ACK ČR radí a informuje: Nová Koncepce ACK – Opřít se proti krizi

Nová Koncepce ACK – Opřít se proti krizi

 Jakkoliv se slovo krize nadužíváním obnosilo, skutečná krize právě nastala. Úsporná opatření již nejsou prázdnými frázemi, ale realitou. O to hůř, že prakticky v celé euroamerické oblasti. Proto ACK vstupuje do nového roku s koncepcí, jak minimalizovat dopady nadcházející krize, zvláště na své členy.

Ať se to komu líbí, nebo ne, cestovní ruch nepatří mezi absolutní nezbytnosti a když přijde doba utahování opasků, nastane posun v poptávce. A protože nouze nedopadá na všechny stejně, budou se pomyslné nůžky rozevírat: bohatí si budou stále moci dopřát – a za své peníze budou chtít špičkové výkony. Druhá strana nůžek možná sklouzne špičkou až mimo dosah cestovních kanceláří k pobytům na chatách, zatímco střední vrstva bude hledat cesty, jak si dovolenou zlevnit, ať už omezením komfortu nebo rozsahu služeb. Obdobně to platí i pro incoming ze zemí, které úsporná opatření zasáhnou.

V tomto roce se proto musí cestovní kanceláře a agentury vypořádat s poklesem kupní síly spotřebitelů, dalším tlakem na ceny a se zesílením konkurenčního boje o klienty v celo­evropském/světovém měřítku – to vše při rostoucích nákladech na provoz. V neméně nerůžové situaci budou jejich dodavatelé, což se projeví ve snaze prodat vlastními silami a tedy i tendenci k neetickému jednání, podbízení atd. – a nakonec je bohužel i možnost úpadku, což by např. u letecké společnosti mohlo být pro přímé klienty velkým prob­lémem.

ACK ČR proto jde do tohoto období s novou koncepcí, která má formou konkrétních opatření a počinů pro členy zajistit, aby se jim členství právě v této obtížné době hmatatelně vyplatilo, zvláště když oni sami aktivně všechny nabízené služby a možnosti využijí. Co tedy tři pilíře koncepce přinášejí?

Více obchodních příležitostí pro členy, než kdyby stáli osamoceni

  • Zaštítění logem silné profesní organizace v době zvýšeného konkurenčního boje a současně znejistění spotřebitelů představuje konkurenční výhodu. Zvyšuje důvěryhodnost a stává se prakticky podmínkou pro účast ve výběrových řízeních na firemní a podobné zakázky. Tam se zpravidla požaduje přímo dobrozdání. ACK takové svým členům vystavuje.
  • Zviditelnění na akcích cestovního ruchu za výhodných podmínek. Čím obtížnější je doba, tím více je třeba být viděn. Kromě trvalého zviditelnění členů na webových stránkách ACK ČR ( www.ackcr.cz  a www.ack.travel ), podporovaném články na portále Novinky.cz, dává ACK členům možnost zvýhodněné účasti na výstavách a veletrzích cestovního ruchu, přičemž na GO a Holiday World mohou v rámci doprovodného programu ACK zdarma prezentovat „svou“ zemi a svůj produkt odborníkům i veřejnosti. Na těch webech ACK ostatně také.
  • Workshopy s incomingovými touroperátory. Z tradičních evropských zdrojových zemí lze očekávat spíše propad, proto oslovujeme teritoria, kde je nevyčerpaný potenciál. Během veletrhu Holiday World zorganizuje ACK dva workshopy: s ruskými touroperátory a s tureckými zájemci o organizaci cest do České republiky. O tom, že se ACK vehementně opře do problematiky získávání víz, aby na nich veškerá propagace netroskotala, jsme psali v prosincovém vydání COT business.
  • Potírání černého podnikání. Na trhu je velká nabídka zájezdů od subjektů, které k tomu nemají oprávnění. Těm, které balancují na hraně zákona či jen lehce za ní, vysvětlíme, co riskují – a kde jsou hranice. Na nenapravitelné budeme podávat oznámení živnostenským úřadům. Ani jedno oznámení člena o škodné v revíru nezůstane ležet ladem, aniž bude jmenován, aby neriskoval odvetu. Vhodné tipy si bude ACK rovněž sama vyhledávat. A budeme rovněž informovat jejich zákazníky, co při koupi služeb neoprávněného subjektu riskují.
  • Tipy pro programovou nabídku, fam tripy. Naše regiony i okolní země se předhánějí v nabídce zajímavých programů pro turisty. Jenže když je něčeho hodně, ztrácí se přehled a leckteré cestovní kanceláři tak zajímavé nabídky uniknou. ACK připravuje pro členy včasné informace, přehledy výročí a akcí, v rámci sekce památek i vzájemná setkání, pořádá také fam tripy.

