Aktivní dovolená v Plzeňském kraji

Nejen Šumava, ale i Český les a další lokality regionu lákají turisty, kteří chtějí prožít dovolenou poněkud akčněji než jen návštěvami muzeí, hradů nebo zámků. V Plzeňském kraji je takových výletních cílů nepřeberné množství.

Sázkou na jistotu je západočeská část Šumavy. „Do národního parku v posledních deseti letech přijíždí zhruba dvě třetiny turistů na kolech. Podle monitoringu návštěvnosti studenty z Karlovy Univerzity čtyřiašedesát procent turistů používá kolo a něco málo přes třetinu z celkového počtu návštěvníků chodí pěšky,“ popisuje složení turistů Josef Štemberk, vedoucí oddělení marketingu Národního parku Šumava.

Ráj pro cyklisty: stovky kilometrů cest

Právě toto území v létě nejraději poznávají cyklisté. K poznávání zdejší přírody jim pomáhá rozsáhlá síť zpevněných a asfaltových cest, které na Šumavě zbyly po vojácích i po lesních hospodářích. Park je nejrozsáhlejší chráněné území, které je dostupné individuální i veřejnou dopravou, například vlakem. Přes léto turisty k vybraným výletním cílům pohodlně dovezou k ekologii šetrné zelené autobusy, které jezdí na různých linkách. Každý z nich vozí i přívěsy na kola.

 Oblíbeným cílem jsou katakomby v Klatovech Oblíbeným cílem jsou katakomby v Klatovech

Kdo se rozhodne přijet na Šumavu vlastním vozem, může auto zaparkovat na malých parkovištích s pěti až deseti stáními, která jsou na výchozích místech k zajímavým turistickým cílům. Pro motoristy je v rámci projektu „Zaparkuj a jdi“ připraveno na území parku zhruba šestadvacet těchto míst, například ve Starých Hutí u Zhůří nebo v Mechově nedaleko Srní. Parkování je zdarma. Tyto malé parkovací plochy se nacházejí přímo v šumavské přírodě a jsou východiskem pro krátkodobé výlety. Navíc v obcích najdou motoristé další, už větší záchytná parkoviště.

Podle statistik přijíždí většina cyklistů na Šumavu s vlastním kolem. Vybrat si mohou z velkého počtu cyklotras, které jsou společné pro pěší i kolaře. K dispozici mají více než 350 kilometrů. „Naším cílem je vybudovat cyklostezku pro cyklisty se samostatným jízdním pruhem jen pro ně – tak zvanou šumavskou cyklomagistrálu, která protne národní park ze severozápadu na jihovýchod. Magistrála se buduje postupně už od roku 2004, kdy se začalo u Železné Rudy a po jednotlivých etapách se dospělo do Srní. V Plzeňském kraji nese označení cyklomagistrála číslo 33. Na ni se navazují další stovky cyklotras. Mají dobrý povrch a jsou bez provozu aut,“ popisuje Josef Štemberk možnosti pro nejpočetnější skupinu návštěvníků parku.

Šumavu protíná i Otavská cyklistická cesta, která začíná u pramenů Otavy a sleduje její tok. Start je na Modravě, kde začíná téct Vydra, která se po soutoku s Křemelnou mění v Otavu. Dostává se z hor a teče kolem Hartmanic do Sušice a končí ve Zvíkovském Podhradí, kde se k ní přidává Vltavská cyklistická cesta.

„Samozřejmě jsme v horách, takže šumavské cyklotrasy nevedou vždy po rovinách. Velkou část parku tvoří šumavské pláně, kde jsou pouze pozvolná stoupání a klesání, což je zvládnutelné. Pár výjimek ale existuje,“ dodává Josef Štemberk. Největší výzvou pro cyklisty je vystoupat na Poled-­ník, na nejvyšší místo ve výšce 1 315 metrů, na které lze vyjet legálně na kole. Na vrcholu turisté najdou 27 metrů vysokou rozhlednu, odkud je nádherný panoramatický výhled na lesy Šumavy i Bavorský les. Rozhledna na Poledníku je přestavěná z bývalého vojenského objektu, který sloužil k ostraze hranice tím, že rušil rádiový příjem.

