Destinační společnosti, které pokrývají území celé severní Moravy, mají přesně rozdělené role. Ve svých aktivitách se tak dokážou doplňovat a být si vzájemně partnerskými subjekty. Jak jednotlivé destinační managementy přistupují ke kategorizaci a certifikaci DMO? A kde vidí její největší přednosti či nedostatky?
Abychom na tyto otázky dokázali odpovědět, pojďme si nejprve strukturu destinačního managementu v Moravskoslezském kraji představit. A začněme rovnou od té nejvyšší úrovně. Nositelem strategického řízení a směrování kraje v oblasti cestovního ruchu je odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, který ve spolupráci s ostatními destinačními managementy vypracovává strategické dokumenty platné plošně.
Celokrajské aktivity
Na strategické plány z pera krajského úřadu poté navazuje svou činností „centrála cestovního ruchu“ Moravian-Silesian Tourism v čele s dlouholetým ředitelem společnosti Davidem Karčmářem. Jako krajská destinační společnost realizuje marketingové aktivity na celoregionální úrovni, provádí i komerční aktivity, monitoruje a vyhodnocuje statistická data a realizuje projekty, hlavně přeshraniční, které lákají turisty do regionu jako celku. Není tedy divu, že je tato destinační společnost již od roku 2018 certifikovaná. Co si o projektu její zástupci myslí? „Certifikaci organizací DMO vnímáme velmi pozitivně. Je totiž dle nás zárukou standardů, které už by dnes měly být samozřejmostí – a to nejen v principech fungování uvnitř destinační společnosti, ale také v principech komunikace s partnery a dalšími subjekty. Pro nás, jakožto klíčového aktéra cestovního ruchu v regionu je přitom nezbytné být certifikovanou společností také ve vztahu k agentuře CzechTourism, k možnému čerpání národních dotací a k realizaci přeshraničních projektů v cestovním ruchu,“ uvedla Hana Vítková z Moravian-Silesian Tourism a doplnila: „Certifikát jsme získali jako jedni z prvních už v červnu 2018, přičemž 19. 12. 2019 došlo k jeho obnovení. Hlavní motivací k jeho získání přitom byla skutečnost, že nám permanentně pomáhá si klást otázky ohledně toho, co zlepšit, zefektivnit či přizpůsobit.“
Turistické oblasti a jejich aktivity
Moravian-Silesian Tourism pak také intenzivně spolupracuje s organizacemi destinačního managementu na úrovni turistických oblastí. V rámci této úrovně funguje v Moravskoslezském kraji celkem šest oblastních DMO. Jedná se o Destinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko, Destinační management turistické oblasti Ostravsko, Destinační management turistické oblasti Poodří, Euroregion Praděd, Rada cestovního ruchu turistické oblasti Těšínské Slezsko a Turistická oblast Opavské Slezsko. Z vyjmenovaných jsou v současné době certifikované pouze dvě oblastní organizace, a to Destinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko a Euroregion Praděd. Všechny ostatní pak dle Moravian-Silesian Tourism aktuálně na získání certifikátu pracují (podrobně viz tabulka). „Oblastní organizace mají o certifikaci zájem. A ty, které do teď certifikovány nebyly, již mají o certifikát zažádáno. Získání certifikátu je také podmínkou čerpání krajské dotace,“ doplnila Hana Vítková. Zároveň připomněla, že Moravian-Silesian Tourism v tomto ohledu s oblastními destinačními managementy intenzivně spolupracuje a s procesem jim pomáhá. „Jsme pro ně zdrojem informací, konzultují s námi například i jednotlivé kroky spojené s certifikací nebo nejrůznější administrativní záležitosti,“ doplnila.