Snižování nákladů

Optimalizace nákladů přijde vhod vždycky, v době krize je nutností. ACK ji členům poskytuje v několika směrech:

  • zvýhodněné nabídky pro členy ze strany dodavatelů – třeba organizátorů veletrhů, software, ale např. i platebních karet atp.
  • sdílení informací a know-how, jehož shánění přijde draho a neznalost ještě dráž. Sem patří vzájemná informovanost o neplatičích a neseriózních partnerech, semináře pro členy k novým zákonům, příručky a vzory jak se vypořádat s vyhláškami i daněmi, včetně obratové daně atd.
  • společné projekty členů, od společných účastí na náborových akcích v zahraničí (nejnověji prospektový servis na veletrzích v Moskvě) přes společné vytěžování dopravních aj. kapacit po tvorbu společného produktu.

Tlak na zlepšování podnikatelského prostředí (zákony atp.)

ACK je činná v tomto ohledu v mezích možného. Připadá vám, že je třeba prosadit víc? Přidejte se k nám, ať se můžeme opřít i o váš hlas. Jinak se špatně vzdoruje demagogickým argumentům, že současná legislativa vyhovuje, když stovky cestovních kanceláří mlčí!

Opřete se o nás – jen společně jsme silní!


Právní okénko

Se začátkem nového roku si uvědomujeme, jak rychle čas plyne. V lednovém právním okénku se proto budeme zabývat tématem, které s plynutím času úzce souvisí, a sice promlčením práva. Jedná se o téma obecné, které nemá speciální souvislost s cestovním ruchem, přesto, pokud byť jediný čtenář právního okénka po jeho přečtení poběží za svým právníkem, aby zavčas uplatnil svůj nárok u soudu, anebo naopak zbytečně neuhradí již promlčený závazek, věřím, že nebylo zařazeno omylem.

Co dělat, aby vám právo „neuteklo“?

Zásadně všechna práva na peněžitá plnění se promlčují. To znamená, že je lze proti dlužníkovi účinně uplatňovat jen, dokud neuplyne tzv. promlčecí doba. Uplynutím promlčecí doby totiž vzniká dlužníkovi právo vznést námitku promlčení, a pokud tak dlužník učiní, nemůže již soud promlčené právo přiznat. Pokud před uplynutím promlčecí doby neřešíte své pohledávky soudní cestou, znamená to, že jste se se svým nárokem na peněžité plnění dobrovolně rozloučili bez ohledu na to, zda se jednalo o nárok opodstatněný. Zbývá vám pouze teoretická možnost, že dlužník uhradí dluh dobrovolně, čemuž promlčení nebrání.

Pro promlčení nároku na peněžité plnění je nerozhodné, zda se jedná o nárok, který vyplývá ze smlouvy nebo ze zákona. Z plnění, která mohou vyplývat za zákona, připomínám na tomto místě již mnohokrát skloňovaný nárok na náhradu škody nebo nárok na vydání bezdůvodného obohacení.

Nárok na peněžité plnění je třeba před uplynutím promlčecí doby uplatnit u soudu. To znamená, že nestačí, pokud je před uplynutím promlčecí doby dlužníkovi pouze zaslána výzva, anebo i opakovaná výzva, k úhradě dluhu. Nejpozději poslední den promlčecí doby musí být podána příslušná žaloba u soudu.

Spolu s pohledávkou se promlčuje také tzv. její příslušenství – smluvní nebo zákonné úroky z prodlení nebo poplatek z prodlení.

V pokračování článku, který je dostupný na www.ackcr.cz , naleznete přehled promlčecích dob jednotlivých práv. Dále se budeme zabývat otázkou počátku, přerušení a stavení běhu promlčecí doby, přičemž se pozastavíme u promlčení tzv. reklamačních práv, která jsou v oblasti cestovního ruchu obvyklá.

JUDr. Klára Havlíčková
Holubová-advokáti s. r. o


V prosinci přivítala ACK ČR tohoto nového člena:

 CK JOHOHO, v. o. s.
Brocno 17, Štětí

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více