Češi postupně mění své nákupní zvyklosti spojené se stravováním na letních dovolených. Vozí s sebou méně jídla z domova a více utrácejí tam, kde se rekreují. To začíná platit i pro pobyty v zahraničí. Ukázal to průzkum společnosti Incoma Research, jehož výsledky firma koncem července zveřejnila na svých internetových stránkách.
Před cestou utratí české domácnosti za potraviny zhruba třetinu výdajů. Dvě třetiny výdajů utratí až v místě rekreace, přičemž třetina výdajů jsou nákupy v obchodech a třetina útraty v restauracích a ve stáncích.
Podle Incomy výsledky ukazují na postupnou změnu v zažitém trendu, kdy lidé nakupovali většinu potravin z obavy před vyššími cenami (zejména pak v zahraničí) ještě před odjezdem. Může to znamenat, že si Češi zvykají více využívat služeb v místě rekreace, a to i v zahraničí. Podíl výdajů vynaložených na nákup potravin před cestou na dovolenou je však stále o něco vyšší u lidí, kteří tráví dovolenou v zahraničí, než u lidí, kteří tráví dovolenou v ČR.
Potraviny, které nakupují lidé před cestou na dovolenou (v %)
Potraviny
dovolená v ČR
dovolená v zahraničí
sušenky, cukrovinky, čokoláda apod.
61
58
nealkoholické nápoje
69
41
instantní hotová jídla
49
38
pečivo, chleba
48
35
těstoviny, rýže
46
40
sýr, uzeniny, mléčné výrobky
39
31
čerstvé ovoce a zelenina
36
23
konzervovaná hotová jídla
34
44
zdravá výživa
32
30
pivo
24
22
víno
18
10
destiláty, tvrdý alkohol
5
14
(podle společnosti Incoma Research)
Doma si potraviny podle průzkumu nakoupí 36 procent domácností, které budou trávit dovolenou v zahraničí. V případě tuzemského pobytu se předzásobí 29 procent domácností.
Nejčastěji si lidé s sebou na dovolenou, a to bez ohledu na místo, kde ji tráví, berou sušenky a cukrovinky. Více než polovina lidí, kteří se rozhodli volno strávit v ČR, nakupuje také nealkoholické nápoje a necelá polovina instantní hotová jídla, pečivo a chléb (včetně trvanlivého), těstoviny nebo rýži. Pro tuzemskou dovolenou je charakteristický také vyšší podíl čerstvého zboží, které lidé nakupují.
Turisté mířící do zahraničí si s sebou nejčastěji berou konzervovaná hotová jídla, nealkoholické nápoje a těstoviny nebo rýži. Výraznější rozdíly se ukázaly u destilátů a tvrdého alkoholu, který nakupují především lidé směřující do zahraničí.
Nejnovější články z rubriky Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264
Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.