Letět taxíkem na obchodní jednání bylo ještě před pár lety výsadou několika málo, většinou zahraničních firem, dnes se tento rychlý a efektivní způsob přepravy, především za obchodem, stává běžnou záležitostí i pro Čechy.
Dříve a koneckonců i dnes jsme prostřednictvím novinových titulků často svědky toho, kterak si některý ze zákonodárců zaletí na jednání či za svou kratochvílí aerotaxíkem. Těchto situací si však všímat nebudeme, ty jsou pro jiná média. Nás zajímá, nakolik se aerotaxi v posledních letech etablovalo na poli business travel. A skutečně, význam aerotaxi stále stoupá, pro příští roky tedy můžeme očekávat, že v našich podmínkách zcela zdomácní. S tím souhlasí i Richard Habarta z odborného serveru planes.cz „Obor aerotaxi má v našich zemích otevřené pole pro další rozvoj. Přibývají zde zastoupení zahraničních firem, kupní síla v republice roste. Pro mnoho lidí je cestování přímo z místa na místo jednodušší a rychlejší, a v konečném důsledku tedy i výhodnější.
Úspora času: základní výhoda aerotaxi
|
Vyhnou se čekání na delší odbavení pravidelných linek, nekonečným dobám stráveným při přestupování, čekání ve frontách. Ani v destinaci zpravidla nemusí řešit dopravu na místo jednání a další záležitosti. Jde o službu, která již nyní zažívá významný rozvoj, vždyť jen společnost NetJets vykazuje na pražském letišti kolem 500 letů ročně.“
Zrychlit či zpomalit, vše je na vás
Aerotaxi má smysl používat na krátké lety, většinou s několik přestupy, a to na letištích, kam nelétají „velké“ letecké společnosti. Délka letu obyčejně bývá do dvou až tří hodin a vzdálenosti asi 1 000 km. Bylo by tedy hloupé a finančně dosti nevýhodné létat taxíkem např. do Bruselu, Paříže či Londýna, kam se můžete dopravit s kteroukoliv, chcete-li i nízkonákladovou společností. Klasický let aerotaxi může být také ten, kdy potřebujete přistát na malém, třeba travnatém letišti, kam se větší letadlo nedostane. To potvrzuje Ing. Ladislav Rasl ze společnosti L-Consult, která aerotaxi provozuje již tři roky. „Pokud klient potřebuje přistát na travnatém letišti, zvolíme letadlo, pro které to nebude problém, třeba letiště v Táboře je toho typickým příkladem.“ Když už jsme u konkrétního provozovatele, zajímalo nás, zda je možné ve společnostech, které dnes u nás aerotaxi provozují, hledat určité kvalitativní rozdíly. Opět odpovídá Richard Habarta: „Mohu jen potvrdit, že výběr konkrétního provozovatele závisí zcela na zákazníkovi. Do rozhodování samozřejmě vstupuje cena dopravy, poskytovaný servis, doplňkové služby, jako jsou doprava či zajištění ubytování v destinaci, catering, přítomnost palubního personálu, v neposlední řadě také dostupnost letů mezi požadovanými místy a v požadovaný čas.“
Přijedete na letištní parkoviště a během patnácti minut můžete být ve vzduchu.
|
Významnou výhodou aerotaxi je rovněž to, že se nejedná o masovou záležitost – očekávejte vysoce individuální přístup. Většina společností provozujících letištní taxi je schopna zajistit v rámci doplňkových služeb skutečný full service. Od transferů z letiště a ubytování až po vaši oblíbenou pochoutku, kterou si můžete v pohodlí vychutnat na palubě letadla.
Schengen dává taxíkům zelenou
Rozvoji aerotaxi v posledních letech napomáhá také to, že se stále otvírají hranice jednotlivých států. Nejdříve Evropská unie a nyní schengenský prostor. Ladislav Rasl upřesňuje: „V rámci schengenu dnes můžete přistát na jakémkoliv letišti, to je obrovská výhoda, ulehčení celé situace a opět to znamená zrychlení v dopravě.“
Kolik stojí aerotaxi?
Cena letu aerotaxi se počítá dle hodin a u každého typu letadla je jiná sazba, přičemž rozhodující je stáří, kapacita letadla a další faktory. Přibližně se ale lety aerotaxi pohybují minimálně od 20 000 Kč za hodinu letu do 70 000 Kč za hodinu, někdy i více. Účtovaná cena bývá konečná, zahrnuje i stání letadla na letišti, pokud na klienta čeká.
|
Je-li řeč o zrychlení, jistě stojí za to si popsat, jak to vlastně předtím, než letadlo vzlétne, probíhá. 15 minut, to je doba, kterou strávíte na letišti, než letadlo vystoupá do letové výšky. Při příchodu na letiště vás čeká kapitán a posádka, doprovodí vás do letadla a během čtvrt hodiny stroj vzlétá. Za popíjení svého oblíbeného nápoje jste během několika hodin, záleží samozřejmě na tom, kam cestujete, v cílové destinaci. A to za neustálého přísunu informací z kapitánské kabiny, vřelý a přátelský přístup je samozřejmostí. Takže pokud je váš cílový bod vzdálen mimo velká letiště, můžete si už předem mnout ruce, že jste ušetřili minimálně několik hodin času, v některých případech může jít i o dny.
V letadlech aerotaxi jste součástí děje, pilot vás o všem informuje.
|
A jestliže byla řeč o pilotech, ti musí mít licenci obchodního pilota a typovou zkoušku na konkrétní typ letadla, příslušný stupeň zdravotní prohlídky a další doklady. Předpisy pro personál, letadla i organizaci společnosti vycházejí z dokumentů mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Co se týká nutných povolení k provozování aerotaxi, přibližuje je opět Richard Habarta: „Doprava aerotaxi je v České republice provozována na základě zákona o civilním letectví. Jde o bezprostřední dopravu osob letadly o maximální vzletové hmotnosti do 10 tun s nejvýše 20 sedadly pro cestující. K provozování je třeba povolení Úřadu pro civilní letectví a Osvědčení leteckého dopravce, provozovatel musí mimo jiné prokázat pětiletou praxi v oboru civilního letectví.“ Jak to funguje v praxi, dodává Ladislav Rasl: „Na každý let evidujeme velké množství dokumentů, neustále jsme kontrolováni příslušnými orgány, takže obezpečnosti nemůže být pochyb. Samozřejmě, tím, že jsou to malá letadla, může to být pro někoho zpočátku nepříjemné, ale po několika letech už si zvykne. Navíc dívat se pilotovi přes rameno, jak řídí letadlo, je pro většinu nezapomenutelným zážitkem.“
Nárůstem létání aerotaxi si můžeme být v příštích letech zcela jisti, protože možnost být ve světě byznysu operativní, flexibilní a nejít s masou je lákavá, navíc za doprovodu komfortních služeb.
-vho-
Foto: ISIFA/Ablestock, Istockphoto.com/ Fred Edwards, L-Consult