
V mnoha ohledech jsou jižní Čechy v cestovním ruchu vzorem. Jsou hojně navštěvované a řadu novinek v oboru zkouší mezi prvními. Navíc se nebojí inspirovat u zahraničních sousedů. A stejně tak se kraj stává příkladem toho, jak může kategorizace a certifikace destinačního managementu vypadat v téměř ideální podobě. Pojďme si ji představit…
Destinační management na území Jihočeského kraje zajišťuje celkem 12 společností. Které to jsou? Na krajské úrovni je to samozřejmě Jihočeská centrála cestovního ruchu v čele s dlouholetým ředitelem Jaromírem Poláškem. Ta poté zastřešuje a úzce spolupracuje se zbývajícími destinačními managementy v kraji, které fungují na úrovni oblastních DMO. Poslední úroveň kategorizace, kterou tvoří lokální společnosti, pak v kraji v tuto chvíli není.
Kdo a kde
Kraj je tedy rozdělen do jedenácti přesně vymezených oblastí, které se nijak nepřekrývají, ale naopak na sebe navazují a tvoří společně jeden celek (viz mapa). Zatímco vloni touto dobou bylo několik málo obcí mimo tuto kategorizaci, nyní již všechny spadají do konkrétní organizace. Co to znamená? „Konečně se v území ví, na koho se obrátit tak, aby se informace dostaly do vyšší úrovně. I malý podnikatel se tak má šanci dostat například do nabídky kraje,“ vysvětlil Jaromír Polášek a dále ke kategorizaci a certifikaci destinačního managementu v regionu dodal: „Vzhledem k tomu, že na území Jihočeského kraje funguje tento sytém již od konce roku 2015, je u nás základním pilířem spolupráce na produktech cestovního ruchu, na marketingu, ale i na komunikaci s územím.“ Jinými slovy se jedná o první krok k vybudování pevně dané struktury, která má svůj řád a náležitosti. Ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu však připustil, že ještě mnoho kroků do cíle chybí. Do budoucna totiž bude třeba dále nastavit systém řízení a zajistit stabilní financování.
Podobně to vidí i produktový manažer Turistické oblasti Budějovicko Tomáš Polanský: „Projekt je dobrým krokem pro organizaci a přehled funkční struktury cestovního ruchu. Jsme na začátku a je potřeba ho stále vyvíjet, aby sloužil zejména ke zlepšování cestovního ruchu a nebyl pouze administrativní zátěží. Vidím ještě dlouhou cestu v tom, aby to fungovalo dle našich představ,“ podotkl.
Tab.: Seznam DMO v Jihočeském kraji včetně jejich kategorie a stavu certifikace
Turistická oblast |
Název DMO |
Kategorie |
Stav certifikace |
Web |
Jihočeský kraj |
Jihočeská centrála cestovního ruchu |
krajská |
certifikováno
od 28. 6. 2018 |
www.jccr.cz |
Toulava |
TOULAVA, o. p. s. |
oblastní |
certifikováno
od 29. 6. 2018 |
www.toulava.cz |
PodKletí |
Jihočeský venkov, z. s. |
oblastní |
certifikováno
od 31. 10. 2018 |
www.jihoceskyvenkov.cz |
Novohradsko-Doudlebsko |
Novohradsko-Doudlebsko, z. s. |
oblastní |
certifikováno
od 31. 10. 2018 |
www.novohradsko-doudlebsko.cz |
Třeboňsko |
Turistická oblast Třeboňsko, z. s. |
oblastní |
certifikováno
od 31. 10. 2018 |
www.trebonsko.cz |
Šumavsko |
PRO Šumavsko, z. s. |
oblastní |
certifikováno
od 29. 1. 2019 |
www.sumavsko.cz |
Lipensko |
Turistický spolek Lipenska |
oblastní |
certifikováno
od 29. 1. 2019 |
www.tslipenska.cz |
Budějovicko |
Českobudějovicko-Hlubocko, z. s. |
oblastní |
certifikováno
od 11. 4. 2019 |
www.cb-hl.cz |
Písecko-Blatensko |
Píseckem, s. r. o. |
oblastní |
certifikováno od 19. 12. 2019 |
www.piseckem.cz |
Český Krumlov region |
DMO Český Krumlov, z. s. |
oblastní |
pouze na úrovni krajské certifikace |
www.ckfond.cz |
Česká Kanada |
Destinační management Česká Kanada, z. s. |
oblastní |
pouze na úrovni krajské certifikace |
www.ckanada.cz |
Prácheňsko |
DS Prácheňsko, z. s. |
oblastní |
pouze na úrovni krajské certifikace |
www.prachensko.eu |
Zdroj dat: CzechTourism a JCCR
Systém pomáhá
Co se týká samotné certifikace, v tabulce můžete jasně vidět, že ze zmíněných 12 destinačních managementů jich je v současné chvíli certifikováno hned devět. „Projekt vnímáme pozitivně, a to především díky nástrojům a produktům, které jsou založeny na osvědčených postupech, poznatcích i strategiích, což vede ke zvýšení relevantnosti a zvýšení úrovně profesionality,“ nastínila Klára Sochorová, předsedkyně PRO Šumavsko, a doplnila: „Sjednocená certifikace může prohloubit povědomí a zastřešit práci samotných DMO.“ Přestože se dle ní jedná o poměrně časově náročný proces, pro nějž je třeba získat vcelku zásadní množství dat, certifikaci vnímá jako informačně a ekonomicky přínosnou pro efektivní fungování destinace. Napomáhá totiž výměně cenných strategických informací a znalostí mezi jednotlivými DMO, což zlepšuje manažerskou efektivitu a organizaci práce.
Turistické oblasti jižních Čech

Zdroj dat: Jihočeská centrála cestovního ruchu
V nastavování se pokračuje
Tomáš Polanský si kromě monitoringu a sběru dat zase od certifikace slibuje nastavení procesů, které půjdou automatizovat a také rozdělení kompetencí v rámci jednotlivých úrovní řízení cestovního ruchu. „Zároveň by měla přinášet i nějaké benefity pro certifikované organizace, které se budou podílet na koordinaci cestovního ruchu – zejména tedy formou příspěvků v dotačních programech,“ doplnil. Souhlasí ale s tím, že na celém procesu certifikace je pravděpodobně nejnáročnější personální zajištění. Destinační společnosti, respektive jejich pracovníci, musejí všechna data manuálně zapisovat, což zabere poměrně dost času. „Velmi by ulehčilo práci, kdybychom měli on-line nástroj, kam půjde data zapisovat a následně budou údaje využívány i k dalším úkonům,“ vysvětlil. Doufá proto, že tou nejtěžší částí procesu byla první certifikace. „Věřím, že další žádost bude o něco rychlejší a snadnější. Dále by bylo dobré si nastavený proces vyhodnotit a říct si, jak si můžeme vzájemně celorepublikově pomoci a například dlouhodobě společně sledovat data,“ řekl Tomáš Polanský a dodal: „Myslíme si, že není zapotřebí, aby každá destinace měla svůj vlastní web pro návštěvníky. Jde to řešit i jiným způsobem, kdy nás zaštítí krajská destinace, jelikož i návštěvník jede spíše do jižních Čech než do konkrétní destinace.“
To jen dokládá, že nastavování fungování celého systému je i v jižních Čechách spíše na začátku.