
Jak ten čas letí… Na narozeninovém dortu Destinační společnosti Východní Čechy (DSVČ) už hoří dvě svíčky. Marketingová organizace, která koordinuje a propaguje cestovní ruch v Pardubickém kraji, se oklepala z novorozeneckých neduhů a pilně buduje zdravou image a dobré jméno východočeského regionu. Ředitelka DSVČ Alena Horáková nám prozradila, s čím vyráží její tým do roku 2010.
DSVČ má za sebou dva roky činnosti. Co se za dobu její existence podařilo a naopak – na čem ještě musíte zapracovat?
Destinační společnost Východní Čechy byla založena v lednu 2008 jedenácti zakládajícími členy, kterými byly Pardubický kraj, Českomoravské pomezí, Sdružení měst a obcí regionu Východní Čechy, obecně prospěšná společnost Králický Sněžník, Asociace hotelů a restaurací České republiky, Krajská hospodářská komora Pardubického kraje, East Bohemian Airport, Dostihový spolek, Léčebné lázně Bohdaneč, Smetanova Litomyšl a Klub českých turistů Pardubického kraje. V členské základně během dvou let došlo k menším změnám – přistoupilo Sdružení obcí Orlicko a zaniklo členství Sdružení měst a obcí regionu Východní Čechy, které ukončilo v roce 2009 svoji činnost. Nyní tedy opravdu nastal čas rekapitulovat dvouletou činnost. Je zcela evidentní, že první rok byl rokem, kdy se tato společnost formovala jako organizace, řešila problémy, které vznikají při rozjezdu jakékoliv nově vznikající společnosti nebo organizace – personální, finanční, komunikační atd. Naštěstí toto období trvalo jen první měsíce, tým se stabilizoval a plně se mohl věnovat hlavním cílů organizace – koordinaci a propagaci cestovního ruchu v Pardubickém kraji a tvorbě dobrého obchodního jména destinace.
Již v březnu 2008 se podařilo uspět se třemi projekty v Regionálním operačním programu v oblasti podpory 3.2 Marketingové a koordinační aktivity v oblasti cestovního ruchu. Díky těmto projektům byly získány finanční prostředky z Evropské unie, které plně slouží k tomu, aby DSVČ mohla realizovat aktivity směřující k rozvoji destinace jako konkurenceschopné jednotky na trhu cestovního ruchu. Objemově největším projektem je projekt Podpora rozvoje Destinační společnosti, v rámci něhož byla realizována corporate identity včetně logotypu, návrh vzhledu portálu, tiskové konference, semináře pro odbornou veřejnost, výroba krátkého filmu a spotů, několik fam tripů a press tripů, propagační tiskoviny, putovní fotografická výstava, internetová propagace a další. Projekt Turistické noviny Východní Čechy počítá s vydáváním novin pro turisty dvakrát ročně – to znamená letní a zimní vydání. Je to tiskovina obsahující aktuální informace o turistických možnostech v kraji. Třetím projektem je tzv. Téma roku, které má zviditelnit nosné téma a jednu z pěti turistických oblastí. V roce 2008 to bylo téma Koně, oblast Králický Sněžník, v roce 2009 téma Památky a oblast Českomoravské pomezí. V rámci projektů se podařilo zrealizovat během dvou let velké množství aktivit, které rozhodně napomohly ke zviditelnění destinace a zlepšení image kraje. Co se nám dosud nepodařilo? Posunout Pardubický kraj ve statistikách návštěvnosti na lepší příčky.
Co všechno čeká DSVČ v roce 2010?
Budeme pokračovat v realizaci výše zmíněných projektů a navíc máme připraveny dva nové, se kterými bychom chtěli uspět v aktuální výzvě ROP. V současné době je distribuováno zimní číslo Turistických novin a v přípravě je letní vydání. Turistické noviny vycházejí v nákladu 70 000 kusů a jsou zdarma k dispozici turistům i návštěvníkům ve všech turistických informačních centrech kraje, v hotelích, u provozovatelů akcí a podobně, ale také ve vybraných turistických informačních centrech v celé České republice. Cizojazyčné mutace jsou distribuovány prostřednictvím zahraničních zastoupení agentury CzechTourism, eventuálně na zahraničních veletrzích. V průběhu měsíce března bude spuštěna kampaň v multikinech po celé zemi, tak aby zacílila na aktivní turisty a rodiny s dětmi před hlavní turistickou sezonou. Kromě těchto aktivit pokračujeme v ediční činnosti, v prezentacích turistických možností na různých úrovních a taky s podporou turistických informačních center Pardubického kraje. Postupně se rozvíjí i spolupráce a komunikace s podnikateli v cestovním ruchu a jejich zapojení do přípravy turistických produktů.
