Zima už se v české kotlině hlásila neodbytně ke slovu, ale v jihofrancouzském Nice, kde se na sklonku listopadu sešli zástupci společnosti Amadeus s vybranými novináři z regionů střední, východní a jižní Evropy (CESE), se ještě slunce rozvzpomínalo na horké léto Azurového pobřeží. Že může být tato dnes již světoznámá lokalita inspirací nejen pro prázdninové pobyty, ale také pro obchodní aktivity v podobě zakládání Executive Briefing center s mezinárodní působností, jsme se mohli přesvědčit v Sophia Antipolis, místě vzdáleném od Nice půl hodiny jízdy autem.
Jednou z vizí Amadea, profesionálního distributora IT řešení pro firmy z oblasti cestovního ruchu, je jazykově a národnostně různorodá základna pracovních týmů. A že tato idea funguje i v oblasti managementu společnosti, bylo patrné hned z úvodního přivítání, o které se postaral energický Juan Antonio Carrasco, ředitel Amadea pro trh střední, východní a jižní Evropy.
Tematický blok přednášek však zahájil až Fréderic Bessis, viceprezident úseku strategického plánování pro novinky v oblasti produktů a technologií, a provedl posluchače historií působení leteckých společností a globálních distribučních systémů (GBS) na trhu. „Staré dobré časy jsou ty tam, situace na trhu se kvůli nárůstu ceny ropy, problémům s kurzy deviz a slábnoucí poptávce výrazně změnila,“ posmutněl na úvod Bessis. Pak v krátkosti nastínil hlavní marketingové cíle Amadea: „Jednoznačně udržet si pozici jedničky na trhu v poskytování IT řešení pro firmy z oboru cestovního ruchu a turismu. Rovněž zpestřit a rozšířit rejstřík našich IT produktů a služeb a konečně posílit i jako organizace se svou multinárodnostní základnou. Naše centra najdete v Severní i Jižní Americe, Austrálii, Evropě, na Předním i Dálném východě,“ podotkl viceprezident.
Jean Pascal Vinciguerra, ředitel centrálních služeb a provozu, otevřel přednášku uvedením Amadeus Data centra, nacházejícího se v německém Erdingu poblíž Mnichova. Čísla, která uvedl, byla překvapující. „Díky našemu operačnímu a datovému centru se třemi tisíci servery můžeme uskutečnit prostřednictvím našich klientů více než 500 milionů transakcí denně. Jen on-line rezervací proběhnou denně více než tři miliony.“ Další informace odhalily neméně zajímavá fakta. „Jen v Erdingu má naše společnost 550 zaměstnanců, navíc dalších 790 jich je v provozním sektoru, počet národností pracovníků, které zaměstnáváme, je více než 50,“ ohromil přednášející.
Jean Philippe Mesure , ředitel IT služeb, přišel hosty blíže vpravit do problematiky informačních technologií v letecké dopravě. „To, zda dnes dokáže letecká společnost prosperovat, závisí také na tom, zda a jak dokáže využít dostupných informačních technologií. Cílem Amadea je být vedoucím partnerem pro letecké společnosti, a to znamená nejenom neustálé inovování již fungujících technologií, ale také služeb na tyto technologie navázaných.“ Zmíněn pak byl i amadeovský produkt Altéa, rezervační systém navržený pro letecké společnosti a jejich prodejce z cestovních kanceláří a agentur, uvedený poprvé na trh v roce 1992. Stranou nezůstalo ani další IT řešení s názvem Amadeus Pioneer, které bylo sestaveno pro potřeby lowcostových leteckých společností. Hlavní výhodou jsou zejména nízké operační náklady. „Díky rezervačnímu systému Altéa bylo přepraveno již 80 milionů klientů. Používají ho takové společnosti jako Austrian Airlines, British Airways nebo Lufthansa.“ Roky 2007 a 2008 byly také v souvislosti s trhem střední, jižní a východní Evropy (CESE) zmíněny jako přelomové. Získáni byli noví dopravci, Adria Airways, JAT Airways, FlyLal, Air Baltic, Bulgaria Air nebo Estonian Air.
„Softwarové řešení pro takovou klientelu je ale také třeba neustále inovovat, což vyžaduje nemalé investice. Ostatně ani ty počáteční nebyly nijak drobné, Altéa již ,spolkla’ 650 milionů dolarů a během následujících tří let bude třeba investice dalších 475 milionů dolarů,“ uvedl Mesure.
Jean Francois Billiard sice nezamíchal na úvod své prezentace poolovými koulemi, ale jako ředitel TOPS marketingu a prodeje nechal účastníky nahlédnout blíže do historie vývoje obchodu a průmyslu z pohledu informačních technologií v cestovním ruchu. Vzápětí zaznělo, jak je důležité reagovat na tento vývoj na trhu také novým způsobem prodeje, přehodnocováním a nahrazováním starých struktur. „Naší vizí je přinést novou IT infrastrukturu pro nový způsob obchodování a prodeje v ces-tovním ruchu. Důležité je, aby naši klienti i jejich zákazníci mohli využít všechny dostupné technologie, internet, mobilní telefony, zákaznická call centra,“ poodhalil cíle Amadea Billiard.
