
Změna společenského paradigmatu směřující k vybudování znalostní společnosti založené na nových informačních technologiích a znalostní ekonomice přináší výrazné změny v pojetí funkce vysokých škol. Vysoké školy směřují k budování center znalostí, která přesahují dosavadní, někdy až izolované, akademické prostředí, s cílem posílit externí aktivity spoluprací s podnikatelskou sférou a veřejností a zapojit se do rozvojových regionálních projektů.
ARTS MANAGEMENT byl klíčovým projektem společnosti Plzeň 2015 v oblasti vzdělávání a byl již součástí přihlášky ke kandidatuře. Projekt byl realizován v letech 2012–2015 jako akreditovaný cyklus celoživotního vzdělávání Ústavu umění a designu Západočeské univerzity v Plzni. Autorka koncepce a obsahové náplně projektů PhDr. Alexandra Brabcová ze společnosti Plzeň 2015 vytvořila interaktivní modul celoživotního vzdělávání rozdělený do dvou základních skupin na manažerské moduly a na tvůrčí a inspirační moduly.

Cílem manažerských modulů bylo přispět k získání či prohloubení manažerských dovedností, potřebných k vedení kulturní organizace či projektu. Cílem tvůrčích a inspiračních modulů bylo zejména poukázat na mezioborové a mezipředmětové souvislosti a poskytnout účastníkům nové podněty a impulsy k jejich práci. Společným cílem všech modulů bylo přispět ke kvalitě programu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 a napomoci dlouhodobé udržitelnosti výsledků projektu po roce 2015. Všechny kurzy kombinovaly teoretický základ a tvořivé dílny s cílem pochopit teorii a rozbory příkladů dobré praxe. Původních sedm modulů (akademický rok 2012/2013) bylo rozšířeno na jedenáct modulů (akademický rok 2014/2015).
Modul „Minimum z kulturního turismu“ byl do celoživotního vzdělávání zařazen v akademickém roce 2013/2014 a 2014/2015. Nabídl účastníkům kombinaci teoretického základu a praktické dílny zaměřené na tvorbu konkurenceschopného produktu kulturního turismu a jeho prodej. Účastníci kurzu se naučili rozpoznávat a hodnotit potenciál destinace, nalézt konkurenční výhody, určit hodnotu pro klienta a definovat cílové skupiny. Probíranou problematiku si účastníci prakticky vyzkoušeli při vytváření vlastních produktů pro destinaci Plzeňsko a Pardubicko. Součástí návrhu produktů byl i návrh marketingové komunikace s využitím moderních marketingových metod pro oslovení cílového zákazníka, pro jeho motivaci k návštěvě destinace a zakoupení produktu, pro ovlivnění vnímání Plzeňska a Pardubicka jako destinací kulturního turismu. Cílem navrhovaných produktů a jejich marketingu bylo dále získávání věrných zákazníků a vytváření „důvodu k návratu“.
V akademickém roce 2014/2015 účastníci kurzu vytvořili dva produkty:
- U nás vždy na koni (Pardubice);
- Od valčíku k charlestonu (Plzeň).
Oba produkty vycházejí z hodnocení potenciálu destinace a stanovení USP (Unixe selling proposition), tedy jedinečných prodejních argumentů. V průběhu kurzu účastníci nejdříve mapovali atraktivity turismu a také rozsah a kvalitu služeb. Průběžně vytvářeli dílčí produkty a prověřovali různá témata k tvorbě klíčového produktu tak, aby výsledný produkt byl realizovatelný v praxi a byl konkurenceschopný. Zaměřili se na významné osobnosti. Hledali služby, které odpovídají tématu a zároveň jsou vysoce kvalitní. Vytipovali partnery pro strategické aliance při realizaci a udržitelnosti produktu.
V průběhu kurzu se naučili základní principy Animace kultury a turismu pod vedením lektorky PhDr. Ireny Tyslové. Kurz vycházel z poznatku, že současný návštěvník hledá autentický zážitek, chce slyšet příběhy lidí, kteří zde žijí nebo žili a touží poznat jejich kulturu a všední život. Při tvorbě produktů byla využita moderní metoda story telling pro zprostředkování zážitků a možnosti zapojit se do příběhů, které se zde odehrály.
Plzeňané zvolili motto: „Dotkněte se elegance konce 19. století a zažijte prvorepublikovou noblesu první poloviny 20. století v Plzni.“ Program byl připraven jako procházka životním stylem od doby secese až do časů první republiky. Začali jsme u největšího nástěnného venkovního obrazu v ČR – Theatrum Mundi v Křižíkových sadech a poslechli jsme si příběhy největších plzeňských osobností. V Západočeském muzeu jsme rozsvítili originální zachovanou Křižíkovu lampu a vydali se na Sachrův dort s kávou do secesní kavárny v Měšťanské besedě. Po ukázce vídeňského valčíku si někteří z nás s tanečními mistry zatančili. Městskými sady, které sloužily k obvyklé nedělní procházce plzeňské společnosti, jsme došli k Zahradě vzpomínek u Staré synagogy s oblázky a jmény těch, kdo byli tehdy součástí plzeňské společnosti, a na které Plzeňané nezapomněli. Kolem Velkého divadla, které je symbolem slavné tradice plzeňského divadelnictví, jsme se dostali do jednoho ze zpřístupněných interiérů architekta Adolfa Loose. V bytě rodiny Krausových v Bendově ulici jsme byli přivítáni paní Krausovou a její služebnou, které připravovaly pro Adolfa Loose jeho oblíbenou pochoutku z ovesných vloček a smetany. Daly nám ochutnat, prozradily i recept a pozvaly nás, abychom si zatančili charleston.
Z finální evaluace projektu Arts Management vyplývá, že účastníci kurzů považovali tuto formu za vysoce efektivní. Složení skupin v rámci jednotlivých modulů bylo velmi rozmanité a zahrnovalo zástupce veřejné správy, destinačního managementu, paměťových organizací, neziskových organizací, ale i umělce a studenty. Mimo zmíněných připravených vycházek se účastníci věnovali také přípravě trasy Venkovské baroko nebo si zpracovali projekt otevření zámku Zelená hora.

Pedagogický proces „učící se skupiny“, se kterým se účastníci setkali v rámci výuky, považovali za odlišný od standardního. Oceňovali možnost setkat se s inspirativními pedagogy, se zkušenostmi z praxe, ať již samotného lektora, nebo ostatních účastníků skupiny. Dále hodnotili vysokou odbornost, úroveň a atraktivní způsob předávání poznatků. Jedna z účastnic kurzu, zabývající se propagací města, si podle svého vyjádření zkorigovala své letité praktické zkušenosti, které však získávala převážně sama, bez takto přesně zaměřené kvalifikace. Na kurzu oceňovala možnost vyvíjet kulturní produkt i ve spolupráci s dalšími profesionály z jiných oborů.
Foto: visitplzen.eu
www.plzen2015.cz
