Spokojenost českých návštěvníků s dovolenou v tuzemsku se v zimní sezoně meziročně zvýšila. Velmi spokojeno bylo celých 54 procent dotázaných. Vyplývá to z výzkumu domácího cestovního ruchu, který provedla agentura CzechTourism.
Výzkum mapuje návštěvnost jednotlivých turistických oblastí a regionů České republiky a zaměřuje se na skladbu návštěvníků, způsoby trávení volného času, spokojenost turistů s nabídkou cestovního ruchu, vybavení regionu, kvalitu poskytovaných služeb a na zájem opět region v budoucnu navštívit.
Nejspokojenější byli Češi v turistických regionech Jižní Čechy, Šumava, Střední Morava, Jeseníky a Východní Morava. Dlouhodobě roste zájem o návrat do destinací, s jejichž návštěvou byl turista spokojen. Do navštíveného regionu se v brzké době plánuje znovu podívat celých 64 procent respondentů. V roce 2010 přitom o brzkém opakování návštěvy uvažovalo jen 56 procent dotázaných. „K opakování návštěvy láká Čechy hlavně pozitivní zkušenost, přátelský přístup místních lidí k domácím turistům a rozmanitá nabídka způsobů trávení volného času," uvedl Rostislav Vondruška, generální ředitel agentury CzechTourism.
Oproti roku 2013 vzrostl počet turistů, kteří do regionů cestují automobilem a nevyužívají služeb hromadné dopravy. Většina turistů uvedla, že cestuje s přáteli či partnery a častěji s malými dětmi než se staršími. Meziročně vzrostl též počet turistů, kteří se na své dovolené alespoň občas stravují v restauracích (55 %), počet turistů, kteří restaurační stravování přímo upřednostňují, zůstal stejný jako v minulém roce (28 %).
K nejlákavějším aktivitám v regionech patřila pěší či poznávací turistika. Mezi nejčastějšími aktivitami byly i letos lyžování a zimní sporty, nicméně jejich obliba byla letos kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám nejnižší za posledních pět let.
Hlavní impuls pro návštěvu dané lokality zůstal stejný jako vloni – dobrá zkušenost z pobytu z předchozích let je zásadním kritériem pro 58 % dotazovaných, na osobní doporučení od blízkých či přátel dá 17 % respondentů. Naopak zanedbatelné procento dotazovaných uvedlo, že při své dovolené dají na názory v internetových diskusích (2 %) či na reportáže z médií (1 %). Hlavním informačním zdrojem o dané lokalitě zůstává internet (35 %) či informace od známých (11 %).
Výzkum také sledoval potenciální zájem o členství v Klubu Kudy z nudy. O výhody spojené s bezplatným členstvím by mělo zájem 46 procent dotázaných, nejčastěji lidé ve věku od 26 do 49, zájem převažoval u žen s vyšším vzděláním.
Výzkum je realizován od roku 2010 do roku 2014 vždy ve dvou vlnách ročně (zimní a letní). Vyhodnocení jednotlivých vln je pravidelně zveřejňováno na webových stránkách monitoring.czechtourism.cz. Výzkum je realizován v rámci projektu Integrovaného operačního programu Sběr dat – domácí cestovní ruch ČR, který je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj a státním rozpočtem.
-CzT-