Pokračuje úsilí za zlepšení situace s vydávání víz do České republiky
Provozovatelé hotelů a cestovních kanceláří dlouhodobě přicházejí o atraktivní klientelu a tržby turistů ze zemí bývalého Sovětského svazu. Ti patří svým počtem, délkou pobytu i spotřebním chováním k nejvýznamnějším zahraničním klientům a jsou významným zdrojem příjmů z příjezdové turistiky pro Českou republiku. V této souvislosti byl v červenci tohoto roku zaslán dopis prezidentu Václavu Klausovi a premiéru Petru Nečasovi s požadavkem, aby se vláda a příslušná ministerstva začala této problematice věnovat nejen formálně, jak tomu bylo doposud, ale aby byly učiněny konkrétní kroky, vedoucí ke konkrétnímu zlepšení a nápravě.
Z marketingového výzkumu státní agentury CzechTourism, jehož součástí byla i vízová politika, vyplynuly mimo jiné následující nesporně závažné ukazatele. Zmíněná klientela utratí v České republice průměrně 2 300 Kč za den (a to mimo dopravu a ubytování placené předem), průměrná délka pobytu v ČR je 7 dnů. Celková roční útrata se pohybuje kolem 6,5 miliardy Kč při odhadovaném počtu 500 tisíc turistů za rok.
Podnikatelé v cestovním ruchu z řad cestovních kanceláří i ubytovacích zařízení již dlouhodobě čelí problémům se zajištěním víz v mnoha zemích bývalého Sovětského svazu. Organizátoři zájezdů mají povinnost se akreditovat na jednotlivých konzulátech, aby mohli za své klienty žádat vyřízení víz, avšak celý proces je negativně ovlivňován jednáním jednotlivých konzulátů.
Na základě četných podnětů ze strany profesních organizací nedokázalo Ministerstvo zahraničních věcí ČR vysvětlit pravidlo pro udělování akreditací. Stejně tak čelí problémům individuální turisté, pro které je snazší získat vízum pro jinou zemi v schengenském prostoru než pro Českou republiku. Tím se také zhoršuje konkurenceschopnost naší země v tomto segmentu ve srovnání s ostatními členskými státy Evropské unie.
Turistická víza do ČR zařizují převážně zprostředkovatelé (cca 71 %). Většina víz je v Ruské federaci udílena v Moskvě (cca 57 %). Největšími překážkami jsou: doba vyřízení žádostí, což znemožňuje například spontánní a „last minute" cesty, vysoké poplatky za vízum, odlišnost formátu fotografie vyžadované ČR od formátu jiných zemí Schengenu, víza jsou udílena na předem stanovený počet dnů pobytu – u „Schengenu" jsou přitom udělována až na půl roku…
Výše uvedené argumenty byly součástí obou dopisů a předseda ACK Viliam Sivek zaslal podobnou žádost prezidentu republiky. Situace, která vytváří bariéry pro podnikatele v cestovním ruchu, znevýhodňuje navíc české podnikatele v rámci konkurence uvnitř EU. Mnoho ruských turistů raději volí cestu do jiné evropské země, než aby čelili administračním problémům, spojeným se žádostí o vycestování do České republiky.
Ing. Václav Stárek
prezident AHR ČR
Jednotné označování hotelů v Evropě
Od začátku července září na vstupu do hotelu Ibis München City West nový znak „2 Sterne Superior" (dvouhvězdičkový superior hotel). Ibis Hotel patří ke skupině Accor a je prvním hotelem v Německu a v Evropě, jenž v rámci zavádění jednotného evropského označování hotelovými hvězdičkami, které provádí unie Hotelstars Union, získal nový znak. České hotely budou stejným znakem označovány od roku 2013.
Nynějších již jedenáct členů unie Hotelstars Union, kteří v zúčastněných zemích nabízejí harmonizovanou hotelovou klasifikaci se společnými směrnicemi a kritérii, bude do budoucna vydávat jednotné znaky pro hotelové hvězdičky. Tyto znaky se v jednotlivých zemích dosud výrazně liší, avšak od nynějška se budou postupně harmonizovat.
