Město Olomouc se během posledních dvou let stalo hlavním promotérem věhlasného regionálního produktu – olomouckých tvarůžků. Akce s názvem Olomoucký tvarůžkový festival se stala jednou z nejnavštěvovanějších gastronomických akcí v regionu a může posloužit jako „best practice“ pro ty, kdo o něčem podobném uvažují. Mimo jiné ukázala, že gastronomické akce mají potenciál, který může leckdy zaskočit i samotné organizátory.
Prvotní myšlenka k uspořádání festivalu se objevila jako jeden z námětů v materiálu „Strategie rozvoje cestovního ruchu města Olomouce na období 2014–2020″. Námět se zrodil z potřeb poptávky po takovémto typu akce, která narůstá nejen v České republice, ale i v zahraničí.

Nejvýznamnější pravidelné kulturní akce v Olomouci
Název akce |
Pořadatel |
Termín
(měsíc) |
HUDEBNÍ |
Jazzové dny Olomouc |
Spolek přátel olomouckého jazzu |
1–3 |
Musica Religiosa |
Festa Musicale |
3–4 |
Dvořákova Olomouc |
Moravská filharmonie |
4–5 |
Svátky písní Olomouc |
Festa Musicale |
5–6 |
Olomoucké barokní slavnosti |
Ensamble Damian |
7 |
Mezinárodní varhanní festival |
Moravská filharmonie |
9 |
Podzimní festival duchovní hudby |
ARS VIVA |
10–11 |
DIVADELNÍ |
Divadelní Flora |
Moravské divadlo |
5 |
OSTATNÍ |
Flora Olomouc |
Výstaviště Flora |
4 |
Academia Film Olomouc |
Univerzita Palackého |
4 |
Olomoucký tvarůžkový festival |
Město Olomouc |
4 |
Ekologické dny Olomouc |
Sluňákov |
4–5 |
Beerfest Olomouc |
Agentura Spálený |
5 |
Svátky města Olomouc |
Město Olomouc |
6 |
Olomoucké Vánoce |
Kulturní Olomouc |
12 |
Zdroj: Oddělení cestovního ruchu Magistrátu města Olomouce
„Olomoucký tvarůžkový festival můžeme počítat mezi akce, které zvyšují zájem potenciálních návštěvníků o kulturní dění ve městě. Počet akcí má v Olomouci od 90. let 20. století stále vzrůstající tendenci. Typ a charakter akcí, které se ve městě konají, kopírují současné trendy cestovního ruchu,“ vysvětluje Karin Vykydalová, vedoucí oddělení cestovního ruchu olomouckého magistrátu, a doplňuje, že se jedná převážně o hudební produkce a gastronomické akce, které slibují „zážitek“. O zážitky totiž současní turisté stojí především.
Překvapení pro organizátora
První ročník Olomouckého tvarůžkového festivalu se konal v loňském roce na Horním náměstí v Olomouci. „Akce byla jednodenní a zahrnovala prodej tvarůžkových specialit pod hlavičkou projektu Ochutnejte Hanou, který zastřešuje Střední Morava – Sdružení cestovního ruchu. To bylo také spolu se společností A. W. Loštice hlavním partnerem festivalu,“ uvádí Vykydalová. Prodej byl doprovázen kulturním programem, který zahrnoval pásmo hanáckých písní a tanců, soutěže, kvízy, tvůrčí dílnu pro děti, koncerty kapel či tradiční řemeslný jarmark. Město na propagaci festivalu založilo již v roce 2016 webovou stránku, http://tvaruzkovyfestival.olomouc.eu a ve spolupráci s cestovní kanceláří Olomouc Travel nabízelo zvýhodněné pobytové balíčky (www.olomouctravel.cz).
 |
 |
Organizátoři sami byli překvapeni zájmem o festival – prvního ročníku se zúčastnilo cca 7 000 návštěvníků, kterými byli nejen Olomoučané, ale také turisté, zahraniční nevyjímaje. Nečekaná návštěvnost však organizátorům způsobila nejen pochopitelnou radost, ale i pár problémů, které se ve finále odrazily na celkovém hodnocení prvního ročníku festivalu. „Lidé byli nespokojeni, že stáli v dlouhých frontách na jídlo a v některých stáncích byly tvarůžkové speciality také brzo vyprodány,“ přiznává Karin Vykydalová. Organizátor prostě poněkud podcenil potenciál akce.
2017: navýšení kapacit
Tyto negativní zkušenosti však město jako hlavní organizátor zohlednilo při přípravě druhého ročníku festivalu, který se konal 28.–29. 4. 2017 za podpory dosavadních i nových partnerů, kterými byli Garden Food Festival a Olomoucký kraj. Akce byla naplánována nejen na Horní, ale nově i na Dolní náměstí, aby měli návštěvníci více prostoru si festival vychutnat. Na obou místech se ve stáncích prezentovalo více než 37 restauratérů, minipivovarů či pivovarů (v roce 2016 jich bylo cca 19). Gastronomickou část doprovázel na obou náměstích bohatý kulturní program sestávající z vystoupení známých hvězd z oblasti gastronomie, žonglérské a taneční show, vědecké show a divadla pro děti, představení vybraných gastroškol, ukázky opery „Tvarůžkové ódy“, cimbálové muziky či vystoupení kapel O5 a Radeček nebo Stracené ráj.
Co je podstatné, problémy prvního ročníku neodradily nejen organizátora, ale ani účastníky festivalu. „Během akce v roce 2017 se prodalo 4,5 tuny olomouckých tvarůžků, návštěvnost akce byla cca 12 000 návštěvníků, a to jak z Olomouce a z různých koutů České republiky, tak i z Rakouska, Slovenska, Polska či Velké Británie,“ ohlíží se za letošním ročníkem Karin Vykydalová, která je názoru, že Olomoucký tvarůžkový festival má velký potenciál stát se mezinárodním eventem, který může Olomouci přispět k získání větší prestiže a vyšší návštěvnosti města, než je tomu doposud.
Foto: Jan Andreáš / statutární město Olomouc