České dotace z národního programu podpory cestovního ruchu

Ministerstvo pro místní rozvoj na konci roku 2016 vyhlásilo první výzvu k podávání žádostí o dotace z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech pro období do roku 2020.

Je oceněníhodné, že na rozdíl od jiných zemí (např. Polsko) přispívá Česká republika k rozvoji cestovního ruchu v regionech v době, kdy cestovní ruch již není podporovanou prioritou z fondů EU. Výzva se týká dvou podprogramů – Rozvoj základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu a podprogramu Marketingové aktivity v cestovním ruchu. Lhůty k podávání žádostí o dotace byly s koncem roku jistě pro mnohé šibeniční, zajisté se však nejednalo o výzvu poslední, a proto je namístě povědět si o národním programu, podprogramech, jednotlivých dotačních titulech a jejich příjemcích více.

Obecným cílem dotačního programu je zvýšení potenciálu a konkurenceschopnosti regionů, usnadnění pohybu návštěvníků v destinacích, rozvoj základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu, rozprostření návštěvnosti, rozvoj kvality služeb a v neposlední řadě podpora socioekonomických přínosů cestovního ruchu. K dosažení těchto cílů musejí sloužit jednotlivé dotační tituly a tedy i akce, o jejichž podporu je žádáno.

V souladu s obecným cílem budou v rámci podprogramu Rozvoj základní a doprovodné infrastruktury podporovány zejména aktivity zaměřené na rozvoj doprovodné infrastruktury cestovního ruchu v regionech, podporu vybavenosti turistických tras, rozvoj navigačních a informačních systémů v destinacích, podporu úpravy lyžařských běžeckých tras, podporu ekologicky šetrné dopravy návštěvníků v turistických regionech a v neposlední řadě i monitoring návštěvníků.

Podprogram Marketingové aktivity v cestovním ruchu cílí na podporu řízení destinací, realizaci marketingových výzkumů, podporu produktů a zavádění inovací v cestovním ruchu, podporu distribuce produktů cestovního ruchu, branding destinací a marketingovou komunikaci.

Dotační program obecně počítá s tím, že příjemcem dotace mohou být tuzemské podnikající fyzické osoby, obchodní společnosti, obecně prospěšné společnosti, ústavy, příspěvkové organizace zřízené územním samosprávným celkem i státní příspěvkové organizace, spolky, zájmová sdružení právnických osob i obce nebo kraje. Jednotlivé dotační tituly ale mají svá omezení.
Příjemce dotace může z dotace financovat až 50 procent rozpočtu akce.

Jelikož jsme v zimě, vezměme si za příklad akce, na jejíž podporu program také cílí, zbudování odpočívadel a sociálního zázemí pro běžkaře a pořizování informačních panelů na trasách. Z dotačního programu lze v případě takové akce financovat i zpracování studie (je-li součástí projektu) na výběr vhodných lokalit pro umístění odpočívadel a sociálního zázemí, pořízení stavebního materiálu, ošetření dřeva, realizaci zakázky na výrobu a montáž odpočívadel externím dodavatelem, stavební materiál, zemní a stavební práce, pořízení zařízení pro bezpečné uschování běžek a příslušenství u východišť atd. Zadotovat bude možné také pořízení zařízení určeného na úpravu lyžařských běžeckých tras (např. přídavná zařízení k rolbám/skútrům, pořízení trasovače atd.).

Upozornit lze na široce pojatou podporu budování doprovodné infrastruktury pro aktivní formy udržitelné turistiky, kam patří i budování sociálního zázemí a budování sportovně-rekreační infrastruktury v kempech (nejedná se o renovace chatek, ale o společné prostory uživatelů kempu, jako jsou sociální zařízení, sprchy, kuchyňské kouty), tábořištích atd.

Marketingový podprogram je svým zacílením nový a je určen destinačním společnostem různých právních forem. Financovatelnými projekty jsou realizace eventů regionálního charakteru, vzdělávání a trénink pracovníků destinačních společností a vzdělávání a školení průvodců, subjektů cestovního ruchu včetně jejich zaměstnanců, tvorba tematických a regionálních produktů, tvorba fotobanky, výroba nebo opatření suvenýrů atd.

Zájemci o dotaci nejsou ve svých úvahách o projektu omezováni výčtem příkladů uvedených v programové dokumentaci. Mohou přicházet s inovativními projekty. V pochybnostech mohou oslovit příslušné pracovníky ministerstva, na které naleznou kontakt na webu ministerstva (https://goo.gl/IE0DkU).

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více