Slevové portály
– souhrnné výsledky průzkumu HOTREC
Evropská konfederace asociací hotelů a restaurací HOTREC zařadila na podnět svého Výboru pro kvalitu do své pracovní agendy také otázku vlivu slevových portálů na kvalitu služeb v cestovním ruchu a na ekonomické dopady do podnikání.
On-line komunikace se zákazníky získává stále větší význam také pro služby cestovního ruchu, respektive hotelnictví jako takové. Zároveň se zvyšují distribuční náklady jednotlivých podniků a v neposlední řadě dochází často k praktikám narušujícím rovné podmínky v podnikání v našem oboru. Proto se také HOTREC zabývá velmi detailně problematikou on-line komunikace a distribuce. V rámci této aktivity byl vytvořen dokument popisující principy férového přístupu k trhu v oblasti on-line distribuce služeb (HOTREC’s Benchmark of Practices in Online Distribution). Problematika slevových portálů je novým distribučním fenoménem prodeje přes internet, která si zaslouží minimálně stejnou pozornost. Některé praktiky, s nimiž se poskytovatelé služeb při spolupráci se slevovými portály potýkají, nesou znaky nerovných podmínek na trhu, které mohou mít pro náš obor fatální důsledky. Především je v této oblasti důležitá dostatečná osvěta zaměřená na výčet konkrétních rizik pro obchodní politiku podnikatelů využívajících tento nástroj. Její součástí by mělo být definování principů pro případné využití slevových portálů.
Prvním krokem v této oblasti byla analýza současného vlivu portálů na trh mezi členy HOTREC, jejíž shrnutí níže přinášíme. Podle výsledků průzkumu využívá slevové portály přibližně 10–30 % provozovatelů hotelů a restaurací, a to převážně v období mimo sezony (50 % z těch, kteří slevové portály využívají) a přibližně 1/3 celoročně. Provize za zprostředkování služby se většinou pohybuje v rozmezí 20–30 % z prodejní ceny balíčků. To je samo o sobě velmi varujícím ukazatelem, který má zásadní vliv na růst distribučních nákladů hotelů a gastronomických zařízení. Je nutné si v této souvislosti uvědomit, že cena balíčku služeb již sama o sobě představuje pro zákazníka slevu minimálně 50 % z ceny původní. Průzkum potvrzuje, že nabídka služeb na slevových portálech navyšuje celkový objem prodeje, jednoznačně však nepřináší loajálního, opakovaného hosta. Hlavními benefity pro poskytovatele služeb je podle průzkumu nárůst počtu hostů a marketing produktu. Podle názoru některých asociací sdružených v HOTREC jsou webové portály použitelným marketingovým nástrojem v případě, že uvádíme na trh nový produkt. Je však nutné brát v úvahu reálné náklady na tento marketing, a to včetně ušlých potenciálních tržeb. Mezi odpověďmi na otázku, jaké výhody může přinést využití slevových portálů, byly mezi hlavními identifikovány: marketing, jednorázové zvýšení počtu hostů a zvýšení tržeb. Z průzkumu naopak vyplývá fakt, že akce na slevových portálech nepřinášejí pro poskytovatele služeb zvýšení profitu ani více opakovaných hostů a mají negativní dopad na recenze hostů a rating daného zařízení.
K objektivnosti je třeba dodat, že průzkumu se bohužel zúčastnilo pouze 7 ze 40 asociací sdružených v HOTREC. Z těchto důvodů by měl být průzkum ještě jednou zopakován, abychom mohli získat ucelenější obrázek o vlivu slevových portálů na ekonomiku a marketing provozovatelů hotelů a restaurací. Následně by bylo vhodné zpracovat osvětový materiál obsahující základní informace o vlivu slevových portálů na trh v našem sektoru včetně rizik plynoucích z jejich dlouhodobého využívání. Eventuálně by mohly být vypracovány principy, které se doporučují dodržovat v případě, že se podnikatel rozhodne propagovat své zařízení prostřednictvím těchto portálů.
Připravil Václav Stárek
www.ahrcr.cz
Souhrnné výsledky letního průzkumu
členů AHR ČR
Léto je opět za námi, a proto bychom vám chtěli poskytnout stručné výsledky našeho malého letního průzkumu, kterého se zúčastnilo 150 respondentů.
Jak vyplynulo z dotazníku, více než 60 % zařízení nedosáhlo vyšší průměrné ceny za ubytování v porovnání se stejným obdobím roku 2011. Pokud jde o obsazenost v letních měsících (v červenci a srpnu), v téměř 1/3 byla nižší než v roce 2011, u další 1/3 byla vyšší než loni, a to o 5–10 %, u zbývajících zařízení se obsazenost nezměnila.
