
Cíle destinační společnosti z jižních Čech jsou již od začátku jasné – být jednou z nejlepších destinací v Evropě a blížit se světovým trendům. Od roku 2016, kdy byla destinační společnost založena v rámci organizace cestovního ruchu Jihočeského kraje, přišly další významné kroky k jejímu rozvoji.

Marketingová strategie
Byla vytvořena strategie rozvoje a k tomu marketingový plán, zakládající se na dlouhodobých datech z praxe. Destinace má tak jasně dané postupy na další období (k dispozici na www.cb-hl.cz/media-banka/publikace). Prvním krokem byla úprava názvu turistické oblasti na podobu Budějovicko, který bude marketingově mnohem lépe uchopitelný. Předseda destinační společnosti David Šťastný k prvním rokům fungování uvádí: „Jsme spokojeni s výsledky, kdy nám čísla rostou a práce destinačního managementu je vidět. V počátku jsme si stanovili cíle a ty se nám daří nadmíru naplňovat. Nic jiného nám nezbývá, jelikož výsledky je možné sledovat on-line na našem profesním webu (www.cb-hl.cz), takže jsme pod neustálou kontrolou.“ S lehkou nadsázkou poukazuje na fakt, že činnost je možné sledovat na webu, který je určený pro místní subjekty cestovního ruchu, čímž se právě tato destinace od ostatních liší. Turistům se destinace prezentuje prostřednictvím kanálu celého kraje (www.jiznicechy.cz/budejovicko). Šťastný k tomu dodává: „Zásadní jsou pro nás ohlasy samotných provozovatelů služeb a jejich zpětná vazba. To je to pravé vysvědčení, které určí, zda postoupíme do dalšího ročníku.“
Pojící prvek Vltava
Destinace se potřebuje něčím profilovat a kromě pivovarů, dobré gastronomie a kvalitního ubytování je to právě řeka Vltava. Od začátků destinace tu funguje produkt s názvem Stezka Vltavy, jenž propaguje řeky Vltavu, Malši a Lužnici, které jsou na území turistické oblasti Budějovicko (www.stezkavltavy.cz).

V Českých Budějovicích je začátek Vltavské vodní cesty, kam se dá dojet například i z Prahy na motorové lodi. Cílem je umožnit těmto lodím zakotvit přímo u centra města a využít služby či navštívit památky v její blízkosti. V tom má destinace velkou konkurenční výhodu, jelikož takových měst s „přístavištěm“ moc není. Právě toho chce Budějovicko využít a zaujmout pozornost na trhu cestovního ruchu. Destinace letos organizovala první ročník festivalu vodní turistiky s názvem Lodě na vltavské vodě (www.festivalvltavy.cz), kde se sešli provozovatelé aktivit podél vody i návštěvníci.
Analytický systém – čím víc dat máš, tím líp se reaguje
Destinace se prezentuje zejména v on-line světě, kde nejlépe osloví definované cílové trhy. Důležitým faktem je snadná a rychlá dohledatelnost destinace potencionálním návštěvníkem. Výhodou této formy je přesná analytika, která destinační společnosti vyhovuje. Dále Šťastný doplňuje: „Potřebovali jsme mít vše pod kontrolou a hlavně na jednom místě, abychom neztráceli čas.“ V začátcích destinace bylo její fungování na dvou lidech. Tím druhým je produktový manažer Tomáš Polanský, který tento analytický systém upřesňuje: „Z důvodu efektivnosti využíváme analytický systém GAS (pozn.: www.gas-online.cz), který umí vyhodnocovat všechny naše komunikační kanály, zadané reklamy i kampaně. Na jednom místě díky několika klikům vidím, kolik nás reklama stojí, kolik lidí přišlo na web nebo objednalo jízdenku či vstupenku. Na základě těchto dat pak vytváříme nové kampaně, aby jejich efekt byl co nejlepší.“

Komunikační pavouk
Pokud se chce destinace zařadit mezi evropskou špičku, je zapotřebí přerozdělit kompetence na nové pracovníky. Cílem je zvýšit komunikaci přímo u poskytovatelů služeb, a mít tak dostatek zpětné vazby pro další kroky. Pomoci by tomu mělo i větší zapojení místních informačních center, která budou plnohodnotnými partnery a na místě, kam přijde návštěvník jako první, bude dostatek informací. TIC by měla fungovat i na komerční bázi, aby byl jejich provoz přínosný jak pro města, tak pro subjekty a jednou ze služeb by mohla být distribuce lokálních výrobků.
Text a foto: -cbhl-
