Jakou úlohu hrají v marketingové komunikaci blogy? Mají ještě svůj vliv, nebo již ne? Mohou posloužit jako dobrý pomocník při rozhodování třeba o nákupu? Téma blogů a blogování zůstává za moderními komunikačními nástroji, jako jsou sociální sítě, tak trochu v ústraní. Zkusme se ale na blogy více podívat a najít jejich velká a někdy možná zapomínaná pozitiva.
Na internetu se občas objeví články s titulky hlásajícími, že blogy a blogování jsou již pasé. Opak je ale pravdou. Společnost Technocrati Media ve svém výzkumu 2013 Digital Influence Report poukázala na to, že blogy hrají významnou roli při rozhodování o nákupu. Dle výsledků výzkumu se blogy umístily na třetím místě v hitparádě nejvíce ovlivňujících nástrojů při nákupu (31 %). Z hlediska celkové důvěryhodnosti se umístili hned na pátém místě společně se sociální sítí YouTube (29 %). Současně informace zveřejňované na blozích jsou nejčastěji sdíleny (26 %) hned po příspěvcích na sociálních sítích Facebook (57 %) a YouTube (40 %). Výzkum tak poukázal na to, že blogy mrtvé rozhodně nejsou, a právě naopak mohou být velmi dobrý obchodním pomocníkem.
Výhody komunikace na blogu
Kromě vlivu na nákupní chování uživatelů jsou zde také další výhody. Mezi jednu z hlavních výhod patří vytvoření kvalitního informačního zdroje, se kterým mohou uživatelé snadno a rychle pracovat. Velkou výhodou je však také ta skutečnost, že s blogem můžete velmi dobře pracovat z hlediska SEO (optimalizace stránek pro vyhledávače). Budete tak mít nejenom zdroj unikátního obsahu, což mají vyhledávače jako je Google nebo Seznam velmi rády, ale také máte prostor pro získání kvalitních zpětných odkazů pro vaše webové stránky.
Zároveň, čím kvalitnější příspěvky publikujete, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že vyhledávače (např. Seznam, Google) budou váš blog považovat za kvalitní zdroj relevantních informací, čímž váš blog získá u vyhledávačů na důvěře a vaše příspěvky budou zobrazovány na předních místech ve výsledcích vyhledávání. Tímto získáte plusové body v budování celkové důvěryhodnosti vaší společnosti a můžete také přesvědčivěji motivovat internetové uživatele k nákupu.
Součástí každé práce s blogem, by pak mělo být propojení se všemi komunikačními kanály, které standardně využíváte, ať už jsou to vaše firemní webové stránky, profily na sociálních sítích Facebook, Twitter, YouTube a další.
Jak blog vytvořit?
Pokud se rozhodnete vytvořit svůj vlastní blog, pak máte hned několik možností. Mezi dvě nejrozšířenější platformy patří WordPress.com (www.wordpress.com). V České republice patří tato platforma mezi velmi oblíbené a důkazem toho jsou také největší české blogy, které jsou vytvořeny právě na této platformě. Při zakládání blogu se nemusíte ničeho bát, neboť systém vás navede krok za krokem od vytvoření názvu až po přípravu příspěvků. Pokud již nyní přemýšlíte nad tím, jak by váš blog mohl vypadat, pak vězte, že máte k dispozici celou řadu šablon, které můžete využít zdarma nebo za drobný roční poplatek.
Druhou platformou, která si v českém prostředí našla pevnou pozici, je také Blogger (www.blogger.com), který provozuje společnost Google. Z hlediska ovládání a nastavování je práce s ním velmi obdobná, ne-li stejná jako u již zmíněného WordPressu.
Co by na blogu nemělo chybět
Kromě kvalitních článků určitě nezapomeňte na marketingové nástroje, prostřednictvím kterých internetovým uživatelům usnadníte cestu k vašim informacím. Může to být propojení s vaším firemním profilem na sociální síti Facebook, Twitter, YouTube nebo Pinterest, samozřejmě dle toho, kterou využíváte. Nedílnou součástí jsou také tzv. bookmarky, díky kterým si mohou návštěvníci vašeho blogu snadno blog přidat do tzv. záložek svého prohlížeče.
Pod každým článkem nezapomeňte nastavit možnosti pro sdílení, aby váš příspěvek mohli sdílet na sociálních sítích, které využívají. Dále určitě nastavte funkce – odeslat e-mailem, tisk, přidat like a další. Určitě také nezapomeňte nastavit tzv. RSS kanály a přihlášení se k odběru novinek. Díky oběma těmto nástrojům umožníte internetovým uživatelům získávat z vašeho blogu aktuální informace.
Jaká témata volit?
