Adults only hotely – neviditelný, ale perspektivní segment

Opakem takřka bezbřehého kultu dítěte, spíš v socio-psychologické rovině, na rozdíl od té demografické, je trend od dětí si odpočinout. Hlavně od těch nezvladatelných či nezvládaných křiklounů, kteří destruují přinejmenším možnost relaxace unavených dospělých, což už zdaleka nejsou jen senioři. Ostatně, unavení jsou často i rodiče z vlastních potomků, zvlášť když nemají babičky, ke kterým by je na čas odložili.

Potřebě klidné relaxace, případně romantické dovolené, vycházejí vstříc hotely a resorty „adults only“, tedy takové, kde se smí ubytovat jen osoby nad 18, nejvýš od 16 let. Pro hotely znamená princip adults only zpravidla menší počet klientů, a tak to vynahrazují kvalitou až luxusem, rozsahem služeb a odpovídající cenou. I proto jsou kolébkou i Mekkou těchto resortů exotické destinace, kam míří zpravidla movitější klientela. Nadto tam mají dost prostoru a lidí, aby si pohráli s individuálnějšími přáními, osobními službami a hýčkáním klientů. Nicméně i v Evropě a středomořských destinacích se s postupem času takové objekty vyskytují častěji. Společným jmenovatelem je kvalita a rozsah služeb (zvláště typu wellness) i punc výjimečnosti a elegance, někdy až nostalgické. „V adults only hotelech se více dbá na dress code. Lidé si zakládají na tom, že když si jdou po večeři sednout do baru, jde o společenskou událost. Stejně tak animované večery se nesou v duchu dospělácké zábavy, při které se klade důraz na takt a bonton,“ říká Václav Nekvapil z CK Blue Style.

Některé velké resorty, které si chtějí podržet jak rodiče s dětmi, tak klienty vyhledávající klid, řeší situaci oddělením zón tak, aby dospělí našli jak bazén, kde jim nikdo neskočí na hlavu, ani nebude kličkovat okolo lehátka, tak společenskou zónu, kde děti nebudou obtěžovat okolí nevhodným chováním a decibely svého hlasu či přístroje. Zpravidla noblesní atmosféra adults only hotelů, resp. zón jen pro dospělé, jakož i typ animačních programů, hudby atd., automaticky působí tak, že nejsou vyhledávány mládeží orientovanou na hlučnou zábavu, a tak si hosté užijí klidu, aniž by bylo třeba řešit problém stanovení správné věkové hranice, když mnozí osmnácti či dvacetiletí dovedou nadělat víc rozruchu než malé děti.

„Poptávka po hotelích adults only nebo hotelích, kde je této klientele vyhrazena část hotelu, pozvolna roste. Je možné říci, že Češi ji objevili teprve nedávno,“ říká Stanislav Zíma z CK Exim Tours, která nabízí adults only jak na vzdálených ostrovech Atlantiku, Karibiku či na mexických plážích, tak ve Středomoří včetně Egypta. Trend v poptávce potvrzuje i Eva Sedlmajerová z portálu Dovolená.cz: „Cestovní kanceláře každoročně nabízejí také hotely pouze pro dospělé – zájem o tyto hotely mírně roste.“

Podobně perspektivně vidí adults only i Václav Nekvapil z CK Blue Style: „Když jsme představili ucelený koncept pro dovolenou s dětmi, rozhodli jsme se také vyjít vstříc klientům, kteří preferují trávení dovolené bez osvěžující přítomnosti dětí. Zkušenost ukázala, že to byl krok správným směrem, neboť klienti tyto hotely sami aktivně vyhledávají a řada z nich na základě dobré zkušenosti jezdí do těchto hotelů opakovaně. Aktuálně adults only hotely nabízíme i v exotických destinacích, jako jsou třeba Zanzibar, Thajsko, nebo Mauricius.“ Nabídku do exotiky typu Karibiku či Mexika najdeme i v CK ESO travel. A Jan Bezděk z CK Fischer dodává: „Tyto hotely si určitě nacházejí svoji klientelu. Jsme je schopni nabídnout jak v blízkých evropských destinacích, tak i ve vzdálenějších exotických. V exotických destinacích registrujeme o tento typ hotelů velký zájem, ať už se jedná o Mauricius, Maledivy, nebo země v karibské oblasti.“

Rostoucí povědomí a obliba adults only vede cestovní kanceláře k tomu, aby tomuto segmentu nadále věnovaly samostatnou pozornost. Ono se to také vyplatí.