Podle průzkumu bylo v celkových tržbách úspěšnějších pouze 34 % hoteliérů. Bohužel, ještě větší procento – téměř 41 % – vykázalo v létě tržby nižší než loni. U restaurací byl pokles v tržbách ještě větší. Nižší tržby než loni vykázalo 59 % restaurací, z nichž 2/3 zaznamenaly pokles o 10–20 %, zbytek o 20–30 %.
Na otázku, zda byla letošní letní sezona v něčem odlišná od těch předchozích, odpovědělo 48 % respondentů kladně. Nejvíce odlišností spočívalo například ve snížení návštěvnosti, zkracování pobytů nebo poklesu zájmu o firemní akce. Přibylo též rezervací na poslední chvíli, hoteliéři rovněž zaznamenali požadavky na větší komfort a kvalitu i za vyšší cenu. V restauracích pozorovali úbytek hostů, vyšší náklady a tím i nižší tržby.
Také struktura klientů se podle 32 % hoteliérů změnila. V nejvíce případech se změna týká národnostního složení hostů (ubývá klientů ze západní Evropy). Hosté také čím dál častěji přijíždějí osobním automobilem, přibývá mladých hostů a rodin s dětmi, naopak ubývá jednotlivců a zájezdů organizovaných CK. Spotřební chování klientů se též změnilo – nejvíce hoteliéři zmiňovali menší útraty hostů, požadavky na kvalitnější služby za méně peněz aneb „za málo peněz hodně muziky" nebo požadavky na snížení ceny či poskytnutí slevy. Na druhé straně zde byl i nárůst hostů, kteří jsou za kvalitu ochotni zaplatit téměř cokoliv. V restauracích se častěji hosté zastaví pouze na oběd, utrácejí málo, šetří na jídle i na nápojích. Zvyšuje se zájem o lokální potraviny.
Dále byli hoteliéři a provozovatelé penzionů dotázáni na trendy ve svém podnikání, jaké trendy pozorují a jak na ně reagují. Je to například více on-line rezervací, prodej přes webové portály, důraz na internetový marketing a placenou reklamu, zavádění a zkvalitňování wellness služeb, změny jídelníčků nebo užití sezonních potravin. I zde byly zmíněny stále oblíbené slevové portály. Naštěstí více než 80 % našich členů si uvědomuje nebezpečí bezhlavého prodeje přes slevové portály a buď je nevyužívá, nebo jen jako nástroj pro marketing nově zaváděného produktu či mimo sezonu. U otázek s tématem zákazu kouření v restauracích se rozvinula zajímavá diskuse – téměř 69 % hoteliérů a 48 % restaurací souhlasí se snahou vlády zákaz zavést.
Děkujeme všem, kteří se k dotazníkovému šetření připojili. Detailní výsledky a rozbory průzkumu budou respondentům zaslány.
Připravili: Klára Zachariášová, Klára Hájková a Václav Stárek
www.ahrcr.cz
Ověřte platnost certifikátu
svého ubytovacího zařízení
Platnost osvědčení (certifikátu) dle Oficiální jednotné klasifikace ubytovacích zařízení České republiky je vyznačena přímo na jeho znaku, který je vyvěšen obvykle na dveřích či u vchodu.
Často se setkáváme s tím, že ubytovací zařízení mají stále vyvěšený znak certifikace s prošlou dobou platnosti, i řadu let. V takovém případě jde z pohledu České obchodní inspekce o klamání spotřebitele. Proto všem ubytovacím zařízením doporučujeme odstranit neplatné certifikační znaky.
AHR ČR počítá se zahájením nové etapy klasifikace dle mezinárodní certifikace Hotelstars Union pro období 2013–2015 na podzim tohoto roku. Ubytovací zařízení, kterým končí certifikace koncem letošního roku, mají možnost se recertifikovat. V takovém případě kontrolu provede pouze jeden kontrolor. Cena nové certifikace zůstává nezměněna. Recertifikace proběhne jednoduchým způsobem, každé ubytovací zařízení bude v předstihu informováno e-mailem o dalším postupu. Pokud se recertifikace týká právě vás a proběhla u vás změna e-mailového kontaktu, oznamte to prosím na níže uvedené e-mailové adrese.
Klára Hájková, tel.: 236 042 383, e-mail: hajkova@ahrcr.cr
Více informací o klasifikaci naleznete na www.hotelstars.cz
www.ahrcr.cz