Při zakládání jakýchkoliv nových komunikačních kanálů se objevuje velmi často stejná otázka. A co vlastně budeme psát nebo publikovat? Tento dotaz se objevuje i v souvislosti se sociálními sítěmi, kde je četnost zveřejňování příspěvků o něco vyšší než v porovnání s blogy. Obecně platí osvědčené pravidlo, že příspěvky by měly být uživatelsky co nejvíce zajímavé a také přínosné. Cestovní kanceláře mohou publikovat doporučení na destinace, které mají právě v dané sezoně v nabídce. Hoteliérům se nabízí příležitost nejenom komunikovat novinky hotelu, ale také se zaměřit na kulturní, společenské či zábavné akce. Vždyť i pozvánka na koncert se dá představit ve formě příběhu a spojit s nabídkou ubytování. Někdy není na škodu, když se objeví i kontroverzní nebo často diskutovaná témata, neboť právě tato mohou vybídnout internetové uživatele ke komunikaci, sdílení nebo jiné reakci.
Při psaní svých článků na blogu nezapomínejte na obrázky nebo videa. I ten nejlepší článek potřebuje přitáhnout pozornost čtenářů a tak by tomu mělo být i u blogu. V případě, že máte kanál na sociální síti YouTube, pak tato videa sdílejte také ve svých příspěvcích. Uživatele můžete nejenom zaujmout, pobavit, ale také informovat a přitáhnout pozornost k zajímavé nabídce. K té vaší!
Inspirativní blog píše zakladatel sítě Marriott Hotels Bill Marriott |
Jak správně komunikovat?
V okamžiku, kdy si založíte blog, počítejte a buďte připravení na pravidelné publikování. V ideálním případě by se měl váš příspěvek na blogu objevit jednou za týden. Možná budete přemýšlet nad tím, jaká je ideální délka příspěvku. Nemusíte se bát, protože dlouhé romány nejsou potřeba. Ideální délka příspěvku je přibližně do 500 slov. Na konci každého příspěvku se nebojte uživatelům položit otázku, anebo se zeptat na jejich názor. Vybídnutí k akci by určitě nemělo nikdy chybět (pokud to téma článku dovoluje).
Návštěvníci, kde jsou?
Po vyřešení výběru blogovací platformy, nastavení blogu, publikování prvních příspěvků se určitě budete zaobírat tématem, jak na váš blog přilákat nové návštěvníky, a ty si v ideálním případě také udržet. Základem úspěšného blogu by měly být kvalitní články, které uživatelé budou mít zájem nejenom komentovat, ale také sdílet. Mezi následnými kroky by nemělo chybět zveřejnění informace na vaší webové prezentaci, zařazení informace o blogu do newsletteru, zveřejnění zprávy na sociálních sítích anebo zapojit tzv. PPC reklamu (pay-per-click reklama / platba za proklik) a získat návštěvníky do několika hodin.
Mezi další možnosti, i když o něco zdlouhavější je, že budete komentovat příspěvky na obdobných blozích a budete vstupovat do diskuse. Všechny vaše příspěvky by měly být věcné a neměly by mít podobu spamu. Tímto způsobem byste své nové příznivce jen těžko získali a stávající mohli navíc i odradit. S blogy s podobnou tematikou můžete navázat spolupráci ve formě výměny odkazů, které budou pro obě strany přínosné právě v souvislosti s již zmiňovanou optimalizací pro vyhledávače (SEO).
Praktické tipy
Zajímavým blogem je blog hotelového řetězce Small Luxury Hotels (http://blog.slh.com), kde autorka publikuje zajímavosti o hotelích v rámci řetězce a také zajímavosti z míst, kde se hotely nacházejí, včetně zajímavých fotografií. Dalším hodně inspirativním blogem je Marriott blog (www.blogs.marriott.com), kde zakladatel Bill Marriott pravidelně publikuje nejrůznější komentáře a názory.
Ukázkový blog má řetězec Small Luxury Hotels |
Pokud byste nechtěli budovat svůj vlastní blog, pak alespoň podpořte blogery, kteří o vás chtějí napsat. Připravte pro ně stránku s přehledem všech informačních zdrojů, ze kterých mohou čerpat. Stránku vybavte logem ke stažení, odkazem na fotografie včetně informace, jak fotografie mohou použít. Zároveň zde zanechte kontakt pro případ, že by blogeři potřebovali více informací nebo měli zájem připravit rozhovor s oficiálním zástupcem hotelu nebo cestovní kanceláře.
Závěrem
Blog může být velmi dobrým sluhou, ale také zlým pánem. Při jeho zakládání skutečně zvažte, zda budete mít dostatek sil, času a také témat pro publikování. Stejně jako jsem zde již několikrát v souvislosti se sociálními sítěmi zmiňovala, že firemní profil by měl být pravidelně aktualizován, neměli byste na to zapomínat ani při práci s blogem. V okamžiku, kdy se vám podaří získat své čtenáře a také je zapojit aktivně do komunikace, bude to od vás vyžadovat větší zapojení. Ale i přesto se tato forma prezentace může stát velmi dobrým a kvalitním marketingovým pomocníkem.
 Autorkou textu je Ing. Kateřina Rotterová, MBA ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
www.destmark.eu
|