Po vodě po řekách, pěšky zaniklými obcemi

Otavu lze sjet ze Sušice, ale vodáci se mohou vydat i na řeku Vydru, samozřejmě pouze v jarních měsících, a to z Modravy na An-­týgl. „Sjíždění je povoleno od poloviny března do poloviny května, pokud je to i technicky možné. Jiné omezení než dostatek vody pro splutí není,“ upřesňuje Josef Štemberk, který také školí průvodce Národním parkem. O zážitky nejsou ochuzeni ani pěší turisté. Většinu šumavských obcí založili dřevaři anebo skláři. Turisty na místa zaniklých obcí a osad zavedou značené trasy. „Právě dokončujeme projekt Historické album Šumavy. V různých lokalitách najdou turisté tabule – maketu rodinného alba, kde si mohou dané místo prohlédnout na nejstarších fotografiích a porovnat s dnešní podobou. Alba se objeví na třiceti vytipovaných místech. Pokud pojedeme od západu, tak alba turisté najdou ve Zhůří, Hůrce, Skelné, Frauenthalu, Stodůlkách a v dalších lokalitách,“ přibližuje Štemberk možnost, kde si lze srovnání minulosti a přítomnosti prohlédnout.

 Největší výzvou pro cyklisty je vystoupat na Poledník Největší výzvou pro cyklisty
je vystoupat na Poledník
 Krajem vede také Stezka železné opony Krajem vede také Stezka železné opony

Šumava na turisty láká především přírodou. Objevují se ale i další témata, která návštěvníky zajímají – třeba historie, prostě stopy, které tu předci zanechali. Téma zaniklých obcí je podle Štemberka hodně poptávané. Podobně jako technické památky.

Podobně jako unikátní Schwarzenberský kanál v jižních Čechách, po kterém se plavilo palivové dříví k Dunaji a po něm až do Vídně, nechali Schwarzenbergové v západní části Šumavy postavit Vchynicko-tetovský kanál. Stejný projektant Josef Rosenauer o několik let později vyprojektoval tento kanál, který měří třináct a půl kilometru. Dneska okolo něho vede pohodlná cyklotrasa. Je tam naučná stezka pro pěší a dokonce pro vozíčkáře. Několikrát v sezoně tam probíhá plavení malých vorů. Kanál je široký tři metry. Takže zatímco po užším Schwarzenberském kanálu v sousedních jižních Čechách plaví jako v minulosti metrová polena, pod bývalou osadou Vchynice-Tetov se ukázkově plaví vory. Dřevo odtud putovalo až do Hamburku, takže ze šumavské jedle mohl být vyroben stěžeň na námořní lodi.

Do krajiny po sněžnicích, ve sněhu lze i přespat

V zimě je prostor šumavských plání ideální pro běžecké lyžování. Pro lyžaře bývá pravidelně připraveno několik set kilometrů upravovaných stop v projektu Bílá stopa. Atraktivní je i chůze na sněžnicích. Ty si mohou zájemci půjčit v četných půjčovnách.

Vyznavači sjezdového lyžování najdou areály těsně za hranicemi národního parku. V některých obcích jsou v provozu také malé místní sjezdovky, například na Modravě.

 Méně pohyblivým návštěvníkům na Šumavě půjčují čtyřkolové skútry Méně pohyblivým návštěvníkům na Šumavě půjčují čtyřkolové skútry

Správci národního parku lákají turisty i na pozorování zvěře. „Nejoblíbenější pozorovatelnu máme Beranky u Srní, kde je možné pozorovat téměř sto kusů jelení zvěře. Je to u přezimovacích obůrek, kam zvěř nalákáme z volné přírody poté, co už tam nemají nic k jídlu. Pozorování se konají zhruba od konce prosince do konce března, dvakrát až třikrát týdně s kapacitou pro třicet lidí,“ upřesňuje Štemberk.

Zájemci mohou využít i nouzová nocoviště, která umožní legální přenocování uprostřed přírody. Vyhrazená místa k přespání jsou od sebe ve vzdálenosti jednodenního putování, přibližně ve vzdálenosti patnácti až dvaceti kilometrů. Za týden lze takto projít celou Šumavu a vždy přespat venku. Nocoviště mají celoroční provoz – hlavně v zimě je to výzva pro outdoorové nadšence.

Ochuzeni nezůstanou ani rodiče s dětmi. Právě pro ně ale i pro další zájemce se v informačních střediscích na Rokytě, v Kašperských horách nebo Alžbětíně, ale také v jihočeské části Šumavy konají tvůrčí dílny, kde si každý může vyrobit skleněnou perlu nebo různé další dekorace.

Rýžování zlata na vlastní kůži

„Turisté u nás uvidí krásnou přírodu. Ale to je jen půlka. Měli by se také seznámit s tím, jak se tu žilo. A o to se snažím ukázkami různých činností,“ vysvětluje Karel Ešnar, který také pracuje jako dobrovolný strážce parku. Turistům vypráví o dřevařích, kteří museli do práce ujít třeba deset kilometrů zasněženou krajinou. Povídání pak obohacuje praktickými ukázkami rýžování zlata, voroplavby a přežití v přírodě.

