Letecké společnosti po celém světě začínají v důsledku vysokých cen ropy zvyšovat i příplatky za palivo. Konflikt v Iráku v kombinaci s neočekávanou poptávkou z Indie a Číny zavedly světové ceny ropy na stále stoupající spirálu, která v New Yorku překročila 21letý rekord. Mnoho leteckých společností se ještě potácí pod následky teroristických útoků z 11. září, k tomu je tu ještě válka v Iráku a sotva odezněla epidemie SARS. Zemdlená globální ekonomika by se ráda postavila na nohy, ale stoupající cena paliva ji sráží na kolena.
Pokud jde o zvyšování příplatků za palivo, byly prvním koněm, který vyrazil na dráhu, British Airways. BA zdvojnásobily palivový příplatek na dálkových letech dokonce i přesto, že tato společnost ohlásila za první čtvrtletí větší zisk, než očekávala. Příplatek se zvýšil u zpátečních letů z 9,20 USD na 22 USD.
Současně vyšrouboval své palivové příplatky konkurenční přepravce BA Virgin Atlantic, aby s BA udržel krok. Na dálkových letech, zejména pak u klíčových transatlantických tras, tvoří cena paliva až 20 % provozních nákladů.
Na druhé straně Atlantiku prohlásila AMR, mateřská společnost American Airlines, že aby kompenzovala stoupající ceny paliva, zdraží ceny letenek na většině vnitrostátních a mezinárodních letů o 5 USD na jednosměrných a o 10 USD na zpátečních letech. Tento dopravce poznamenal, že každý cent, o který se zvýší cena galonu leteckého paliva, stojí tuto společnost více než 30 milionů dolarů ročně. American Airlines oznámily, že ve druhém čtvrtletí roku 2004 utratily za letecký benzin více než 900 milionů USD, což je o 42 % více než za stejné období minulého roku.
U protinožců australská společnost Quantas Airways sdělila, že kvůli stoupajícím cenám paliva zvedne ceny letenek podruhé ve třech měsících. Oznámila to jenom den poté, co zveřejnila rekordní roční zisk. Pasažéři cestující s Quantas mezinárodně budou teď platit 16 USD za sektor a na vnitrostátních letech 10 australských dolarů za sektor, což je o 4 AUD více než dříve.
„Okolo 70 % spotřeby paliva za rok 2004/2005 je zajištěna za 32 USD, ale cena zajištění ještě nikdy nebyla tak vysoká,“ řekl výkonný ředitel QuantasGeoff Dixon.
Společnost Quantas minulý měsíc oznámila, že se její roční zisk zdvojnásobil na rekordních 469 milionů USD, ale varovala, že vzrůst cen ropy pravděpodobně způsobí, že v nadcházejícím roce půjde 289,3 milionů USD, tedy kolem 30 %, na účet za palivo.
Další letecké společnosti se k prvnímu pelotonu rychle přidaly. Patří mezi ně i KLM, holandská složka nově zrozeného megadopravce Air France/KLM, která ve snaze kompenzovat ztráty za palivo zvedla ceny od 1 do 3 %, Singapore Airlines, skandinávský přepravce SAS a německý vlajkový letecký dopravce Lufthansa.
Doposud byla většina evropských leteckých společností velmi opatrná, aby se vyhnula zvyšování palivových příplatků na krátkých letech kvůli intenzivní konkurenci nízkonákladových leteckých dopravců. Ale vzhledem k tomu, že ceny ropy se už vznáší kdesi kolem hranice 50 dolarů za barel, což je dramaticky více než oněch 35 USD, které slibovalo mnoho analytiků, může být jen otázkou času, než budou dopravci nuceni plošně přenést ceny paliv na své zákazníky.
–KB-