
V COT business č. 9/2015 byla publikována stať s názvem Analýza přínosů cestovního ruchu a strategie rozvoje cestovního ruchu v České Krumlově. V článku byly uvedeny základní parametry týkající se zadání a zpracování 1. etapy stejnojmenného projektu. Rovněž zde byly uvedeny nejdůležitější informační zdroje a podkladové materiály a také výzkumné metody, které řešitelský tým využil při zpracování projektu. Jenom pro připomenutí lze uvést, že projekt byl zadán třemi zadavateli (město Český Krumlov, Českokrumlovský rozvojový fond, spol. s r. o., a Sdružení cestovního ruchu v Českém Krumlově, o. s.) a byl řešen v období od 1. 11. 2014 do 30. 6. 2015. Následující text na uvedenou stať přímo navazuje a jeho cílem je seznámit čtenáře s dosaženými výsledky, závěry a doporučeními vyplývajícími z analytické části projektu. I když jsou tyto výsledky publikovány s určitým časovým zpožděním, lze všechny považovat za aktuální a využitelné pro další rozvoj cestovního ruchu a destinačního managementu v Českém Krumlově.
Výsledky, závěry a doporučení
Veškeré výsledky, závěry a doporučení jsou shrnuty v tzv. manažerském shrnutí, které je formulováno v několika bodech. I když bylo snahou řešitelského týmu postihnout celé řešené období mezi roky 1990–2014, absence statistických dat či nemožnost jejich porovnání v čase (např. z důvodu změny metodiky jejich sledování) neumožnily tento úkol vždy beze zbytku splnit.
Zaměstnanost vyvolaná cestovním ruchem
Není žádným překvapením, že cestovní ruch se dlouhodobě podílí v Českém Krumlově zásadní měrou na zdejší zaměstnanosti. I když neexistují relevantní statistické údaje týkající se zaměstnanosti v cestovním ruchu v Českém Krumlově, byla celková zaměstnanost při zohlednění počtu lůžek v jednotlivých druzích ubytovacích zařízení a vlivu sezonnosti stanovena na 3 082 osob. Při zahrnutí vlivu tzv. stínové ekonomiky lze pak celkovou zaměstnanost odhadnout na 3 700.
Obr. – Klíčové produkty cestovního ruchu v Českém Krumlově

Zdroj: Vlastní zpracování, 2015
Podnikatelské aktivity
Z dostupných statistických dat vyplývá, že v Českém Krumlově je evidováno 3 062 podnikatelských subjektů, z toho je 531 (17,3 %) v sektoru cestovního ruchu (ubytovací a stravovací služby, volnočasové služby, činnosti cestovních kanceláří a cestovních agentur apod.). Mezi podnikatelskými subjekty převažují fyzické osoby podnikající podle živnostenského zákona (61 %), přičemž třetina subjektů zaměstnává 1–5 zaměstnanců. Z údajů Městského úřadu Český Krumlov vyplývá, že ve městě je 4 582 lůžek sloužících turistům k přechodnému ubytování. Stravovací zařízení disponují 8 621 místy k sezení.
Investiční činnost orgánů veřejné správy
Nejvýznamnější roli v rozvoji investičních aktivit v Českém Krumlově hrají orgány veřejné správy. V období mezi roky 1990–2014 přesáhly investice v cestovním ruchu částku 3 mld. Kč. Kapitálové výdaje z rozpočtu města související přímo s cestovním ruchem (např. opravy a revitalizace historických objektů) dosáhly v období let 1992–2014 částku 918 mil. Kč. Druhým významným investorem se stal Českokrumlovský rozvojový fond, který v letech 1993–2013 investoval částku 411 mil. Kč. A v neposlední řadě byl významným investorem Státní hrad a zámek Český Krumlov, který v letech 1990–2014 proinvestoval celkem 575 mil. Kč.
Vliv cestovního ruchu na příjmy a výdaje města
Ekonomické aktivity spojené s cestovním ruchem generují celou řadu příjmů do rozpočtu města. Mezi tyto příjmy patří například důchodové daně (64 mil. Kč/rok) a DPH (60,5 mil. Kč). Dále sem spadají příjmy z místních daní, jako je např. daň z nemovitých věcí (18,9 mil. Kč/rok), dále z místních poplatků (poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, poplatek z ubytovací kapacity a poplatek za užívání veřejného prostranství (8,9 mil. Kč/rok). V letech 2000–2014 byl celkový výběr z místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt a z místního poplatku z ubytovací kapacity 51,7 mil. Kč. Český Krumlov patří ve výběru obou místních poplatků na 10. místo v České republice. Významným příjmem je také 13 mil. Kč, které město ročně získává z provozování městských parkovišť. Cestovní ruch na druhou stranu vyvolává celou řadu komunálních výdajů (svoz odpadu, veřejné osvětlení, činnost městské policie, úklid veřejných prostranství, údržba zeleně, marketing města, konzultační a poradenské služby, pořádání společenských akcí apod.).
