
Není žádným tajemstvím, že Středočeský kraj to nemá v cestovním ruchu zrovna jednoduché. Ohraničuje hlavní město, které je gigantem stahujícím většinu turistů mířících do České republiky. Jak se dá s tímto soupeřit? Hlavně tím, že si najde svou vlastní tvář a bude s okolními kraji partnersky pracovat na zajímavých nadregionálních produktech.

Středočeský kraj a především jeho krajská destinační agentura se v letošním roce vrhly hned do několika projektů, kterými chtějí oslovit nové i vracející se návštěvníky. Kromě nových tematických brožur se o to pokusily již v závěru loňského roku, když se zapojily do unikátní reklamní kampaně v New Yorku na podporu příjezdů ze Spojených států. Projekt vznikl na základě spolupráce mezi Letištěm Praha, agenturou CzechTourism, Prague City Tourism a právě Středočeskou centrálou cestovního ruchu (SCCR), přičemž jejím cílem bylo představit na americkém trhu Prahu a střední Čechy jako atraktivní a bezpečnou destinaci. Kampaň zahrnovala přibližně 1 000 reklamních pozic ve vlacích newyorského metra a celkem 80 reklamních ploch ve vestibulu zastávky metra na 53. ulici a 5. avenue v centru Manhattanu. Základní myšlenka se zrodila v hlavách zástupců kreativní agentury Loosers a využívá slogan „No Spoilers. See It Live“, který odkazuje na jedinečnost autentického zážitku. Reklamní kampaň v New Yorku je jednou z výrazných aktivit projektu TouchPoint, jehož úkolem je společná podpora příjezdů bonitních turistů z velkých zahraničních trhů. „Každým rokem se zvyšuje zájem amerických občanů o Českou republiku a my jsme rádi, že díky této kampani se dostane nejen Praha, ale i střední Čechy ještě více do povědomí tamních obyvatel. Střední Čechy mají určitě co nabídnout,“ řekla ke spolupráci Markéta Wernerová, ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu. A zda kampaň zaujala, by se mohlo ukázat již v letošním roce.
Střední Čechy mají nového maskota
První vlaštovkou na poli marketingových aktivit SCCR, která byla představena během letošního ročníku brněnských veletrhů GO a Regiontour, je nový maskot Středočeského kraje. Tím se stala kreslená postava pratura Karlíka. Lidé se s ním mohou setkat nejen v nové tematické brožuře nazvané Za zvířátky do středních Čech, ale i v dalších propagačních materiálech vydaných centrálou, které jsou cíleny na rodiny s dětmi. „Zvířata jsou odjakživa velkým lákadlem. Často za nimi vyráží rodiny s dětmi a školní skupiny, ale oblíbené jsou i u mladých párů nebo seniorů,“ uvedla mluvčí SCCR Lucie Vurbsová v doprovodné tiskové zprávě důvody, proč se centrála rozhodla zaměřit na téma cestování za zvířaty. Brožura mapuje celkem 13 zajímavých míst ve Středočeském kraji, kde si mohou návštěvníci různá zvířata nejen prohlédnout nebo nakrmit, ale také se na nich projet. Průvodce představuje jak místní minizoo s exotickými zvířaty a kontaktní farmy, tak i hrady a zámky, které ve svých ohradách chovají lesní zvěř nebo medvědy v bývalých vodních příkopech. „Návštěva zoo potěší všechny generace a zpestří jakýkoliv výlet. Ve Středočeském kraji jich je hned několik, a proto jsme vytvořili brožuru, která návštěvníkům pomůže vybrat nejlepší destinaci pro výlet. Zmapovali jsme jak tradiční místa se zvířátky, jako je Berounské medvědárium, tak místa nová. Vloni v červnu otevřel Zoopark Karlštejn, který láká nejen na exotická zvířata, ale i na výhled na jeden ze symbolů středních Čech,“ doplnila dále Markéta Wernerová.