Tab.: Seznam DMO v Moravskoslezském kraji včetně stavu jejich certifikace
Turistická oblast |
Destinační management |
Datum 1. certifikace |
Kategorie |
Web |
Moravskoslezský kraj |
Moravian-Silesian Tourism |
28. 6. 2018, recertifikace 19. 12. 2019 |
krajská |
www.severnimorava.travel |
Beskydy |
Destinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko |
25. 7. 2019 |
oblastní |
www.beskydyportal.cz |
Ostravsko |
Destinační management turistické oblasti Ostravsko |
zažádáno |
oblastní |
www.visitostrava.eu |
Poodří – Moravské Kravařsko |
Destinační management turistické oblasti Poodří – Moravské Kravařsko |
zažádáno |
oblastní |
www.moravskekravarsko.cz |
Jeseníky-východ |
Euroregion Praděd |
2. 3. 2020 |
oblastní |
www.jeseniky-rodina.cz |
Těšínské Slezsko |
Rada cestovního ruchu TO Těšínské Slezsko |
zažádáno |
oblastní |
www.tesinskeslezsko.cz |
Opavské Slezsko |
Turistická oblast Opavské Slezsko |
zažádáno |
oblastní |
www.opavske-slezsko.cz |
Zdroj dat: agentura CzechTourism, Moravian-Silesian Tourism
A jak je na tom nejnižší úroveň? Ta zatím v kraji poněkud chybí. „Pro certifikaci organizací na lokální úrovní nejsou nastavené podmínky – zejména pak ty finanční. Zároveň jsou i priority lokálních subjektů jiné, než se v současné době zabývat certifikací,“ připustila k této problematice Hana Vítková.
Názor turistických oblastí
Organizace destinačního managementu na úrovni turistických oblastí provádějí koordinaci vlastních dokumentů se strategickými dokumenty na krajské úrovni, realizují projekty a marketingové aktivity na svém území, zajišťují financování svých činností a monitorují a vyhodnocují statistická data na lokální úrovni.
Mapa turistických oblastí Moravskoslezského kraje

Zdroj dat: Moravian-Silesian Tourism
Co jim tedy zapojení do projektu kategorizace a certifikace DMO přináší? „Certifikací je zaručena určitá kvalita DMO. Společnost musí splňovat konkrétní a jasně definované požadavky, které jsou dány,“ přidala svůj pohled manažerka turistické oblasti Jeseníky-východ Pavla Müllerová. Jako hlavní pozitivum zapojení do projektu certifikace přitom vidí skutečnost, že „certifikaci získají jen ty destinační společnosti, které kvalitně realizují marketingové aktivity určené jak pro domácí, tak i pro zahraniční trh“. Destinační společnost Euroregion Praděd získala certifikát poprvé 2. 3. 2020 a aktuálně začíná pracovat na krocích spojených s jeho obnovením. „Jedním z motivátorů pro jeho získání byly otázky, zda na certifikaci dosáhneme – tedy zda na to takříkajíc máme. Kromě toho pak byla jedním z hlavních důvodů i skutečnost, že certifikace je nutnou podmínkou pro využití dotačních titulů, které poskytují finanční podporu jen certifikovaným destinačním společnostem. Jedná se například o dotaci Moravskoslezského kraje nebo dotace Ministerstva pro místní rozvoj z Národního programu podpory cestovního ruchu,“ doplnila Pavla Müllerová.
Zároveň také zopakovala názor mnohých zástupců destinačních společností nejrůznějších úrovní ohledně délky platnosti certifikace, která je v tuto chvíli nastavena na jeden jediný rok s nutností každoročního obnovování, a s tím spojené administrativy. Proto by stejně jako mnozí další ocenila, pokud by se do budoucna platnost certifikace prodloužila alespoň na 3 roky. Vyjma toho si dle svých slov Pavla Müllerová musí společně s vedením DMO Euroregion Praděd názor na náročnost celého procesu teprve udělat v rámci recertifikačních aktivit. Současní pracovníci destinačního managementu se na původní žádosti totiž nepodíleli. Bude to pro ně tedy zcela nová zkušenost. Stejně jako pro ostatní destinační společnosti Moravskoslezského kraje.