Ceny půjčovného v amerických autopůjčovnách po třech letech poklesu letos začaly stoupat. Odborníci očekávají, že tento trend bude pokračovat i po celou nadcházející letní sezonu. I tak ale zůstává půjčovné pod úrovní z roku 2001, tedy ještě před teroristickými útoky na USA 11. září 2001, po nichž zasáhl americký turistický průmysl silný pokles.
Průměrná cena bez daní a plateb za pojištění se letos v květnu pohybuje kolem 30 dolarů za den (asi 700 korun). Expedia, jedna z největších internetových rezervačních agentur, spočítala květnový průměr na 28 dolarů za den, což je podle jejích údajů o 12 procent více než loni. Podobná on-line rezervační kancelář SideStep hlásí průměr 30,15 dolarů, stále o téměř šest dolarů méně než v roce 2001.
Půjčovné se ovšem podstatně liší zejména podle lokality a velikosti auta. Výraznou položkou při platbě jsou také daně a nejrůznější poplatky, které základní cenu v průměru asi o čtvrtinu zvyšují. I tyto nároky za poslední rok vzrostly – z 24,4 procent loni na letošních 25,8 procent, uvedla ve své studii další velká internetová zprostředkovací služba Travelocity.
Na velkých letištích, která patří k nejčastěji vyhledávaným místům pro půjčení auta, dosahují ovšem tyto náklady až 40, či dokonce více než 60 procent základní ceny. Na letišti v Houstonu zvedly podobné platby celkovou cenu za půjčení auta o 66 procent
Stejná situace je na mezinárodních letištích v řadě dalších amerických měst.
V Bostonu, který je podle časopisu Business Travel News městem s vůbec nejvyšší platbou za půjčení auta, je průměrná výše půjčovného za vůz vyšší střední třídy, včetně daní a poplatků, 128,25 dolarů za den. Následují Houston s průměrnou cenou 121,75 a New York s cenou 116,60 dolarů.
Za růstem cen stojí podle odborníků především cílevědomě udržovaná rovnováha mezi nabídkou a poptávkou. Společnost Dollar Thrifty vlastnící stejnojmenné půjčovny označuje za hlavní zdroj rekordních výnosů letošního prvního čtvrtletí právě vysokou vytíženost pronajímaných vozů. V každém okamžiku bylo v průměru půjčeno 84,3 procent vozového parku, uvedl v dubnu ředitel společnosti Gary Paxton na přednášce pro analytiky z Wall Street. Téměř prázdná parkoviště před půjčovnami jsou i výsledkem uvědomělého postupu automobilek, které ve snaze udržet ceny nových vozů snižují dodávky do autopůjčoven, a tím omezují příliv aut na trh ojetých vozidel. Použité, ale zpravidla stále kvalitní a moderní auta z půjčoven většinou nacházejí velmi rychle nové majitele, kteří tak nemají potřebu kupovat auta nová.
Dalším faktorem růstu cen půjčovného je skutečnost, že po třech letech útlumu se Američané zase vracejí k cestování. Zejména letecká doprava, která za letošní první čtvrtletí vzrostla o 5,4 procent proti loňsku, vytváří podmínky pro vyšší zájem o půjčování aut. Stejně tak se na něm podílí i růst služebních cest, o nichž lidé z oboru říkají, že mají obzvlášť silný vliv na cenu půjčovného.
Nejdražší půjčovné bývá na velkých letištích. Zkušení cestovatelé proto radí, aby si klienti rezervovali auta s dostatečným předstihem u menších pronajímatelů mimo letiště. Za půjčení vozu na týden tak ušetří v řádu desítek dolarů.
–čtk-