Česká republika očima amerického turisty

Česká republika je atraktivní nejen pro evropské turisty, ale roste o nás zájem i na vzdálených trzích. Změny v přílivu turistů ze vzdálených trhů, jako je například USA, Čína nebo Jižní Korea, každoročně deklarují statistiky hromadných ubytovacích zařízení vydávaných ČSÚ. Kromě těchto statistik naše oddělení Institutu turismu sleduje i další ukazatele, které nám pomáhají rozklíčovat chování těchto turistů, zjišťuje motivátory, ale i bariéry k návštěvě, potenciál produktových řad či mediální chování.

Foto: Shutterstock.com
 

V loňském roce jsme pro tyto účely realizovali ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK průzkum přímo v USA. Nyní se vám pokusím přiblížit alespoň ta nejdůležitější zjištění a závěry z výzkumu.

Pár čísel na úvod

V hromadných ubytovacích zařízeních se ročně ubytuje více než 0,5 mil. Američanů (dle ČSÚ to bylo v roce 2018 více než 555 000). K těmto číslům je zapotřebí přičíst minimálně 33 procent dalších turistů – těch, kteří se ubytují v soukromí placeném či neplaceném (dle našeho výzkumu Tracking příjezdového a domácího cestovního ruchu).

Graf 1 – Jaký byl hlavní důvod vaší návštěvy?

 Graf 1 – Jaký byl hlavní důvod vaší návštěvy?

Američtí turisté míří v ČR nejčastěji do Prahy, dále do Jihočeského, Jihomoravského a Karlovarského kraje. V absolutních počtech jsou američtí turisté dle statistik ČSÚ na páté pozici, a to za Německem, Slovenskem, Polskem a Čínou.

Jak si stojí ČR v kontextu s dalšími evropskými zeměmi?

Z průzkumu vyplývá, že Američané cestují poměrně často a navíc dávají přednost trávení dovolené v zahraničí před domácími cestami.

Graf 2 – Jaká byla náplň vaší dovolené v ČR?

 Graf 2 – Jaká byla náplň vaší dovolené v ČR?

Do Evropy pravidelně vyráží zhruba čtvrtina obyvatel. Pro Američany pak Česká republika představuje typicky „zastávku“ při delším výletu po Evropě.

Českou republiku zná 7 z 10 cestujících Američanů, navštívila ji pětina a stejný objem se jich k návštěvě v dohledné budoucnosti chystá. Jsme tedy na srovnatelné pozici s Maďarskem, Polskem a Slovenskem. Nejčastějším důvodem návštěvy bývá dovolená, kterou tráví převážně návštěvou historických a kulturních památek či historických měst.

Čtyři z 10 Američanů, kteří navštívili Česko, zde byli také pracovně a čtvrtina zde navštívila svoji rodinu či přátele.

Co je ale nejdůležitější, tak téměř všichni byli s návštěvou České republiky spokojeni (74 % velmi spokojeno a 24 % spíše spokojeno). Tuto pozitivní zkušenost pak Američané šíří mezi své známé, přátele a kamarády a jak nám z průzkumu vyšlo, Američané jsou velmi citliví na word-of-mouth.

Graf 3 – Kolikrát jste již navštívili
Českou republiku?
Graf 4 – Jak jste byli celkově spokojeni s návštěvou ČR?
 Graf 3 – Kolikrát jste již navštívili Českou republiku?  Graf 4 – Jak jste byli celkově spokojeni s návštěvou ČR?

Co je pro Američany při cestování důležité?

Nejdůležitějším faktorem zásadně ovlivňujícím výběr destinace je její bezpečnost, s určitým odstupem ji následují ceny, možnosti ubytování, atraktivita lokality a možnost poznat dosud neznámá místa.

Česká republika je v očích Američanů tradiční, atraktivní a snadno dostupná destinace. Tento třetí parametr „snadná dostupnost“ je navíc výrazně pozitivněji vnímán segmentem aktivních turistů.

Naší slabinou je dle slov Američanů zatím stále nedostatek informací o Česku, tedy i celkově nižší znalost. Američané jsou velmi otevřeni vůči osobním doporučením svých blízkých, ale také názorům influencerů, jako jsou blogeři, youtubeři a další „social media celebrities“. Zde spatřujeme velký prostor pro cílenou komunikaci, o kterou se velmi intenzivně snaží zejména naši kolegové na zahraničním zastoupení v USA.

Regionální turismus v detailu

Z jednotlivých produktových řad se nyní zaměřím na regionální turismus, který se z hlediska potenciálu jeví pro ČR jako jeden z nejdůležitějších.

Graf 5 – Které z následujících evropských zemí byste navštívili za účelem návštěv měst a regionálního turismu?

 Graf 5 – Které z následujících evropských zemí byste navštívili za účelem návštěv měst a regionálního turismu?

Z hlediska konkurenceschopnosti jsme v tomto segmentu na čtvrté příčce. Re­gionální turisté dávají přednost německy mluvícím zemím, nicméně návštěvu ČR zvažují častěji než například návštěvu Maďarska či Slovenska.

Regionální dovolená navíc patří k nejdelším a nejdražším cestám, na které se Američané vydávají. Čtyři z 10 zájezdů jsou delší než 4 noci a průměrná útrata přesahuje 58 000 Kč. Na regionální dovolenou se Američané vydávají převážně s partnerem či partnerkou.

Graf 6 – Do jaké míry se podle vás hodí následující výroky k České republice?

 Graf 6 – Do jaké míry se podle vás hodí následující výroky k České republice?

V rámci regionálního turismu Američané nejčastěji navštěvují historická města, společenské události, ale také místa spojená s tradičními řemesly či folklorními událostmi. Poněkud překvapivě mají Američané relativně nejmenší zájem o pivní události, a i ČR se jim pro tyto příležitosti zdá vzhledem k ostatním možným parametrům nejméně atraktivní.

Pro Američany je Česká republika „malá“ ve smyslu, že mohou snadno a rychle navštívit řadu památek, vše je na dosah (možnost navštívit památky v okolí, dojezd do 2 hodin, dostupnost MHD). Pozitivně oceňují bohatý kulturní program a možnosti občerstvení. Naopak minus jsme zaznamenali u délky konaných akcí, cen a možností gastronomických zážitků.

Američané a média

Američané jsou velmi aktivní na sociálních sítích, zejména na Facebooku. Mezi další oblíbené sociální sítě patří Twitter, Instagram, Pinterest a Google+.

Přibližně 85 procent Američanů sleduje videa na YouTube alespoň jednou týdně. Zhruba 60 procent Američanů má své oblíbené youtubery, které pravidelně sleduje.

Na kterých sociálních sítích máte profil? Které sociální sítě využíváte pravidelně?

 Na kterých sociálních sítích máte profil? Které sociální sítě využíváte pravidelně?

Graf 7 – Která z následujících médií využíváte a jak často?

 Graf 7 – Která z následujících médií využíváte a jak často?

Věková hranice využívání a sledování těchto médií navíc již není „výsadou“ mladé generace, ale poměrně znatelně klesá až k věku okolo 50 let.
 

Pokud vás můj článek zaujal, můžete se podívat na znění celé závěrečné zprávy, kterou naleznete na našich internetových stránkách: https://czechtourism.cz/institut-turismu

 

foto
Soňa MachováCzechTourism
vedoucí oddělení marketingového výzkumu
machova@czechtourism.cz
www.czechtourism.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více