Budapešť na vlně turistického boomu

Budapešť je dynamické hlavní město Maďarska s více než 1,8 milionu obyvatel. Z hlediska cestovního ruchu se jedná o atraktivní turistickou destinací, která soupeří o přízeň turistů v středoevropském prostoru s městy jako Praha nebo Vídeň. Konkurenty jsou ovšem i další evropské destinace jako Florencie, Madrid nebo Amsterodam. Jak si momentálně vede Budapešť v tomto konkurenčním boji? Na které trhy se zaměřuje?

Na základě výzkumu ECM Benchmarking 2017/2018 jsou hlavními důvody k návštěvě hlavního města Maďarska rozsáhlá kulturní nabídka, bohatá historie a nepřeberné množství pamětihodností. Lákají i světoznámé lázně, skvělá maďarská kuchyně nebo široká paleta nejrůznějších barů a hospod.

V loňském roce realizovali domácí a zahraniční turisté v Budapešti více než deset milionů přenocování, což představuje meziroční nárůst o více než 7 procent. Jedná se o podobné meziroční procentuální navýšení jako u Prahy (7,3 %). Počty turistů přijíždějících do Budapešti rostly rychleji než u konkurenční Vídně (4,2 %). Ve srovnání s dalšími atraktivními evropskými destinacemi, jako jsou např. Amsterodam nebo Madrid, Budapešť meziročně nepatrně zaostávala. V žebříčku nejpopulárnějších evropských měst se Budapešť zařadila v roce 2017 na desáté místo.

Podíl zahraničních hostů se dlouhodobě zvyšuje. V roce 2017 realizovali zahraniční turisté v Budapešti 8,8 milionu přenocování. Nejvýznamnější zdrojovou zemí byla Velká Británie, která s celkovým množstvím 927 960 přenocování za rok 2017 vévodí pořadí hlavních zdrojových trhů již od roku 2013. Mezi další klíčové země patří Spojené státy, Německo, Itálie a Španělsko. Především počty turistů z Německa dosáhly nejvyšších hodnot za poslední desetiletí. Loňský nárůst činil více než 11 procent. Výrazné navýšení počtu turistů bylo zaznamenáno i ze vzdálenějších trhů. Nejvyšší meziroční nárůst se týkal Indie (+34,1 %), Japonska (+25,9 %), Koreje (+23,9 %) a Číny (+19,7 %). Od roku 2010 se příjezdy čínských turistů téměř zčtyřnásobily. Podobně vysoké nárůsty byly zaznamenány i ze zemí Střední (+20,2 %) a Jižní Ameriky (+18,4 %). Po mírně stagnujícím období opět výrazně rostl i ruský trh (+22,6 %). Pozitivní vývoj příjezdů potvrzují i statistiky za prvním čtvrtletí roku 2018.

Graf – TOP 10 evropských měst dle počtu přenocování mezinárodních turistů v letech 2016–2017 (v mil.)Zdroj: ECM Benchmarking Report 2017–2018, zpracování vlastní

 Graf – TOP 10 evropských měst dle počtu přenocování mezinárodních turistů v letech 2016–2017 (v mil.)Zdroj: ECM Benchmarking Report 2017–2018, zpracování vlastní

Popularita Budapešti jako trendy destinace se odráží i v příjmech z ubytování. V loňském roce činily téměř 17 miliard korun, což představuje navýšení o 18,9 procenta ve srovnání s rokem 2016. Zahraniční hosté se podíleli na příjmech z ubytování téměř 91 procenty, což ukazuje výrazné zaměření Budapešti na přijíždějící klienty ze zahraničí. Obsazenost pokojů se zvýšila o 5,3 procenta a činila v loňském roce 72,1 procent. Vyhledávány byly především čtyřhvězdičkové hotely. Průměrná cena se pohybovala na úrovni 1 976 Kč za pokoj. Dle hodnocení TripAdvisoru se Budapešť na základě kritéria cena – kvalita neustále pohybuje na špičce nejatraktivnějších měst mezi turisty.

Zájem turistů o Budapešť je podpořen i výstavbou nových, především čtyřhvězdičkových a pětihvězdičkových hotelů a zvýšenou frekvencí leteckých spojení. V letošním roce se plánuje otevření sedmi nových hotelů včetně pětihvězdičkového Paris Courtyard se 110 pokoji.