Kraj otevřel novou filmovou kancelář
Kromě toho se ale střední Čechy pokusí přilákat i filmové nadšence. I když ty až spíše potom, co do regionu přivede samotné filmové či televizní produkce. Nejen z Čech, ale především ze zahraničí. Celý region má totiž výjimečný filmařský potenciál, a to nejen díky velkému množství historických a industriálních lokací, ale i pro svou relativní blízkost k hlavnímu městu. A toho by byla škoda nevyužít. Na konci ledna letošního roku proto byla zahájena činnost Středočeské filmové kanceláře. Formálně bude spadat pod Středočeskou centrálu cestovního ruchu a jejím cílem bude zviditelnění kraje a poskytování partnerské pomoci produkcím hraných a dokumentárních filmů, televizních pořadů nebo jiných audiovizuálních děl. „Středočeský kraj vznik zdejší filmové kanceláře podporuje. Filmová produkce do regionu často přinese miliony korun už jen svojí přítomností. Natáčecí štáby bydlí v místních hotelech, stravují se v lokálních restauracích. Najímají si dopravu, místní štáby, herce, komparzisty, pronajímají lokace a techniku. Důležitým přínosem natáčení v kraji je podpora cestovního ruchu a marketingu. Film nebo televizní pořad může ukázat atraktivní a zajímavé lokace regionu, kterých máme opravdu dost, a tím přiláká další turisty,“ uvedla při slavnostním představení činnosti filmové kanceláře hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.

Nová filmová kancelář ale spadá pod SCCR ještě z jednoho významného důvodu, a tím je samozřejmě filmový turismus. „Filmová kancelář doplní mozaiku, kterou jsme teď po dva roky vytvářeli proto, aby se Středočeský kraj stal turistickou perlou. A právě tomu mohou napomoci zahraniční turisté a turisté, kteří propadají fenoménu filmové turistiky. Již několik let je to obrovský trend,“ dodala hejtmanka. Zatímco v minulosti se mu oddávali zejména turisté z asijských zemí, nyní již chtějí objevovat kulisy oblíbených filmů či seriálů i běžní cestovatelé. Silně v současnosti rezonuje například i u turistů ze Spojených států, tedy pro kraj žádané a vyhledávané cílové skupiny. Ostatně vliv zajímavých uměleckých projektů na cestovní ruch destinace se naplno ukázal již vloni, konkrétně po uvedení unikátní české RPG hry Kingdom Come: Deliverance z dílny Warhorse Studios. Jelikož se příběh hry kromě jiných míst odehrává i v kulisách středověkého Posázaví, tato oblast se setkala se zvýšeným zájmem ze strany turistů. A SCCR na tento zájem reagovala vydáním speciální mapy Po stopách Jindřicha z Kingdom Come: Deliverance, která zájemce provádí po historických místech, jako je třeba hrad Talmberk, Rataje nad Sázavou, Stříbrná Skalice a mnoho dalších.

Vltavské vlny
Další ze stěžejních činností, jíž budou střední Čechy v letošním roce věnovat čas a energii, bude také společný projekt, který vzniká ve spolupráci Středočeského a Jihočeského kraje. Hlavní snahou společných aktivit regionů bude využití potenciálu řeky Vltavy pro utvoření komplexního produktu cestovního ruchu, který bude mít nadregionální význam. S jeho pomocí chtějí poté oba kraje návazně propagovat turistické možnosti na samotné řece i v jejím okolí. Řeka totiž dle koordinátorů projektu poskytuje nepřeberné možnosti toho, co na ní a podél ní mohou turisté zažít a navštívit. Spolupracovat na projektu proto budou jak jednotlivé turistické oblasti na území jižních Čech, tak i SCCR.
A co ještě?
Rok 2019 se však ponese ve znamení ještě jedné zásadní aktivity. Vybraní krajští koordinátoři budou ve spolupráci s agenturou CzechTourism pracovat na dalším rozvíjení mezioborového produktu, který se má stát nástrojem pro dlouhodobou systémovou podporu regionální spolupráce v oblasti cestovního ruchu i návazných odvětví. V rámci projektu došlo k vytvoření tzv. produktových karet, které mají vycházet z dlouhodobé produktové profilace kraje. Region tak bude v ideálním případě definován produktovou nabídkou, k níž se bude vázat určitý, dá se říci, příběh. Produktová karta bude shrnovat nejen to, co kraj nabízí, kam konkrétně se za tímto produktem mají turisté vydat, ale také to, o jaké turisty kraj primárně stojí a v jakém ročním období. A právě na tomto bude kraj v následujících měsících pracovat. Původní produktové uchopení, které bylo do jisté míry navázáno na zajímavé možnosti ubytování (ať už šlechtické, nebo pro větší skupiny), se neukázalo být plně funkčním produktem. Kraj by se jím totiž dle všeho dostatečně neodlišil od ostatních, což by mohlo být matoucí především pro zahraniční návštěvníky, kteří nevnímají územní hranice mezi kraji a jezdí za tím nejznámějším, co země nabízí. Nelze však říci, že by kraj neměl pro vytvoření funkční produktové karty dostatečné základy, musí je pouze hlouběji a systematičtěji rozvinout.
Foto: SCCR, -gk-, Shutterstock.com