Produkty cestovního ruchu
Za významné produkty cestovního ruchu v Českém Krumlově lze určit UNESCO a relaxace, Hudební festivaly, Cesty za poznáním, Český Krumlov Card a Školní výlety (viz obrázek).
Produktová nabídka souvisí s motivací k návštěvě a také s příjezdy hostů do hromadných ubytovacích zařízení. Ačkoliv celkový počet přenocování v Českém Krumlově roste, zkracuje se průměrná délka přenocování (1,5 přenocování), a naopak čisté využití lůžek roste (34,9 %).
Destinační management
Přes dlouhodobou snahu prosazovat prvky destinačního managementu do systému řízení cestovního ruchu v Českém Krumlově je potřebné některé prvky institucionálního zabezpečení cestovního ruchu inovovat. Nejdůležitějším prvkem tohoto procesu musí být budování partnerství mezi orgány veřejné správy a soukromými podnikatelskými subjekty. Přitom zastřešující institucí v procesu podpory, organizace a koordinace cestovního ruchu je Českokrumlovský rozvojový fond, výkonnou turistickou autoritou je pak Český Krumlov Tourism, který odpovídá za marketing, provoz infocentra a Oficiálního informačního systému.
Vyhodnocování výkonů cestovního ruchu
I když v předchozím období byly v Českém Krumlově sledovány některé výkonové ukazatele cestovního ruchu, nebylo sledování výkonů komplexní. Z tohoto důvodu bylo navrženo k sledování 21 ukazatelů (indikátorů), přičemž konkrétní volba indikátorů je na straně zadavatelů projektu. V doporučení jsou jak indikátory přímo související s cestovním ruchem (např. počet ubytovacích zařízení, jejich druh a třída, počet lůžek, počet přenocování, profil domácího a zahraničního návštěvníka, finance vydávané na marketingové aktivity, počet klíčových eventů), tak nepřímo související s cestovním ruchem (např. objem spotřeby vody, objem vyprodukovaného komunálního odpadu apod.).
Závěr
Tak jako v každém turisticky frekventovaném místě, i v Českém Krumlově přináší rozvoj cestovního ruchu celou řadu pozitiv, ale i některá negativa. Jejich základní souhrn je uveden v tabulce.
Tab.: Hlavní pozitiva a negativa cestovního ruchu v Českém Krumlově
Pozitiva |
Negativa |
- Ideální předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu
- Osvícený a dlouhodobě prosazovaný přístup k podpoře cestovního ruchu
- Založení Českokrumlovského rozvojového fondu
- Soustavná péče o kulturní památky
|
- Vztah místních obyvatel k cestovnímu ruchu
- Komercionalizace cestovního ruchu
- Nízká úroveň kooperace s navazujícími destinacemi cestovního ruchu
- Budování destinačního managementu shora bez užšího zapojení podnikatelské sféry
|
V současné době se řeší již druhá fáze projektu, která navazuje na výše uvedenou analytickou část, a jejímž jediným cílem je připravit Strategii rozvoje cestovního ruchu v Českém Krumlově. Zpracovatelem druhé etapy projektu je společnost KPMG Česká republika.
Název projektu: Analýza přínosů cestovního ruchu a strategie rozvoje cestovního ruchu v Českém Krumlově
Číslo projektu: MECK-PSCR1VŠH-2014
Zadavatelé projektu: město Český Krumlov, Českokrumlovský rozvojový fond, spol. s r. o., Sdružení cestovního ruchu v Českém Krumlově, o. s.
Příjemce podpory: Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r. o.
Termín řešení projektu: 1. 10. 2014 – 30. 6. 2015
Řešitelský tým za VŠH: Ing. Pavel Attl, Ph.D. – odpovědný řešitel, Ing. Anna Doležálková, Ing. Jana Kalabisová, Ph.D., Ing. Lucie Plzáková, Ph.D. Ing. Petr Studnička, PhD., Ing. Šárka Tittelbachová, Ph.D. – spoluřešitelé
|