Zhruba rok je součástí propagace Pardubického kraje krátký film Na východ do ráje. Vyplatila se sázka na multimediální prezentaci?
Jednoznačně vyplatila. Naším cílem nebylo vytvořit poučný, informativní materiál, ale krátký film, který bude působit na emoce diváka, zaujme ho a podnítí k vyhledání dalších informací na našem webu nebo přímo k návštěvě některého místa, které se ve filmu mihlo.
Film používáme při prezentacích, na veletrzích, je umístěn na našich webových stránkách a rozhodně nezůstal nepovšimnut. Ostatně i odborníci na 16. ročníku festivalu turistických filmů TOUR REGION FILM v Karlových Varech si všimli kvality dokumentu a ocenili ho prvním místem ve velké konkurenci 128 přihlášených filmů.
Úspěch na TOUR REGION FILMu. Alena Horáková převzala z rukou ministra pro místní rozvoj první cenu v kategorii Filmy za snímek Na východ do ráje |
Hlavním zdrojem turistických informací je webový portál www.vychodni-cechy.info . Jakou mají stránky návštěvnost? Čekají ho v letošním roce nějaká vylepšení?
Náš webový portál má svoji hodnotu v naprosté aktuálnosti publikovaných dat. Podařilo se nám vytvořit systém vkládání a aktualizace dat s pomocí našich certifikovaných turistických informačních center i samotných podnikatelů. Byl proveden redesign stránek tak, aby více zaujal, zlepšila se uživatelská použitelnost stránek, byly rozšířeny o nové mapové podklady a aplikace pro tvorbu turistických programů. Novinkou je rovněž možnost exportu dat do GPS. V letošním roce je naplánováno ještě zpracovat databanku parkovacích míst, zakreslit průběhy cyklotras v turistických programech, doplnit památné stromy a stromořadí a jejich GPS souřadnice, doplnit církevní stavby a jejich otvírací doby, případně časy bohoslužeb a další a další záležitosti. Pokud se týká návštěvnosti portálu, jsme spokojeni se vzestupnou tendencí. V roce 2007 byla průměrná návštěvnost zhruba 12 000 návštěv za měsíc, za rok 2009 je to již téměř 22 000 návštěv za měsíc – takřka dvojnásobek.
Pozoruhodným regionem Pardubického kraje je oblast Králického Sněžníku. Zdejšímu bohatému turistickému potenciálu bohužel neodpovídá relativně nízká návštěvnost. Co je podle vás potřeba zlepšit?
Máte pravdu. Oblast Králického Sněžníku je unikátní, ale zatím stále není tak navštěvovaná, jak by si zasloužila. Určitou bariérou je dostupnost, mám na mysli kvalitní silniční síť a přijatelné vlakové a autobusové spojení. Co se týká silnic v této oblasti, došlo již k výraznému kvalitativnímu zlepšení a můžeme ujistit potenciální návštěvníky, že v tomto ohledu se nemusí obávat přijet. Ostatní infrastruktura zajišťující komfort služeb pro klienty určitě dozná změn, pokud uspějí plánované investiční projekty z Regionálního operačního programu. Věříme, že tato oblast by se během několika příštích let měla stát opravdu plnohodnotným centrem cestovního ruchu Pardubického kraje.
Jakých veletrhů cestovního ruchu se bude letos DSVČ aktivně účastnit?
Po zkušenostech ze dvou minulých let jsme dospěli k určitým změnám v naší účasti na veletrzích. V České republice se účastníme jen veletrhu REGIONTOUR v Brně, Holiday World v Praze, Infotour v Hradci Králové a veletrhu Dovolená v Ostravě. Do zahraničí vyjedeme na veletrh do Drážďan, Bratislavy, Mnichova, Varšavy a Poznaně. O to více se chceme zaměřit na prezentace doma i v zahraničí v obchodních centrech, v turistických informačních centrech, na zahraničních zastoupeních agentury CzechTourism a při příležitosti konání různých kulturních, sportovních a společenských akcí.
Text: Jan Pomykal
Foto: DSVČ a Jan Pomykal
www.vychodni-cechy.info