 Budapešťská turistická slevová karta umožnuje turistům bezplatné využití více než třiceti turistických služeb; Zdroj: Budapest Festival and Tourism Centre

Budapešťská turistická slevová karta umožnuje turistům bezplatné využití více než třiceti turistických služeb; Zdroj: Budapest Festival and Tourism Centre

Skutečná exploze zahrnující dokončení dvaceti nových hotelů se očekává v letech 2019–2020. Postupně se turisté mohou těšit např. na Renaissance Hotel Marriott, Matild Hotel – Luxury Collection nebo 18 Private Palace Hotel. Nový rekord s téměř 13,1 milionu pasažérů zaznamenalo i budapešťské letiště Ference Liszta. Úspěšně se daří lákat do Budapešti nízkonákladové letecké společnosti a rozšiřovat síť spojení. V nabídce je 125 destinací světa.

Cílem Budapešťského festivalového a turistického centra (BFTK), organizace zodpovědné za propagaci města v oblasti cestovního ruchu a kultury, je budování pozitivního image města Budapešti a zvýšení jeho turistické hodnoty prostřednictvím navýšení počtu turistů a přenocování. Kromě řízení rozvoje kulturních a turistických památek, tvorby turistické nabídky, koordinace marketingu a podpory prezentace města Budapešti na vybraných trzích je jednou ze stěžejních činností i organizace festivalů a kulturních eventů. Tyto akce přitahují do Budapešti vždy tisíce návštěvníků. V dubnu láká turisty budapešťský jarní festival, který po dobu osmnácti dní nabízí širokou paletu kulturních představení zahrnujících klasickou hudbu, operu, jazz, tanec, divadlo či vizuální umění. Ve stejném období patří náměstí Vörösmarty gastronomickým specialitám a ukázkám lidového umění. Největším festivalem v zemi je letní budapešťský festival pyšnící se více než 80letou historií. Turisté zde během tří měsíců mohou zhlédnout téměř 100 kulturních představení. Stále populárnější je CAFe Budapest Contemporary Art Festival. Závěr roku patří adventním a vánočním trhům, které každoročně navštíví více než 800 000 turistů.

 Na největším webovém serveru pro německé specialisty v oblasti turismu funguje „Budapešťský e-learning

Na největším webovém serveru pro německé specialisty v oblasti turismu funguje
„Budapešťský e-learning“ ; (zdroj: FVW Online Akademie)

BFTK neustále zkvalitňuje své marketingové aktivity a snaží se oslovit klíčové cílové skupiny prostřednictvím všech multime­diálních kanálů. Je aktivní na sociálních sítích, vydává v osmi jazycích tištěné brožury jako např. „Průvodce Budapeští“, pravidelně aktualizuje informace na hlavní webové stránce www.budapestinfo.hu, organizuje press a fam tripy, účastní se nejvýznamnějších veletrhů a realizuje prezentace. Osvědčily se např. roadshow v Pobaltí, které výrazně napomohly zvýšit počty turistů z Lotyšska, Estonska a Litvy. Speciální pozornost věnuje BFTK propagaci budapešťské turistické slevové karty, která umožnuje turistům bezplatné využití více než třiceti turistických služeb včetně dopravy, prohlídky města, vstupu do většiny muzeí a Lukášových lázní. Kromě toho nabízí výrazné slevy u dalších více než sedmdesáti turistických, kulturních a gastronomických atraktivit. Účelem budapešťské karty je nabídnout turistům více zážitků, objevit skryté, málo známé poklady města a zažít bohatou kulturní scénu Budapešti. Je k dispozici ve variantách 24, 48, 72, 96 a 120 a 72 hodin Junior. Ideální je především pro návštěvníky, kteří mají zájem spojit návštěvu několika muzeí s pobytem v Lukášových lázních. Tyto lázně jsou mimochodem využívány téměř každým druhým držitelem slevové karty.

Aktuálně se BFTK výrazně zaměřuje na německý trh a intenzivnější spolupráci s německými touroperátory a cestovními kancelářemi. Již od dubna 2018 začal fungovat na největším webovém serveru pro německé specialisty v oblasti cestovního ruchu „FVW Online Akademie“ Budapešťský e-learning, jehož cílem je zvýšit povědomí o Budapešti jako atraktivní turistické destinaci mezi německými cestovními kancelářemi. Marketingová kampaň, která nese název „Lesk a sláva na Dunaji“, potrvá až do dubna příštího roku a BFTK si od ní slibuje výrazné navýšení počtu německých cestovních kanceláří nabízejících Budapešť. Výhodou vzdělávací akademie je více než 13 000 registrovaných uživatelů z řad německých cestovních kanceláří a především efektivita daného marketingového nástroje, o čemž se v minulosti mohly přesvědčit takové destinace jako např. Španělsko, Turecko, USA nebo Francie.

Článek vznikl na základě podkladů Budapest Festival and Tourism Centre.

foto
Mgr. Miroslav Rončákodborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel FVW Medien
miroslav.roncak@upol.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více