 Vodáci si v kraji užijí mj. na Otavě či Vydře Vodáci si v kraji užijí mj. na Otavě či Vydře

„Nejprve jim necelou hodinu vyprávím o rýžování a dolování zlata na Šumavě, pak rozdám rýžovací pánve a zkoušíme rýžovat zlato. Turisté se mne ptají na zlatinky, tak jim ukážu zkumavku, kde je jich asi sto. Na gram zlata je jich ovšem potřeba deset až třicet tisíc. Zkoušíme i vázat vory. Máme pět vorových tabulí, každá je z dvanácti klád dřeva. Vory vážeme po starém způsobu, vážeme tedy houžvemi. Pak se mohou lidé na voru svézt,“ popisuje Ešner praktické ukázky v Rechlích u Modravy nedaleko unikátního dřevěného hradlového mostu přes Vydru. Most leží na začátku šestikilometrové bezbariérové trasy, která vede podél Vchynicko-tetovského plavebního kanálu. Je přístupná i vozíčkářům.

Na méně pohyblivé turisty – držitele průkazů ZTP a ZTPP i seniory nad 65 let – myslí na Šumavě také. Mohou si vypůjčit čtyřkolový skútr a vydat se na některou ze zajímavých tras.

Do podzemí, na koně i do rybníka

Plzeňský kraj nabízí více než jen výlety do Národního parku Šumava. Další tipy přidává Ilona Šnebergerová, vedoucí oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu v Plzni: „Určitě zavítejte na Bolevecké rybníky s vybudovanou pláží. Okolo vedou cyklostezky, při vyjížďce si prohlédnete třeba i zrekonstruovanou kolomaznou pec. Další výletní cíle najdete v souboru patnácti cyklomap, které jsme vydali. Turisté mohou čerpat informace i na vodáckých a lyžařských mapách. V nabídce nechybí ani hipoturistická mapa a rybářská mapa s vyznačenými revíry sportovního rybolovu.“

V Plzeňském kraji zpřístupnili v letošní sezoně i několik nových rozhleden. „Úplně nová rozhledna je na Špičáku nebo Kotel u Rokycan. Putovat lze i do podzemí. Můžete například navštívit katakomby v Klatovech, Plzeňské podzemí, hradní sklepy a také různé hrobky – hrobku Ábelů na Hůrce na Šumavě nebo Metternichovu hrobku v Plasích,“ vypočítává Šnebergerová.

Jak dále připomíná, že kraj finančně podporuje cestování cyklobusy do Českého lesa nebo do Brd: „Jezdí tedy nejen na Šumavu, která už je turisticky poměrně dost přelidněna. Český les nemá sice tak rozvinutou infrastrukturu jako Šumava, ale je tam nádherně. Vyznačili jsme a osadili tabulemi mezinárodní cyklotrasu Stezku železné opony, označenou Eurovelo 13, která vede z Karlovarského kraje až na jižní Moravu. U nás, v Plzeňském kraji, lze cestovat i s koňmi. Turisté najdou na mapě zakresleny veškeré ranče a koňská stanoviště, prostě zázemí pro tento druh putování. Plzeňský kraj nabízí i spoustu míst venkovního koupání – třeba v zatopených lomech nebo na přehradě Hracholusky, kde funguje také sezonní pravidelná linková i zájezdová lodní doprava.“

Foto: Štěpán Rosenkranz / Národní park Šumava, Karel Nováček, Plzeňský kraj

Nejnovější články z rubriky Plzeňský kraj

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

V Plzni se po rekonstrukci otevře Velká synagoga

Po tříleté velké rekonstrukci za 100 milionů korun se 10. dubna poprvé otevře plzeňská Velká synagoga na Klatovské třídě. Slavnostní znovuotevření zahájí průvod, který do jedné z pěti největších synagog na světě vnese ze Staré synagogy ve...

Číst více
Foto: Plzeňský Prazdroj

Prohlídková trasa v Prazdroji zavede opět i do stáčírny

Součástí prohlídky pivovaru Plzeňský Prazdroj, která patří dlouhodobě k nejoblíbenějším cílům návštěvníků z celého světa, je od 1. března opět i návštěva jedné z nejmodernějších stáčíren piva v Evropě. Pivovar o tom informoval v tiskové zprávě.

Číst více