3028 odst. 3 NOZ a specificky ke smlouvě o zájezdu také ustanovení § 3078 NOZ. Podle prvního platí, že právní poměry vzniklé přede dnem nabytí účinnosti NOZ, jakož i práva a povinnosti z nich vzniklé, včetně práv a povinností z porušení smluv uzavřených přede dnem nabytí účinnosti NOZ, se řídí dosavadními právními předpisy, tedy starým občanským zákoníkem.

Jelikož všichni účastníci zájezdu si obvykle nekupují jeden a tentýž zájezd ve stejné době, důsledkem uvedených časových pravidel může být, že cestovní kancelář bude mít na letní zájezd v sezoně 2014 vztahy s některými zákazníky upraveny podle starého občanského zákoníku a vztahy s jinými již podle NOZ. Odlišnosti v právech a povinnostech podle staré a nové právní úpravy nebudou zásadního charakteru, přesto, pokud cestovní kancelář nechce jakékoli odlišnosti zkoumat, existuje řešení, a to dohoda o podřízení se režimu NOZ.

Cestovní kancelář a zákazník si mohou ujednat, že cestovní smlouva uzavřená mezi nimi před 1. 1. 2014 se podřizuje režimu NOZ. Konkrétní text ujednání může být následující: „Práva a povinnosti stran této (cestovní) smlouvy se ode dne nabytí účinnosti zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, řídí tímto zákonem.“ Toto ujednání mohlo být ve smlouvě obsaženo ještě před 1. 1. 2014, ale ani teď není pozdě. Ujednání totiž může mít také povahu samostatné dohody, kterou můžete uzavřít v podstatě kdykoli, samozřejmě čím dříve, tím lépe.

Podřízení se NOZ je podle mého názoru u starých cestovních smluv záležitost spíše systémová. Proč a u kterých typů smluv je použít, se dočtete v pokračování článku na www.ackcr.cz

 

Klára HavlíčkováAutorkou článku je JUDr. Klára Havlíčková

 

Holubová-advokáti s. r. o.
 
klara.havlickova@holubova.cz

Nejnovější články z rubriky Legislativa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Soud potvrdil pokutu 8,3 milionu pro Booking.com

Krajský soud v Brně potvrdil pokutu 8,3 milionu korun, kterou rezervačnímu portálu Booking.com uložil v roce 2019 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to z rozsudku zveřejněného na elektronické úřední desce soudu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Novelu, která umožní regulovat sdílené ubytování, letos předloží MMR

Ministerstvo pro místní rozvoj pracuje na novele, která umožní obcím regulovat sdílené ubytování typu Airbnb na jejich území, ale také jasně odliší příležitostný pronájem od hotelových apartmánů. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí ministerstva pro místní...

Číst více