Češi si už na dovolenou vozí méně zásob

Češi postupně mění své nákupní zvyklosti spojené se stravováním na letních dovolených. Vozí s sebou méně jídla z domova a více utrácejí tam, kde se rekreují. To začíná platit i pro pobyty v zahraničí. Ukázal to průzkum společnosti Incoma Research, jehož výsledky firma koncem července zveřejnila na svých internetových stránkách.

Před cestou utratí české domácnosti za potraviny zhruba třetinu výdajů. Dvě třetiny výdajů utratí až v místě rekreace, přičemž třetina výdajů jsou nákupy v obchodech a třetina útraty v restauracích a ve stáncích.

Podle Incomy výsledky ukazují na postupnou změnu v zažitém trendu, kdy lidé nakupovali většinu potravin z obavy před vyššími cenami (zejména pak v zahraničí) ještě před odjezdem. Může to znamenat, že si Češi zvykají více využívat služeb v místě rekreace, a to i v zahraničí. Podíl výdajů vynaložených na nákup potravin před cestou na dovolenou je však stále o něco vyšší u lidí, kteří tráví dovolenou v zahraničí, než u lidí, kteří tráví dovolenou v ČR.

Potraviny, které nakupují lidé před cestou na dovolenou (v %)

Potraviny dovolená
v ČR
dovolená
v zahraničí
sušenky, cukrovinky, čokoláda apod. 61 58
nealkoholické nápoje 69 41
instantní hotová jídla 49 38
pečivo, chleba 48 35
těstoviny, rýže 46 40
sýr, uzeniny, mléčné výrobky 39 31
čerstvé ovoce a zelenina 36 23
konzervovaná hotová jídla 34 44
zdravá výživa 32 30
pivo 24 22
víno 18 10
destiláty, tvrdý alkohol 5 14

(podle společnosti Incoma Research)

Doma si potraviny podle průzkumu nakoupí 36 procent domácností, které budou trávit dovolenou v zahraničí. V případě tuzemského pobytu se předzásobí 29 procent domácností.

Nejčastěji si lidé s sebou na dovolenou, a to bez ohledu na místo, kde ji tráví, berou sušenky a cukrovinky. Více než polovina lidí, kteří se rozhodli volno strávit v ČR, nakupuje také nealkoholické nápoje a necelá polovina instantní hotová jídla, pečivo a chléb (včetně trvanlivého), těstoviny nebo rýži. Pro tuzemskou dovolenou je charakteristický také vyšší podíl čerstvého zboží, které lidé nakupují.

Turisté mířící do zahraničí si s sebou nejčastěji berou konzervovaná hotová jídla, nealkoholické nápoje a těstoviny nebo rýži. Výraznější rozdíly se ukázaly u destilátů a tvrdého alkoholu, který nakupují především lidé směřující do zahraničí.

ČTK a -dva-

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více