Nejčastěji navštěvují ostatní asijské země a Evropu a délka jejich zahraniční dovolené se pohybuje mezi šesti až deseti dny. Vyplývá to z výzkumů, které pro Českou centrálu cestovního ruchu – CzechTourism realizoval STEM/MARK.
V minulosti byli za velmi potentní cílovou skupinu považováni obyvatelé Ruské federace. Zdá se, že se podařilo je přimět k návštěvám Česka, v naší zemi našli zalíbení a na oplátku zde utráceli slušné peníze. Nyní má naše země v hledáčku návštěvníky z Číny, a měla by v jejich získání k návštěvě být rychlejší než jiné evropské státy, z pohledu zámořského cizince obdobně atraktivní.
Aby mohl marketing fungovat, je třeba zvolit správnou formu komunikace
A k tomu je třeba o Číňanech vědět více než jen to, že se ubytovávají v hotelech vyšších kategorií a do Evropy cestují rádi organizovaně, protože služby cestovních kanceláří využívá polovina Číňanů s kladným vztahem k cestování do zahraničí. Už z této informace plyne, že vysoce účinné je v komunikačních kampaních cílit na lokální odborníky na cestovní ruch (CK, touroperátory, informační turistické kanály), nejen na konečného spotřebitele.

Co o nás říkají?
„Lidé jsou milí, ochotní pomoci, jen neumějí tolik anglicky.“
„Nemůžu si vzpomenout na žádnou místní specialitu, není tu typická gastronomie.“
„Češi jedí málo zeleniny.“
„Česká krajina je ‚klasická‘ – farmy, volná příroda a zahrady.“
„Češi jsou konzervativní.“
„Je to méně ekonomicky vyspělá země, chudší než USA nebo Hongkong, ale proti kontinentální Číně bohatší.“
„Češi jsou historicky spojeni s komunismem a tato ideologie v ČR přetrvává.“
„Obávám se, že v ČR není bezpečno.“
„Ideologicky je to stejné jako v Číně.“
„Řekl bych, že žádost o vízum do Evropy je nepříjemná záležitost, speciálně pak v případě Česka.“
„Čínští turisté neradi létají s ruskými leteckými společnostmi, protože nejsou spolehlivé.“
|
Cestující Číňané jsou bonitní, jejich výdaje na dovolenou ve vzdálené destinaci činí průměrně 100 000 Kč na osobu. Tito turisté nejčastěji cestují s rodinou a vyrážejí ve skupině s přáteli a známými. Číňan jako turista preferuje teplo nebo má ve velké oblibě poznávací charakter cest. Mezi nejčastější důvody dovolené tak patří poznávání, městská turistika a odpočinek. Pokud jde o Česko, starší generace vyhledává nostalgii, zajímá ji současnost bývalé komunistické země, mladší turisté jezdí často v páru, jsou zvědaví, hledají romantiku a mystiku. I tato skutečnost podporuje záměr cílit na tuto národnost kampaněmi pro podporu českého incomingu.
Návštěva Česka obvykle následuje po prohlídce Německa
Cílem cesty Číňanů do Evropy je odpočinek od stresujícího tempa, nadýchat se čerstvého vzduchu, něco nového poznat a dozvědět se. Hlavními faktory výběru dovolenkové destinace jsou bezpečnost, čistota a atraktivita (kterou na lokálním trhu vytvářejí vhodná propagace, názory odborníků, kteří cestu umějí připravit, a nezbytná šeptanda). Číňané jezdí nejvíce po západní Evropě, přitom ji spojují s návštěvou Česka jako jednou z mála zemí východního bloku. Typický balíček touroperátorů, ve kterém figuruje Česko, je označován jako „východní/střední Evropa“ a zahrnuje Rakousko, Maďarsko a Německo. Někdy je zájem o nostalgické zájezdy, tzv. rudý okruh, což je cesta po bývalých zemích komunistického bloku, zemí Visegrádské čtyřky.
Typický návštěvník východní/střední Evropy / Česka je zkušený turista, z velkého čínského města, který jede navštívit památky; věk příliš nerozhoduje (nad 30 let), finančně zajištěný, s vyšším vzděláním, přitom (západní) Evropu již jednou nebo vícekrát navštívil.
Lokální čínští odborníci na cestovní ruch i potenciální turisté se ve výzkumu STEM/MARK shodují na dvou základních překážkách pro využití naší země pro čínskou turistiku: nízké povědomí o Česku jako dovolenkové destinaci, protože nebývá ve standardní nabídce balíčků CK, a komplikace spojené s procesem vyřizování víz.
Výzkum hovořil i s čínskými návštěvníky Česka
Jsme vnímáni jako atraktivní a zábavná destinace, kterou návštěvníci doma dále ochotně doporučují. Nejvíce Číňany v Česku potěšily památky, atmosféra a nízké ceny. Pokud přišlo zklamání, souviselo obvykle s jazykovou bariérou a úrovní služeb.
Foto: Thinkstockphotos.com
Jan TučekSTEM/MARK
ředitel STEM/MARK
STEM/MARK je přední výzkumná agentura se specializací na marketingové výzkumy a statistická šetření v oblasti cestovního ruchu.
www.stemmark.cz