Jak jsme již informovali, od pátku jsou v platnosti nové podmínky pro návrat českých občanů ze zahraničí, které udělaly jen pramalou radost představitelům cestovních kanceláří. Mimo jiné proto, že jejich klientům, kteří vycestovali před vstupem příslušné vyhlášky Ministerstva zdravotnictví v platnost, značně zkomplikovaly cestu domů. V zahraničí kvůli tomu uvízli například klienti cestovní kanceláře Marco Polo International, podobné problémy hrozily i klientům Siam Travel.

„Skupinka našich klientů nebyla včera večer vpuštěna na palubu letecké společnosti Lufthansa, ačkoliv všichni měli platné letenky a splňovali všechny předpisy potřebné pro normální let,“ uvedl na svém facebookovém profilu majitel cestovní kanceláře Marco Polo International Jan Papež, podle kterého aerolinka odmítla vzít klienty na palubu jen proto, že Kostarika, odkud cestovali, byla vyhláškou Ministerstva zdravotnictví zařazena mezi země „s velmi vysokým rizikem nákazy covid-19“.
Jádro současných problémů tkví ve výjimce z nově nastavených pravidel. „Ve vyhlášce je sice naznačena výjimka pro lety od 5. do 14. 2., ale o této výjimce zapomnělo Ministerstvo zahraničních věcí informovat letecké společnosti a zapomnělo zkontrolovat, jak je jejich vyhláška vložena do mezinárodních systémů,“ vysvětluje Jan Papež, který situaci označil za jasnou technickou chybu ministerstva. Klienti podle něj mají naději, že se dostanou do letadla ve středu, pokud někdo vysvětlí letecké společnosti Lutfhansa, že ve vyhlášce je výjimka. A pokud budou místa v letadle, samozřejmě.
Podobné problémy hrozily v noci na dnešek u stejné letecké společnosti také klientům cestovní kanceláře Siam Travel vracejícím se z mexického Cancúnu. Ti se ovšem nakonec podle majitele Siam Travel Zdeňka Kříže na palubu dostali. Zmiňovaná výjimka podle Kříže v systému Lufthansy opravdu zanesena není, zástupce letecké společnosti v Mexiku se ale údajně podařilo přesvědčit pomocí informací publikovaných na webu Ministerstva zahraničních věcí. To ovšem není systémové řešení…
Ministerstvo zahraničních věcí popisované problémy vnímá, podle Jakuba Augusty z tiskového oddělení MZV však tyto nepramení z neinformovanosti, nýbrž z nerespektování pravidel dopravci. „Všichni letečtí dopravci jsou informováni prostřednictvím databáze TIMATIC. Veškerá sdělení o opatřeních (a tedy i platné výjimce), jsou v systému aktuální a správná. Informace do TIMATICu vkládá Ministerstvo vnitra. O tomto víkendu jsme skutečně zaznamenali komplikace právě v souvislosti s Lufthansou, které ale intenzivně řešíme a tyto aerolinky byly na nesrovnalosti upozorněny,“ uvedl na náš dotaz Jakub Augusta. „Časté problémy v dopravě jsou jedním z důvodů, proč nyní MZV nedoporučuje cestovat mimo nezbytné případy, mezi které nepatří např. turistika,“ dodal.
Řada cestovních kanceláří má v důsledku popisovaných problémů plné ruce práce – musejí intenzivně komunikovat se svými zahraničními partnery i s klienty, aby zajistily jejich co možná nejhladší návrat do Čech. A je logické, že jim také vznikají vícenáklady. „Všechny škody spojené s prodloužením pobytu budeme vymáhat na MZV, protože na základě jejich technické chyby k této ‚nehodě‘ došlo. Doporučujeme všem cestovatelům, kteří se dostali do podobné situace ve stejně ‚vysoce rizikových zemích‘, aby učinili to samé,“ uvedl Jan Papež.
Jak už bylo uvedeno, terčem kritiky ze strany touroperátorů se stalo především zařazení většiny mimoevropských zemí do čtvrté, tedy nejhorší kategorie. Považují to za selhání jednoho konkrétního (dodejme, že vysoce postaveného) úředníka Ministerstva zdravotnictví, který do čtvrté skupiny většinu zemí zařadil automaticky, aniž by se detailně seznámil s aktuální situací. Podle tiskové mluvčí tohoto resortu Barbory Peterové ale úřad při stanovování pravidel vycházel z celounijního konsenzu. Rovněž seznam zemí a jejich rozdělení do příslušných kategorií prý vychází z kritérií uvedených v doporučení Rady EU. Jak je uvedeno v Ochranném opatření Ministerstva zdravotnictví, hlavními kritérii byly čtrnáctidenní kumulativní míra hlášení případů covid-19, míra pozitivity testů a míra testování. Zástupci cestovních kanceláří přesto trvají na tom, že zejména výčet zemí ze čtvrté skupiny neodpovídá realitě a snaží se dosáhnout změny. Na dotaz, zda je možné, že by byl seznam v dohledné době aktualizován, nám Barbora Peterová odpověděla pouze tolik, že „jeho případné změny by byly komunikovány a zveřejněny“.
Ilustrační foto: Shutterstock.com
Čtěte také: Cestovatelská mapa zrudla. Touroperátoři zbrunátněli – COT – Celý o turismu