Klubový den Asociace cestovních kanceláří ČR, který se konal 31. března u příležitosti zahajovacího dne veletrhu For Travel přímo na Výstavišti v Letňanech, měl dvě hlavní témata: předem avizované otázky právních aspektů webové prezentace firmy – a dále ad hoc zařazené vysoce aktuální varování v souvislosti s nastávající sezonou kontrol ČOI.
O právních aspektech prezentace firmy na webových stránkách se zaměřením na autorské právo hovořila JUDr. Klára Havlíčková z členské advokátní kanceláře Holubová–advokáti. Prezentace firmy na webu má úskalí z hlediska více právních konsekvencí, nejen autorských práv, ale také ochranné známky, ochrany osobních údajů, ochrany soukromí, ochrany spotřebitele, ochrany domén či nekalé soutěže. Jen sám stručný výklad autorskoprávní ochrany vydal na celý Klubový den. Není vždy úplně snadné určit, co je autorským dílem – a tedy předmětem ochrany. Oficiální definice: „Literární a jiné umělecké dílo a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a je vyjádřeno v jakékoliv objektivně vnímatelné podobě trvale nebo dočasně, bez ohledu na jeho rozsah, účel nebo význam“ se dá uchopit různě.
Pro ilustraci: autorským dílem není sám námět díla, myšlenka sama o sobě, postup, princip, metoda, objev či vědecká teorie, statistické grafy, databáze atd. Na webových stránkách se jako autorská díla objeví články (ale denní zpráva není autorské dílo), obrázky, fotografie, hudba, design. Autorským dílem je vždy počítačový program – tedy původní software, který je chráněn v podobě zápisu – zdrojového kódu nebo strojového kódu. Definice počítačového programu, nakolik se k ní právníci vůbec propracovali, je dost náročná, tak ji v tuto chvíli ponechme právníkům. Pro uživatele je podstatné, že musí na autorskoprávní ochranu myslet už ve chvíli, kdy si výrobu programu zadají. Autorství vzniká automaticky, bez jakékoliv registrace. Autorem může být pouze fyzická osoba. Autorská práva jsou pak dvojí: osobnostní a majetková. Ta majetková je možno převádět (licencovat), ta osobnostní jsou nepřevoditelná, nelze se jich vzdát a zanikají smrtí (resp. u dědění majetkových práv 70 let po smrti).
Pokud pro firmu vytvořil autorské dílo zaměstnanec, nemusí se o majetková práva starat: ta patří automaticky zaměstnavateli. Dáte-li si zhotovit autorské dílo na objednávku, máte tím od autora poskytnutu licenci rovněž automaticky – ale pouze nevýhradní a pouze k účelu vyplývajícímu ze smlouvy – všechno ostatní si musíte raději ošetřit přímo ve smlouvě.
Autorská práva lze převést na třetí osobu – licencovat. Účastníci Klubového dne se nejen dozvěděli, jaká ustanovení má taková smlouva obsahovat, co se předpokládá implicitně, když to ve smlouvě není, ale jako bonus obdrželi od advokátní kanceláře Holubová vzorový návrh licenční smlouvy. Nechcete-li mít problémy, musíte v licenční smlouvě ošetřit nejen právo použití, ale výslovně uvést i právo upravit a měnit dílo, název, spojit dílo s jiným dílem atd.
Diskuse se pak stočila k praktickým, leč obtížně určitelným otázkám, jako např. k tomu, nakolik lze pokládat katalog zájezdů za autorské dílo, co s použitými fotografiemi, které obdržím od partnera (pozor – autor se může domáhat svých práv ode všech, i kdyby se ty fotografie předávaly jednotlivými uživateli kolem světa!) – jak se zachovat a jak se bránit, zda a kdy se to vůbec vyplatí atp.
Potom byli účastníci informováni o tom, že od příštího dne vyrážejí do terénu cestovních kanceláří a agentur kontroloři České obchodní inspekce – a jaké bývají nejčastější zjištěné závady. Není těžké uhádnout, kam se stočila diskuse u obvyklé skleničky. Snad největším „hitem“ byly jako obvykle reklamace. Hlavní teze, jak to má být a co mít pro takové kontroly v pořádku, obdrželi všichni členové ACK v předvečer do mailu.
Ing. Eva Mráčková,
vedoucí sekretariátu ACK ČR
www.ackcr.cz