Anketa: Jací zaměstnanci chybějí na trhu

Dvojicí anketních otázek týkajících se aktuální situace na pracovním trhu jsme obeslali vybrané hotely a cestovní kanceláře. Bohužel ne všichni oslovení hoteliéři a touroperátoři se chtěli k problematice vyjadřovat. I to ale o lecčem svědčí.
  

1. Jak hodnotíte aktuální situaci na personálním trhu v ČR? U kterých pracovních pozic je podle vás situace nejproblematičtější a proč?
 

2. Jakým způsobem by podle vás měl být současný nedostatek pracovníků ideálně řešen?

Petra Slabá
Petra Slabá, HR ředitelka Cimex Group a OREA HOTELS & RESORTS

  1. Z mého pohledu je situace na pracovním trhu v oblasti cestovního ruchu minimálně stejně špatná nebo možná ještě horší než v ostatních oborech. Bohužel nezaměstnanost v Česku, která naposledy dosáhla „závratných“ 2,8%, nám ani nedává velkou naději na to, že se situace výhledově změní. Je samozřejmě skvělé, že konjunktura, ve které už se pár let naše ekonomika nachází, nám dává příležitost k naplnění náročných strategických cílů, ale s tím samozřejmě velmi úzce souvisí naprosto zásadní a klíčová potřeba mít dostatek motivovaných a profesionálních zaměstnanců, bez nichž to prostě nejde.
    My v OREA to řešíme tak, že se maximálně snažíme naše kolegyně a kolegy podporovat, nabízet příležitosti v oblasti profesionálního i osobnostního rozvoje, zatraktivnit naši značku zaměstnavatele a zlepšit podmínky v oblasti odměňování, ale i třeba benefitů. Nedávno jsme například uvedli do provozu zcela nový systém cafeteria, atraktivních benefitů zaměřených především na zdravý životní styl, vzdělávání a rozvoj, ale také k podpoře rodinných aktivit nebo trávení volného času.
    Ptal jste se na konkrétní pozice a je třeba říci, že se v tomto ohledu moc nelišíme od našich kolegů v cestovním ruchu, kteří vám potvrdí, že sehnat výborného kuchaře, milého a zákaznicky orientovaného číšníka nebo servírku, důslednou a na detail orientovanou pokojskou s každodenním úsměvem na rtech nebo dokonce vtipného a komunikativního barmana je mnohem těžší než dobrého manažera.
     
  2. Upřímně si myslím, že žádné jednoduché a zázračné řešení neexistuje. Já osobně ze své praxe znám jen jednu úspěšnou cestu, ale funguje v jakýchkoliv dobách i podmínkách. Jde o to, vážit si maximálně práce našich zaměstnanců a trvale se snažit o to, vytvářet a zlepšovat podmínky zaměstnání, a to ve všech oblastech pracovního života. Tyto aktivity jsou samozřejmě vždy omezeny možnostmi, které jako zaměstnavatel máme, ale z mého pohledu je třeba udělat vždy maximum.
    Zároveň se samozřejmě snažíme i zlepšovat naše jméno a pověst zaměstnavatele pro možné kandidáty z externího trhu práce, protože tlak trhu samozřejmě ovlivňuje i fluktuaci. Chceme seznámit trh práce v cestovním ruchu se všemi změnami, kterými OREA prochází a nabídnout potenciálním zájemcům o práci možnost podílet se spolu s námi na dobrodružství spojeném s budováním brandu „Nová OREA“.
    A pokud vaše otázka směřuje k zahraničním zdrojům zaměstnanců, tak rádi doplníme naše řady o kolegy ze zahraničí, pokud je to potřeba a máme tu možnost. Na druhou stranu jde jen o doplnění našich potřeb, základ vidíme vždy v českém trhu práce. Také aktivně spolupracujeme s mladými lidmi / studenty středních a vysokých škol v oboru a samozřejmě i učilišť a chceme přizpůsobit naši spolupráci jejich potřebám. Takže kromě standardní praxe nabídneme i atraktivní vzdělávání v oboru a navíc společně strávený čas formou, která je mladým lidem blízká – třeba na „Party s OREA“.

Markéta ČernáMarkéta Černá, HR manažerka Cestovní kanceláře FISCHER

  1. Vzhledem k tomu, že je Cestovní kancelář FISCHER lídrem na trhu cestovního ruchu, daří se nám dlouhodobě lákat top talenty z našeho oboru. Tedy odborníky, kteří tvoří zájezdy a další produkty cestovní kanceláře. Dobré jméno společnosti nám pomáhá získávat i absolventy, kteří se chtějí uplatnit právě v oboru cestovního ruchu a nastupují např. na pozice prodejců zájezdů či delegátů.
    Náročnější je situace vyhledávání specialistů v odbornostech, které jsou využitelné i v dalších oborech. Nejnáročnější je aktuálně téměř nulová nabídka odborníků v oblasti IT a on-line prodeje. Tam se zaměstnavatelé předhánějí v nabídce zaměstnaneckých výhod a benefitů a specialisté přecházejí většinou pouze za lepší nabídkou a zajímavějšími technologiemi.
  2. Věřím, že zčásti se situace vyřeší sama zklidněním aktuálního ekonomického růstu, které dle odborníků nastoupí již příští rok. Velké procento firem a jejich rozvoj je závislý právě na technologickém vývoji, a proto by stát měl podporovat vzdělávání většího množství odborníků, a to již na středních školách, případně rekvalifikačními kurzy pro lidi, kteří ve své odbornosti již práci těžko hledají nebo v budoucnu těžko hledat budou.

Jakub VelenJakub Velen, PR and marketing director CPI Group

  1. Největší problémy máme s obsazením pozic jako je recepční, kuchař, číšník, pokojská. O tyto práce není prakticky žádný zájem a kandidáti se na ně ani nehlásí.
  2. Nemyslíme si, že zájem o řadové pracovní pozice zmíněné výše bude dramaticky stoupat. Mladé generace, které v minulosti tyto pozice vykonávaly, již nemají o takovou práci zájem. Řešením by mohlo být například uvolnění přísné regulace výkonu práce cizinců.

Anketu sestavil:

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více