Poptávka tedy roste. Dlužno říci, že na trhu zájezdů předešla nabídku, resp. její jakoukoliv promoci. Ještě před několika lety musel zájemce o adults only po těchto produktech velmi obtížně pátrat, dnes je najde v nabídce řady cestovních kanceláří. Jenže pátrání se pohříchu vyhne jen u několika z nich. Macešsky se chovají i největší prodejní servery, které orientaci nechávají na cestovních kancelářích a samy nějaké vyhledávání či ikony neřeší. „Zájezdy přebíráme kompletně z dat pořádající cestovní kanceláře a nijak odlišené či zvýrazněné je nemáme. Zatím jsme nezaznamenali ani nějak zvětšený zájem od klientů, tak jsme nějaké speciální ikony či filtry neřešili. Jsou to jednotlivé požadavky, které případně řešíme dotazy na pořádající cestovní kancelář,“ říká Stanislav Mrázek ze Zájezdy.cz. Jenže kde se má zájem projevit, když nabídka není rozlišená? Většina Čechů ostatně stále pořádně neví, co to adults only je. Není to tak dávno, kdy se myslelo, že nepřístupno pro děti je tam z důvodu nebezpečí pro jejich mravní vývoj, ne že naopak děti představují nebezpečí pro klidnou relaxaci. Ti, kdo už s adults only mají dobré zkušenosti, se obvykle vracejí anebo vyhledávají přímo podle typu. A tam je dosud pes zakopán. Jen doslova pár cestovních kanceláří má kritérium „jen pro dospělé“ přímo jako volbu ve vyhledávači na vlastních webech (CK Necker­mann, Exim Tours a VTT; Blue Style je má skryté pod romantickou dovolenou). U jiných velkých cestovek musíte extra vyhledat slovní spojení, případně najít hotely prostřednictvím některých menších cestovních agentur nebo vygooglovat z článků.

Kdo do hotelů adults only jezdí?

„Věkové rozpětí klientů je poměrně široké. Typicky se ale jedná o pár kolem 40 a více let, který už jezdí na dovolenou bez dětí, chce si pobyt maximálně užít a je ochoten si za nerušenou dovolenou připlatit. Adults only hotely totiž v naprosté většině případů spadají do vyšší kategorie ubytování,“ podotýká Jan Bezděk z CK Fischer. „Existují v podstatě dvě hlavní cílové skupiny – mladé páry, tedy ti, kteří ještě rodinu nezaložili, a naopak ti, kteří již s dětmi necestují a hledají klidnou dovolenou s vynikajícím standardem poskytovaných služeb,“ doplňuje Jan Šrámek z CK Neckermann. A zajímavý postřeh dodává Václav Nekvapil z CK Blue Style: „Trendem poslední doby je, že adults only hotely objevili pracovníci ze školství. Pozorujeme to již nějakou dobu a od našich delegátů i animátorů v destinacích víme, že učitelé a učitelky si tento typ hotelů opravdu oblíbili.“ Není divu…
 

Už i na Jadranu

Hotely adults only jsou dokonce dosažitelné i po vlastní ose. „I takové hotely máme v nabídce,“ říká Martin Lehocký z CK VÍTKOVICE TOURS, a dodává: „Například v Umagu – hotel Mélia Coral, dále na Makarské riviéře. Nově bude v roce 2018 adults only hotel Valamar Imperial na ostrově Rab. V Černé Hoře takovýto hotel dosud není.“

 
Rostoucí povědomí a obliba adults only vede cestovní kanceláře k tomu, aby tomuto segmentu nadále věnovaly samostatnou pozornost. Ono se to také vyplatí. Tyto zájezdy nejen generují vyšší tržbu na osobu při stejné, ne-li menší pracnosti (kvalita hotelů adults only do značné míry eliminuje reklamace). Jde také o typ klientely, která dává přednost komplexním službám a nemá tendenci lepit zájezd svépomocí ani přebíhat od jedné cestovní kanceláře k druhé, pokud je s ní spokojena. Nabídka hotelů adults only je proto rok od roku širší a dohledatelnější. „Pro tento typ hotelů chystáme i speciální katalog,“ avizuje Jan Bezděk. Příliš váhat s výběrem by ale zájemci neměli. „Je třeba si uvědomit fakt, že adults only hotely bývají velmi rychle vyprodané. Většinou se jedná o kvalitnější hotely s vysokým standardem služeb a dobrým poměrem cena/kvalita, o které je velký zájem, a to nejen u českých klientů. Adults only hotely jsou velmi oblíbené i v zemích západní Evropy, kde jsou ovšem lidé zvyklí rezervovat dovolenou s mnohem větším předstihem než Češi,“ konstatuje Jan Šrámek z CK Neckermann.

Foto: Shutterstock.com

Ing. Eva MráčkováCzech Travel Press
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Společnost

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Šest medailí pro Mucha Sekty z 20. ročníku Cuvée Ostrava

Za podpory Vinařského fondu a ve spolupráci s Národním vinařským centrem se uskutečnil dvacátý ročník ojedinělé mezinárodní soutěže kupáží, asambláží a známkových vín Cuvée 2022 Ostrava. S velkým ohlasem se v tomto klání setkaly produkty značky Mucha Sekt - degustátoři...

Číst více