Využívat výhody
Asociace cestovních kanceláří České republiky jako ostatně každé dobré podnikatelské sdružení nežije kvůli vznešeným ideálům nebo pofiderní slávě funkcionářů, ale proto, že toto společenství přináší svým členům hmatatelné výhody. Je jich víc než si myslíte – a ne každý si uvědomuje, jak se vyplatí zvednout hlavu od kolotoče provozu a věnovat jim pozornost.
Dobré nápady a dobré obchody se rodí ve společenství. Proto organizuje ACK ČR každý měsíc Klubové dny, na kterých se účastníci dozvědí to, co zrovna potřebují vědět z oboru – a kromě toho si v zajímavém a přátelském prostředí podebatují o svých problémech a projektech – některé vzniknou právě z té debaty. Speciálně na incoming a domácí turismus cílí prezentace sekce památek a významných turistických cílů, na nichž si cestovkáři podrobně ozkusí, jak a pro koho lze takovým programem inovovat nabídku a mají příležitost vyříkat si s nabízejícími, co a jak by bylo pro úspěšnou nabídku potřeba dotáhnout. Outgoing má podobnou příležitost na fam tripech.
Pro podporu prodeje ACK ČR již léta vyjednává členům zvýhodněnou účast na veletrhu GO/Regiontour, jemuž poskytuje již tradičně záštitu. Výhody se v poslední době masivně rozšířily: dnes zahrnují kromě GO/Regiontour a Holiday World i regionální veletrhy a výstavy v Ostravě, Hradci Králové, Českých Budějovicích a mnoha dalších. Samozřejmostí jsou bohaté doprovodné programy ACK ČR pro návštěvníky, které pomáhají přilákat početnou skupinu návštěvníků – potenciálních klientů vystavujících členů. Účast cestovních kanceláří na výstavách sice obecně klesá, ale právě proto se vyplatí ji nepodceňovat. Méně vystavovatelů = méně konkurence. A účast se nadto dá využít k více účelům. Stánek nemusí jen pasivně čekat na náhodné klienty, ale může se stát i prostorem pro cílená jednání s obchodními partnery. Při dobré organizaci tak ušetří všechny strany – a prezentace na veřejnosti je jen další stranou mince. ACK ČR proto dohodla s organizátory veletrhu GO 2013 některé další vychytávky ve vzájemné propagaci. Bližší informace jsou k dispozici v sekretariátu ACK ČR.
Aktuálně jako součást doprovodného programu na veletrhu MADI organizuje ACK ČR 31. 10. od 10 hodin seminář na téma Pojištění insolvence CK ve světle změny zákona č. 159/1999 Sb.
Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
www.ackcr.cz
Právní okénko
Také máte často pocit, že čas běží příliš rychle, úkolů je příliš mnoho a všechny musí být hotovy hned nebo přinejmenším včera bylo pozdě? Mnohdy je to skutečně jen pocit ovlivnitelný vlastní sebereflexí, existují však situace, kdy je bezodkladné jednání vyžadováno zákonem. V tomto právním okénku se zaměříme na to, v jakých situacích ukládá zákon cestovní kanceláři povinnost jednat „bez zbytečného odkladu“ a co to přesně znamená.
„Bez zbytečného odkladu“
Dle právní úpravy cestovní smlouvy obsažené v ustanoveních § 852a a násl. občanského zákoníku je cestovní kanceláři v několika situacích uloženo jednat ve vztahu k zákazníkovi bez zbytečného odkladu. Jedná se o případ vrácení úhrady ceny zájezdu poté, co zákazník platně odstoupil od cestovní smlouvy z důvodů porušení povinnosti cestovní kanceláří (ust. § 852h odst. 2). Dále se jedná o případ vrácení rozdílu mezi cenou zájezdu uhrazeného na základě původní cestovní smlouvy a nové cestovní smlouvy, která byla zákazníkovi nabídnuta po jeho odstoupení od původní smlouvy pro změnu smluvních podmínek (ust. § 852g odst. 3). Dále o případ provedení opatření k tomu, aby zájezd, ke kterému se cestovní kancelář zavázala, a který již byl zahájen, mohl pokračovat, přestože cestovní kancelář zjistila, že není schopna zákazníkovi řádně a včas poskytnout všechny služby, ke kterým se zavázala (ust. § 852k odst. 2), a v neposlední řadě i o případ vrácení ceny zájezdu v případě, kdy přijetí zmíněných opatření není možné (ust. § 852k odst. 4).
