Když se zavřely brány Milánského obchodního centra za posledním návštěvníkem22. ročníku veletrhu BIT (International Tourism Exchange), měli jeho organizátořipádný důvod k dobré náladě a úsměvům. Ne snad proto, že by rádi vidělizáda vystavovatelů a návštěvníků důležité výstavy, ale proto, že zmíněnávýstava byla nejen významná, ale také úspěšná. Zejména pro italské subjekty.
Úspěchvýstavy lze samozřejmě vyjádřit v číslech. Účast 83 000 profesionálníchoperátorů reprezentuje 8% zvýšení ve srovnání s předchozím ročníkem. Zahraničníúčastníci ze 142 zemí představovali 15 % z celkového počtu. 17 zemí sev tomto roce objevilo na veletrhu vůbec poprvé. Celkový počet návštěvníků,odborníci i veřejnost, dosáhl úctyhodného čísla 123 800 hostů, což opětpřevedeno na procenta, bylo o 10 % více než loni. Ale co se České expozicetýče, zdá se mi, že návštěvnost byla nižší než v předchozích letech.
Uvedenáčísla také ukazují i na obnovující se zájem části italské veřejnosti, kteráv oblasti cestování, reagovala na události z 11. září mimořádně citlivě.
„Výstava potvrdila, že mezinárodní průmysl cestovního ruchu znovunastartoval,“ vyjádřil svůj názor Adalberto Corsi, šéf EXPO, organizátoravýstavy. „Veletrh dosáhl a překonal své cíle a stává se pro turistickýbusiness mimořádně důležitým nástrojem. Na BIT, kde je celý cestovní ruchjako na dlani, bylo možné si všimnout znovu se objevujícího optimismu avíry v budoucnost, protože veřejnosti se zvolna zase vrací zájem a chuťcestovat.“
Opodstatněnostnázoru pana Corsi dokládala účast ohromného množství zahraničních vystavovatelů,zejména ze Spojených států, jejichž expozice zabírala celý jeden pavilono ploše 2 000 metrů čtverečních. Letošní ročník ale rovněž zaznamenal ivětší zájem italských regionů.
Zaostřeno na kvalitu
Jak už se v Miláně stalo tradicí, i letošní ročník výstavy byl zaměřenna kvalitu. Ta byla také hlavním cílem při zařazování do „Mistrovskýchtříd“ v technologickém výcviku, marketingu a
inovacitrhu orientovaného na „osobní setkávání“ (face to face meetings). V tétosouvislosti proběhla řada shromáždění a konferencí pořádaných různými mezinárodnímiorganizacemi, za účasti předních specialistů a profesionálů z oboru.
Součástí výstavy byla i expozice fotografií, ze které, zejména my Češi,bychom se měli co poučit, pod názvem „Itálie všude, po italsku navždy“(Italy Everywhere Italian Forever).
Expozicepředstavovala okolo dvacítky portrétů italských emigrantů, kteří dosáhliv zahraničí úspěchu v nejrůznějších oblastech a přitom nepřestali udržovatpevné svazky s rodnou Itálií. Ještě zbývá dodat, že v zahraničí žije kolem60 milionů Italů a v tomto množství představují obrovský potenciál proitalský cestovní ruch.
Trendy italského cestovního ruchu
Jižv průběhu veletrhu byly zveřejněny výsledky průzkumů společností TrademarkItalia a Sociometrica. Čísla ukázala, že letos 52,9 % Italů asi vůbec zůstanedoma a že největší pokles zájmu (- 23,7%) se bude týkat mimoevropskýchdestinací. Pouze 7,8 % Italů, kteří už mají o své letošní dovolené jasno,by jelo do zahraničí. Ukazuje se, že v tomto roce se největší oblibě domácíchturistů budou těšit italské ostrovy, především Sicílie a Sardinie a takélázeňské lokality. Ke všemu na poli italského cestovního ruchu panují stálerozpory. Na jedné straně turistická veřejnost očekávala slevy, vzhledemk situaci, ale na straně druhé hoteliéři ve středně vzdálených destinacíchjsou přesvědčeni, že situace je už z nejhoršího venku, a o snížení cennechtějí ani slyšet. Nicméně, navzdory všemu prezident Trademark Italiase domnívá, že dovolené Italů by neměly být nakonec loňskými zářijovýmiudálostmi ohroženy.
-gba-