Juan Antonio Carrasco se jako hlavní spíkr chopil slova hned vzápětí, aby představil trh střední, jižní a východní Evropy (CESE). „Třicet dva zemí, dvacet osm jazyků, více než pět set milionů obyvatel, sto dvacet pět fungujících leteckých dopravců a sedm a půl tisíce cestovních kanceláří. Tento trh je pro nás strategický a plný příležitostí!“ zacílil hned na úvod ředitel pro uvedené teritorium. A zřejmě dobře ví, o čem mluví. Za rok 2008 totiž Amadeus na daném trhu zaznamenal nárůst on-line objednávek letenek až o 6 %. Nejvýraznější posun lze vidět ve východní Evropě, konkrétně v Rusku a na Ukrajině.
A proč je Amadeus na tomto segmentu trhu úspěšnější než jeho konkurenti? Nechme odpovědět J. A. Carrasca: „Je to právě díky těsnému partnerství s leteckými dopravci a přítomnosti našich softwarových produktů ve více než 85 % cestovních kanceláří a agentur.“
Závěrem nabitého dne se chopila slova jediná žena z přednášejících, Ann-Sofi Andersson. Jako Service Marketing Specialist měla za úkol obeznámit posluchače s úsekem servis management center, poskytujících odbornou pomoc zákazníkům. Tato centra se nacházejí v Nice, Londýně, Miami, Bogotě, Sydney a Bangkoku a jsou segmentována do sekcí dle okruhů problémů, s nimiž klienti přicházejí. Problémy může zákazník řešit prostřednictvím e-mailu, telefonu nebo chatu, pro potřeby prodejců z cestovních kanceláří je v současné době ve výstavbě elektronické podpůrné centrum. Dle statistik uvedených Amadeem je 94 % všech příchozích hovorů řešeno do 15 vteřin od prvního zazvonění.
I druhý den workshopu bylo přímořské klima s ohledem na právě doznívající listopad více než pohostinné, snad jen přímého slunečního svitu trochu ubylo. Neubylo ovšem přednášejících z Amadea, dopolední seminář přišel zahájit Andrew Owen-Jones, ředitel pro sekci Traveltainement. „To, co Amadeus nabízí, nejsou jen softwarové produkty určené pro přímý prodej. Chtěli jsme jít dál, a proto jsme pracovali na tom, aby prodejci mohli uspokojit i jiné potřeby zákazníků. Pro klienta není důležité jen zajistit si letenku či ubytování. Má zájem i o rezervaci auta, zajištění místní dopravy v dané lokalitě a volnočasových aktivit. Je pro něj důležité, aby i on sám mohl sledovat pohyb a vývoj na trhu. Proto nabízíme IT řešení v podobě webových stránek, které jsou přístupné koncovému uživateli,“ zmínil Owen-Jones.
Phillip Martin , Senior Manager pro oblast rozvoje a obchodu železniční dopravy, přistoupil k pultíku, aby připravil posluchačům ještě jedno překvapení. „Amadeus se již dlouhá léta soustředí na leteckou dopravu, ale poslední roky ukázaly, že vysoký nárůst využitelnosti zaznamenala v daných oblastech také železnice. Padesát procent všech cest po Evropě se odehrává na vzdálenost menší než 800 kilometrů. Ve chvíli, kdy roste cena nafty a lidé chtějí cestovat ekologicky, je právě toto šance pro železnici, tím spíše, když se do roku 2010 v evropském areálu plánuje nárůst 2 750 kilometrů nové železniční trati.“
Závěrem semináře přišla povyprávět Nicki Gaynor, Senior Global Account Manager společnosti, o klíčových faktorech vedoucích k úspěchu při on-line prodeji a o trendech, které jsou pro aktuální období vytvořeny. Zmínila, že hlavními faktory úspěchu on-line prodeje je možnost sledovat nejnižší ceny na trhu za vybraný produkt, jednoduchý a bezpečný způsob rezervování, možnost provádění on-line změn během knihování a dostupnost vybraných produktů či služeb. „Co se týče trendů, Amadeus se snaží nabídnout více než ostatní. Je třeba, aby měl klient k dispozici i dostupnost dalších služeb, aby mohl kombinovat vyhledávání charterových letů, rezervace hotelů, aut, volnočasových aktivit i jiných služeb. Toto vyhledávání by mělo probíhat v širokém rejstříku různých kritérií a během zlomků vteřiny.“
Nutno říci, že Amadeus si pro rok 2009 i další období stanovil nelehké cíle k naplnění, ale snad právě vysoké cíle a vize, se kterými pro oblast CESE přišel na trh, můžou být hybatelem dalšího obchodního úspěchu.
Text a foto: -jah-