„Nové znaky zajistí pro hosty větší transparentnost, protože logo unie Hotelstars Union s hvězdičkami prozrazuje, co a kdo se za těmito hvězdičkami skrývá," uvádí Markus Luthe, hlavní jednatel Německého hotelového svazu (Hotelverband Deutschland – IHA).
Markus Luthe (vpravo) předává nový znak Německé hotelové klasifikace Michaeli Mückemu, Foto: Hotelverband Deutschland (IHA), Georg J. Lopata |
Markus Luthe předal první z nových znaků v Německu, jímž nyní může ředitelka hotelu, paní Marion Keupp, ozdobit hotel Ibis München City West, Michaeli Mückemu, generálnímu řediteli a jednateli společnosti Accor Hospitality Germany. „Máme velkou radost z toho, že jako společnost, jež od prvního okamžiku podporuje Německou hotelovou klasifikaci, můžeme s naší značkou Ibis být také průkopníkem evropského značení," uvedl Michael Mücke.
Česká republika začne nový znak udělovat od ledna 2013. „Domnívám se, že sjednocení značení klasifikovaných hotelů ve všech státech zapojených do systému Hotelstars Union a společný marketing budou dalším krokem k přesvědčení mezinárodních hotelových řetězců o významu jednotného systému klasifikace pro jejich prestiž na trhu. Důkazem je již několik významných hotelových řetězců, které se k HSU hlásí v zemích jako je Švýcarsko, Německo a Rakousko," řekl Václav Stárek, prezident AHR ČR.
Aliance Hotelstars Union zároveň spustila novou společnou marketingovu kampaň, jejímž cílem je větší zviditelnění klasifikovaných hotelů na on-line distribučních portálech a GPS.
Ing. Václav Stárek
prezident AHR ČR
7. VÝROČNÍ KONFERENCE AHR ČR
8.–9. listopadu 2012
EA Hotel Tereziánský dvůr, Hradec Králové
Malá ochutnávka programu:
- Podpora koncepčního rozvoje cestovního ruchu a konkurenceschopnosti na trhu (Zdena Horníková, PSP ČR, podvýbor pro cestovní ruch)
- Porovnání konkurenceschopnosti cestovního ruchu v ČR, SR a Rakousku a východiska pro další rozvoj (Andrej Malachovský, vedoucí katedry cestovního ruchu, Univerzita Mateje Bela, Banská Bystrica)
- Vývoj světové ekonomiky a prognózy pro cestovní ruch (Aleš Michl, Raiffeisenbank)
- Koučování a rozvoj manažerské práce (Peter Benkovič, senior trenér Maxman Consultans)
- Psychologický marketing – zprimitivněte k úspěchu (Ivo Toman, spisovatel a lektor TAXUS International)
- Zkušenosti se zavedením nového produktu a jeho úskalí (Tibor Neizer, McCafé)
- Jak komunikovat s médii a získat jejich pozornost – bezplatné PR (Přemysl Cenkl, obchodní ředitel ČTK)
- Specifické inovace vzdělávání v sektoru cestovního ruchu (Jakub Trojan a Jan Trávníček, LEAG VŠOH)
- Odpovědný hotel/restaurace aneb jak se odlišit od konkurence (Karel Doubek, generální ředitel Hotelu Adria, Praha)
- Statistiky CzechAdvisor – co zákazník nejlépe hodnotí a co nejvíce kritizuje (Jan Čepelka, FTonline)
- Diskusní panely, budou připraveny na aktuální témata z oblasti hotelnictví, gastronomie a vzdělávání.
- Pro účastníky konference je dále připraven doprovodný program v podobě „Get together party" dne 8. 11. 2012 a „Gala dinner" dne 9. 11. 2012. Na Gala dinner budou již tradičně vyhlášeny Výroční ceny AHR ČR.
www.ahrcr.cz