Pojem „bez zbytečného odkladu“ je nejen pro laika, ale i pro právníka značně neurčitý. V právní teorii se řadí mezi tzv. abstraktní normativní konstrukce právních předpisů. Přes svou neurčitost se s tímto pojmem můžeme setkat v oblasti soukromoprávních vztahů velice často. Podle ust. § 591 občanského zákoníku totiž platí, že „pokud doba plnění prodávajícího a kupujícího nebyla, případně ani dodatečně, dohodnuta, jsou povinni plnit bez zbytečného odkladu, není-li to obvyklé v jiné době“. Plnění bez zbytečného odkladu je tedy pravidlem, není-li dohodnuto jinak. U cestovní smlouvy však zákon ve výše popsaných případech plnění bez zbytečného odkladu vyžaduje a odchylnou domluvu cestovní kanceláře a zákazníka nepřipouští.
Specifikem „bez zbytečného odkladu“ upraveného ustanoveními o cestovní smlouvě je dále to, že zakotvení této povinnosti do právního řádu ČR je provedením směrnice 90/314/EHS, o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy. Ta ve svém překladu hovoří přesně o povinnosti (vrátit peníze, atd.) „v co nejkratší době“ (angl. „as soon as possible“, fr. „dans les meilleurs délais“). Ve světle znění a účelu této směrnice by mělo být „bez zbytečného odkladu“ neboli „v co nejkratší době“ také vykládáno.
Pokračování článku je dostupné na www.ackcr.cz. 
JUDr. Klára Havlíčková
Holubová-advokáti s. r. o.
klara.havlickova@holubova.cz
www.ackcr.cz
Jak nedoplatit na slevy
„Češi letos utratili 180 miliónů korun za cestování přes slevové servery,“ hlásal článeček v pražském vydání deníku Metro. Jakkoliv lze o serióznosti další informace o tom, že nejvíc se prodávaly Kanárské ostrovy, mít pochyby, faktem je, že slovo slevy je v České republice, bohužel, nejúčinnějším prodejním nástrojem. A nebude líp, spíše naopak, zvláště při očekávané snížené koupěschopnosti obyvatel.
Sotva se cestovní kanceláře naučily alespoň trochu zacházet s pojmy last minute a následně i first moment a jejich klienti zčásti pochopili výhody first momentů, vyrojily se slevové servery a rozkolísaly trh dalším směrem, dá-li se o směru mluvit. Na slevových serverech se totiž semelou nejrůznější produkty od samostatných služeb až po zájezdy, přičemž většina package není nabízena jako zájezd, ale v šedé zóně zákona.
Ať se to cestovním kancelářím líbí, nebo nelíbí – zákazníci na slevy slyší víc než na cokoliv jiného, a proto jim budou slevy až bombasticky servírovány, ať už ty skutečné nebo jen fiktivní. Jde tedy ne o to, proti slevám a slevovým portálům vést papírovou válku, ale naučit se s nimi žít – a v případě, že je to pro nabídku, resp. doprodej produktu cestovní kanceláře účelné, navázat s těmi seriózními z nich obchodní spolupráci. Jak je rozlišit – a co si při takové spolupráci pohlídat ve smlouvě i v realitě jejího plnění, zpracoval místopředseda ACK ČR Petr Krč do stručného návodu:
Na co si dát v CK pozor při spolupráci se slevovými portály
Ve 20 přehledných bodech upozorňuje na znaky serióznosti či jejího opaku, parametry smlouvy, potřebu držet relace mezi různými prodejními kanály, že se vyplatí hlídat nejen slevový server, ale i to, jak se použije po prodeji svého zájezdu a že sdílení případných negativních zkušeností s kolegy se vyplatí všem. Členové ACK ČR tak dostali další užitečnou pomůcku. Ostatně, pokud chtějí slevový server zkusit, mají na koho se obrátit: jedním z členů je i cestovní agentura, která provozuje velmi seriózní slevový server zaměřený výlučně na cestovní ruch.
Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
www.ackcr.cz
V září přivítala ACK ČR tyto nové členy:
|
Czech Credit Bureau, a. s.,
Praha
|
|
 |
SPECULUM
ALCHEMIAE PRAGUE
|
|
 |
Zámek
Napajedla
|
|
 |